چگونه یک ماوس (mouse) مناسب خریداری کنیم؟

به گزارش کالارنا، با توجه به این موضوع که لوازم جانبی همچون ماوس (mouse) از ابزاراتی هستند که ما روزانه با آنها سر و کار داریم ، پس آیا بهتر نیست در انتخاب و خرید محصولات مرتبط با آن بیشتر دقت کنیم؟ انتخاب یک موس خوب می تواند شما را از مچ دردهای مزمن نجات دهد؛ پس بد نیست با نکات مهمی درباره انتخاب و خرید ماوس آشنا شویم

چگونه یک ماوس (mouse) مناسب خریداری کنیم؟

اندازه ماوس جهت راحتی بیشتر مهم است

شاید تا به حال به این موضوع توجه نکرده باشید که ماوس ها اندازه‌های مختلفی دارند. دلیل آن به اندازه متفاوت دست‌های افراد مربوط می‌گردد. به همین دلیل شرکت‌های تولیدکننده برای راحتی بیشتر کاربران، ماوس‌هایی با اندازه و طراحی‌های مختلف تولید می‌نمایند، ماوس ها براساس شکل قرارگیری در دست کاربران به ۳ مدل مختلف تقسیم می‌گردند:

ماوس کف دستی: این موس ساختار باریک و درازی داشته و از نوک انگشتان تا کف دست کاربر، به صورت کامل روی بدنه آن قرار می‌گیرد. به این ترتیب کاربران برای جابجایی ماوس از کف دستشان استفاده می‌کنند. قدرت دست آنها باعث می‌گردد سرعت حرکت ماوس بیشتر باشد و در مقابل دقت عملکرد کمتر می‌شود. به همین دلیل این ماوس برای کاربران بازی‌های کامپیوتری انتخاب خوبی نخواهد بود، اما برای کاربران دچار مچ‌درد، کاملا راحت میباشد. ماوس چنگکی: طراحی این موس به گونه‌ای است که کف دست عقب قرار می‌گیرد و انگشتان روی کلیدهای جلو مانند چنگک خم می‌گردند. این حالت باعث می‌شود انگشتان شست و کوچک هم برای حرکت دادن ماوس به کار بیایند. به این ترتیب دقت کاربران برای حرکت دادن آن بیشتر می‌گردد. این نوع ماوس از مدل کف‌دستی بزرگ تر می‌باشد، راحتی کمتری دارد، اما دقت عمل آن بیشتر است. به همین دلیل معمولا برای اغلب کاربران از بازیخورها گرفته تا کاربران عادی انتخاب مناسبی می‌باشد. ماوس‌های نوک انگشتی: این نوع ماوس ،برخلاف ماوس کف دستی، طراحی کوچک و ظریفی دارد و به این دلیل دست کاربران در حالت استراحت روی آن قرار نمی‌گیرد اما دقت حرکت آن بالاست. این ماوس برای مبتلایان به نشانگان مچ درد توصیه نمی‌گردد، اما گیمرها با خیال راحت می توانند آن را خریداری کنند.

با سیم یا بی سیم بودن ماوس

ماوس‌های بیسیم، آزادی عمل بیشتری به کاربران می‌دهند و به نسبت راحت‌تر هستند. به همین علت این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده اند اما گاهی به دلیل تاخیرهای ثانیه‌ای در اجرای فرمان‌ها، مورد انتقاد کاربرانی مانند بازی‌خورها قرار می‌گیرند. از طرفی بی‌سیم‌ها به باتری و شارژ نیاز دارند که برای کاربران محدودیت ایجاد می‌نمایند، میان ماوس های بی سیم، آنهایی که با فرکانس رادیویی کار می‌کنند سرعت بیشتر و تاخیر کمتری نسبت به بلوتوثی‌ها دارند. البته این نوع ماوس ها با یک گیرنده USB کار و به این دلیل یکی از پورت‌های رایانه را اشغال می‌نمایند. ماوس‌های بلوتوثی انتخاب کاربران حرفه ای و البته نسبتا کمیاب هستند. برای افزایش طول عمر باتری ماوس بی سیم می توانید از ماوس پدهای رنگ روشن استفاده نمایید. استفاده از ماوس پدهای رنگ تیره و ضخیم باعث می‌گردد حسگر ماوس بیشتر از حد معمول کار کند و به این ترتیب انرژی باتری آن بیشتر مصرف شود. البته یادتان نرود بعد از آنکه کارتان با این ماوس ها تمام شد، خاموششان کنید تا انرژی باتری شان هدر نرود.

هر چه موس حساس تر، دقیق تر

حساسیت در موس درواقع همان دقت بالا و سرعت عملکرد آن است. به همین دلیل هر چه حساسیت ماوس که با واحد نقطه در اینچ (DPI) مشخص می‌گردد، بالاتر باشد، دقت و سرعت آن بیشتر است. با این اوصاف معمولا گرافیست ها و بازیخورها دنبال ماوس‌هایی با حساسیت ۱۲۰۰ نقطه در اینچ یا بالاتر هستند. برای کاربران معمولی ماوس‌هایی با حساسیت ۵۰۰ نقطه در اینچ هم کفایت می‌کند. حتی بعضی ماوس های پیشرفته تر یک کلید ویژه برای تغییر میزان حساسیت دارند که کمک زیادی به کاربران می‌نماید.

کلیدهای اضافی یا قابل برنامه ریزی در موس

برخلاف گذشته که ماوس ها تنها ۲ یا ۳ کلید کاربردی داشتند، مدل‌های جدیدتر دارای کلیدهای اضافی نیز هستند که به عنوان کلیدهای قابل برنامه‌ریزی شناخته می‌شوند. هر چند این کلیدهای اضافی قبلا تنها به استفاده گیمرها محدود بودند، اما حالا حتی کاربران عادی هم قادر هستند برای هر کدام از این کلیدها یک برنامه خاص تعریف نمایند، مانند کلیدهای «جلو» یا «عقب» در مرورگرهای اینترنت یا برنامه «کپی» و «چسباندن» در ویندوز. بعضی از ماوس‌ها که البته گران‌تر هم هستند، دارای این کلیدهای قابل برنامه ریزی می‌باشند که باعث افزایش سرعت کار کاربران می‌گردد تا آنها هم راحت تر به کاربری‌های موردنیازشان دسترسی پیدا کنند.

انتشار: 20 آبان 1396 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 126

به "چگونه یک ماوس (mouse) مناسب خریداری کنیم؟" امتیاز دهید

5 کاربر به "چگونه یک ماوس (mouse) مناسب خریداری کنیم؟" امتیاز داده اند | 4.6 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه یک ماوس (mouse) مناسب خریداری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید