اگر به دنبال کاهش مصرف انرژی در منزل خود هستید، بزرگترین برتری‌های لامپ ال ای دی (LED) عمر مفید و مصرف پایین آن است. چراغ های LED در حدود 50000 ساعت عمر مفید دارند، در حالی که عمر مفید لامپ های رشته‌ای تنها هزار ساعت و در نهایت عمر مفید فلورسنت‌ها یا لامپ‌های کم مصرف، 10000 ساعت است. این برتری لامپ LED باعث می‌گردد که بسیاری از افراد آینده‌نگر استفاده از آن را در دستور کار خود قرار دهند.

همانطور که پیشتر گفتیم بزرگترین برتری‌های لامپ ال ای دی (LED) عمر مفید و مصرف پایین آن است. چراغ های LED در حدود 50000 ساعت عمر مفید دارند، در حالی که عمر مفید لامپ های رشته‌ای تنها هزار ساعت و در نهایت عمر مفید فلورسنت‌ها یا لامپ‌های کم مصرف، 10000 ساعت است. این برتری لامپ LED باعث می‌گردد که بسیاری از افراد آینده‌نگر استفاده از آن را در دستور کار خود قرار دهند.

عبارت LED که مخفف Light Emitted Diode است، به معنای دیود ساطع کننده نور می‌باشد. دیودهای ساطع کننده نور در واقع جز خانواده دیودها می‌باشد که دیودها نیز زیر گروه نیمه‌هادی‌ها به شمار می‌روند. خاصیتی که ال ای دی ها (LED) را از سایر نیمه‌هادی‌ها متمایز می‌نماید، این است که با عبور جریان از آن‌ها مقداری انرژی به صورت نور از آن‌ها ساطع می‌گردد.

به طور خلاصه موارد مصرف چراغ های LED به شرح زیر است: روشنایی معابر و منازل، چراغ های راهنمایی رانندگی، چراغ های خودروها، تأسیسات روشنایی، تزئینات. و کلا هر مصرفی که در گذشته بر عهده چراغ‌های معمولی بوده و نیز مصارف نوینی که از عهده چراغ های قدیمی خارج می‌باشد.

با اینکه در ابتدا قیمت یک عدد لامپ ال ای دی (LED) از یک لامپ معادل رشته‌ای یا فلورسنت بالاتر به نظر می‌آید، ولی با توجه به هزینه بسیار اندک مصرف برق، طول عمر بسیار زیاد و هزینه‌های کابل‌کشی به مراتب ارزان‌تر آن، در واقع از این دو رقیب به صرفه‌تر می‌باشد.

در ضمن سایز کوچک LED ها به نسبت تولید نور آن در مقایسه با دیگر ابزار تولید روشنایی انعطاف‌پذیری بیشتری را در اختیار طراحان و معماران قرار می‌دهد، به گونه‌ای که با قرارگیری چند عدد از آن‌ها بر روی برد الکترونیک، نور کافی را تولید می‌کنند و مانند لامپ های دیگر، در فرورفتگی‌های سقف ساختمان، با اندازه دلخواه قرار می‌گیرد و به این ترتیب مهندسین طراح می‌توانند طراحی منازل و روشنایی آن را به صورت دلخواه انجام دهند، این در حالی است که اندازه بزرگ لامپ های تابان و به ویژه لامپ های فلورسنت و غیر قابل انعطاف بودن آن‌ها فضای زیاد و همواری را برای نصب طلب می‌نماید.

محصولات لامپ ال ای دی (led)