ان اف سی (NFC) چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش مجله پریها، یکی از فناوری‌هایی که در گوشی‌های موبایل‌ رده بالای بازار گوشی یافت می‌شود، ان اف سی (NFC) است. یکی از کاربردهای NFC پرداخت‌های الکترونیک می‌باشد. با شناسایی دو تلفن هوشمند از طریق ان اف سی می‌توان انتقال عکس، هماهنگ نمودن هدست بلوتوث با موبایل و  یا پرداخت الکترونیک را انجام داد. nfc مخفف Near field communication است.

ان اف سی (NFC) چیست و چه کاربردی دارد؟

ان اف سی (NFC)

ان اف سی (NFC) به معنای "ارتباط میدانی با بُرد کوتاه" می‌باشد؛ مجموعه‌ای از استانداردها برای تلفن های هوشمند یا هر دو دستگاه دیگری که قرار است از طریق نزدیک شدن (فاصله صفر تا پنج سانتی‌متر) با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. این مجموعه استانداردها شبیه 802.11b یا 802.11n برای Wi-Fi است، یعنی پروتکل هایی را برای ارسال و دریافت اطلاعات تنظیم می‌نماید.

کاربردهای فناوری NFC

کاربردهای فناوری NFC شامل پرداخت های الکترونیک (مثلاً با استفاده از گوگل والت)، تبادل اطلاعات در فاصله های کوتاه (مثلاً لمس دو تلفن برای تبادل عکس) و ساده‌سازی راه‌اندازی وای-فای (Wi-Fi) و بلوتوث است. در عین حال، برقراری ارتباط میان یک دستگاه NFC و یک (چیپ NFC بدون منبع انرژی) که به آن tag گفته می‌شود نیز ممکن می‌باشد.

برای اینکه اسمارتفون شما بتواند با دستگاه‌های دارای NFC ارتباط برقرار نماید، بایستی از چیپ NFC برخوردار باشد. فناوری NFC بر اساس شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) ساخته شده که به یک گجت امکان می‌دهد تا به گجتی دیگر امواج رادیویی ارسال نموده و پس از شناسایی یکدیگر، عملیات مشخصی بین آنها انجام گردد.

دو دستاورد ان اف سی، مصرف انرژی بسیار کم و امنیت نسبی مناسب می‌باشد، اگر کسی بخواهد از طریق NFC به دستگاه شما رخنه نماید و یا در ارتباط NFC دستگاه شما با یک دستگاه دیگر اخلال به وجود بیاورد، بایستی بسیار به گجت شما نزدیک گردد که این کار بدون جلب‌توجه و مشکوک کردن شما، تقریباً ممکن نمی‌باشد.

فرق NFC و بلوتوث

از میان ارتباطات رادیویی موجود در اسمارتفون ها، NFC و بلوتوث بُرد کوتاه‌تری دارند. اولی در حد چند سانتی‌متر و دومی تا چند متر. فناوری NFC برای پرداخت های الکترونیکی بهتر بوده و بلوتوث برای انتقال فایل ها. فرکانس کاری NFC معادل 13.56 مگاهرتز می‌باشد که نسبت به بلوتوث با فرکانس 2.5 تا 2.5 گیگاهرتز خیلی کمتر است.

به خاطر همین تفاوت فرکانس است که بلوتوث می‌تواند از انتقال‌های سریع در دامنه چند متر پشتیبانی نماید. اما NFC با بُرد کوتاهش نظر بسیاری از کمپانی‌ها از جمله گوگل، مایکروسافت، و شرکت‌های ارائه دهنده کارت‌های اعتباری را به سوی پرداخت با کیف پول الکترونیک جلب نموده است.

البته تکنولوژی NFC می‌تواند کاربردهای دیگری هم داشته باشد. به طور مثال شرکت های سونی و سامسونگ در حال کار بر روی تگ‌های NFC هستند که با نصب آنها در خانه، اتومبیل، محل کار، فروشگاه‌ها و بسیاری مکان‌های دیگر، می‌توان از NFC به عنوان ماشه‌ای برای برقراری ارتباط و انجام بعضی کارها یا دریافت یک سری اطلاعات استفاده نمود. کافی است تلفن همراه خود را به تگ نزدیک کنید، تا به طور خودکار ماشه چکیده گردد.

آنتن ان اف سی (NFC)

تا به اینجا می‌دانیم که NFC یک روش برای ارتباط بین وسایل، در فاصله کوتاه می‌باشد. اگر درباره آنتن ها اطلاعاتی داشته باشید می‌دانید که هر کدام با فرکانس عملیات خاصی عمل می‌کنند. در مورد NFC این فرکانس 13.56 مگاهرتز است که فرکانس پایینی در مقایسه با فرکانس بلوتوث به شمار می‌رود.

طول موج این فرکانس 22 متر است و این بدان معنا است که یک آنتن نیم موج مناسب برای دریافت و ارسال از طریق NFC باید 11 متر طول داشته باشد. عین روز روشن است که آنتن‌های NFC تلفن‌های هوشمند نمی‌توانند این اندازه باشند. از طرفی اگر آنتنی نباشد، ارتباطی هم نیست و کیف پول دیجیتال هم معنا نخواهد داشت.

چالش بزرگ این است که بتوان در حجمی کوچکتر از 5 درصد از طول موج، آنتن مناسبی جا داد و بر اساس تئوری آنتن‌ها می‌دانیم که از چنین آنتن کوچکی نمی‌توان انتظار ایجاد موجی را داشت. بنابراین آنتن‌های قدیمی در اینجا کارایی ندارند و در نتیجه آنتن‌های NFC اصلاً آنتن واقعی نیستند.

آنتن NFC در حقیقت یک القاگر (Inductor) می‌باشد. القاگرها می‌توانند به گونه‌ای ساخته شوند که با همدیگر کار کنند؛ یعنی با جفت شدن متقابل. بنابراین وقتی میدان مغناطیسی یک القاگر از نزدیکی دیگری عبور نماید، یک جریان القایی در دومی ایجاد می‌گردد. یعنی یک انتقال انرژی بدون تماس؛ دقیقاً همان چیزی که برای NFC مناسب است.

از این رو آنتن NFC در حقیقت نه یک آنتن بلکه یک القاگر بزرگ است و هر چه این القاگر بزرگتر ساخته شود، کیفیت ارتباط بهتر می‌گردد. البته بدین معنا نیست که فقط با یک چیپ اینکار امکان‌پذیر است، زیرا بُرد آن به زحمت از خودِ چیپ فراتر می‌رود. بنابراین در صورت لزوم می‌توان میدان آن را به طریقی (مثلاً با سیم‌پیچی به دُور آن) تقویت نمود، یک دریافت کننده NFC (مثلاً دستگاه پرداخت وجه در فروشگاه) از طریق القاگر خود که با فرکانس 13.56 کار می‌کند، یک میدان مغناطیسی را به وجود می‌آورد. پس وقتی تلفن هوشمند خود را به دریافت کننده نزدیک کنید، باعث القا در آن و برقراری ارتباط می‌گردد.

ان اف سی (NFC) در موبایل ها

به نظر می‌رسد که در برخی از موارد، ان اف سی (NFC) در حقیقت فقط به عنوان چیپ شناسایی عمل می‌کند و تبادل داده های سنگین از طریق بلوتوث یا Wi-Fi انجام می‌گردد. مثلاً‌ برای ارسال سریع عکس با گلکسی اس 8 شما ابتدا باید NFC را فعال نمایید، بعد دو تلفن سامسونگ را که قابلیت S Beam دارند از ناحیه پشت (محل قرارگیری چیپ NFC) به هم بچسبانید تا همدیگر را شناسایی نمایند، و سپس با تأیید لمسیِ شما کار انتقال انجام می‌گردد؛ اما از آنجا که برای ارسال فایل از Wi-Fi Direct استفاده می‌شود، می‌توانید دو تلفن را از هم دور کنید و خیال‌تان راحت باشد که ارسال مختل نمی‌گردد.

اما در مواردی مثل پرداخت الکترونیک، از آنجایی که فقط حجم اندکی داده منتقل می‌شود، کار انتقال می‌تواند از طریق خود چیپ NFC انجام بگیرد.

انتشار: 16 اردیبهشت 1396 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 56

به "ان اف سی (NFC) چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز دهید

139 کاربر به "ان اف سی (NFC) چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ان اف سی (NFC) چیست و چه کاربردی دارد؟"

32 دیدگاه

فرزانه 12 خرداد 1398

سلام،این تگ ان اف سی چیه؟من گوشیم ان اف سی نداره،باید چیکار کنم؟

پاسخ به فرزانه

یاس 6 مهر 1398

داداش همه ی کارت های اتوبوس میشه با این روش شارژ بشن...؟؟ حتس کارت اتوبوس واحد شهرستان سبزوار؟؟.

پاسخ به یاس

نرگس16 مرداد 1397

سلام.چجوری این قابلیت رو میتونم برای گوشیم داشته باشم ؟؟

پاسخ به نرگس

Lmrpl 15 آذر 1398

گوشیت باید nfc ساپورت کنه

پاسخ به Lmrpl

سیدمهدی21 اردیبهشت 1397

عالی بود ممنون ؟
آیا این من کارتهای اتوبوس هم ازاین قابلیت استفاده می کنن؟

پاسخ به سیدمهدی

مهدیار عمادالاسلامی2 مهر 1397

بله

پاسخ به مهدیار عمادالاسلامی

Mr.X21 آبان 1396

خوب بود ولی سرعت انتفال داده هاجقدره؟

پاسخ به Mr.X

jabbar21 آبان 1396

سلام به نظر من شما باید سعی کنید در مورد ساختار او مانور برید نه کاربردش. من پایانامه خودم در مورد همینه ولی هیچ جا هن طور که باید شناسونده بشه نشده.ولی بازم ممنون دست شما درد نکنه.خدا قوت.

پاسخ به jabbar

HosseiN10 تیر 1397

سلام.
داداش منم موضوع پایان نامم همینه.
میتونی یسری اطلاعات در موردش بهم بدی؟؟

پاسخ به HosseiN

زهرا21 آبان 1396

سلام خوب بود اما ناکافی ایکاش با ذکر نمونه و مثال کارکردش را بیان می کردید.متشکرم

پاسخ به زهرا

محمد21 آبان 1396

خیلی ممنون مفید بود و استفاده کردیم اما معذرت میخوام شاید بگین من نمیفهمم اما این جارو نفهمیدم که برای ارسال اطلاعات باید تلفن ها رو به هم بچسبونیم اما از ان اف سی برای پرداخت الکترونیکی هم استفاده میشه!

پاسخ به محمد

mohammad reza21 آبان 1396

سرعتش خوبه الان گوشیای sony هم به این امکانات رسیدن مثل sony sola

پاسخ به mohammad reza

محمد21 آبان 1396

سلام
مرسی مطلب رو خوندم
نمیدونستم ان اف سی چی هست.
ایول

پاسخ به محمد

farzane21 آبان 1396

لطفا در مورد ساختار چیپ nfc و طراحیش توضیح بدین.

پاسخ به farzane

رضا احمدی21 آبان 1396

واقعا سپاسگزارم بابت زمانی که صرف کردید و اینقدر کامل این فناوری رو توضیح دادید.

پاسخ به رضا احمدی

مهدی21 آبان 1396

سلام ممنون . خیلی خوب بود. خدا شکر کسائی پیدا می شن که این فناوری ها رو اختراع و بعدش کسائی که توضیح می دند . ممنون
سربلند و موفق باشید

پاسخ به مهدی

رسول21 آبان 1396

سلام . خیلی خوب بود . به امید روزی که در ایران بتونیم از این فناوری به نحو احسن استفاده کنیم.

پاسخ به رسول

سجاد21 آبان 1396

سلام.محمد آقا اینکه میگن برای پرداخت الکترونیک هم استفاده می شه برای عابر بانک ها(کارت)استفاده میشه.کارت رو از دستگاه کارت خوان مغازه می کشی یه لحظه انتغال اطلاعات انجام میشه ، همون جوری.

پاسخ به سجاد

نگار21 آبان 1396

من که هیچی نفهمیدم ام بازم ممنون

پاسخ به نگار

جلال21 آبان 1396

سلام.
امسال تو نمایشگاه تلکام و غرفه رایتل شرکت اتیک با سیم کارت‌های رایتل اینو معرفی کرد.

میگین قراره از آبان تو مشهد راه بیافته

پاسخ به جلال

امید21 آبان 1396

سلام.من دنبال عکس یه دستگاه هستم که زمانی بلوتوث یک نفر روشن هست اون دستگاه قادر به ارسال یک برنامه به اون گوشی هست. اسمشو نمیدونم اگه کسی فهمید که چه دستگاهیو میگم لطفا بهم اطلاع بده ممنون میشم..

پاسخ به امید

sh27 خرداد 1397

بلوتوث سرور
تو بانک ها هست

پاسخ به sh

امید21 آبان 1396

سلام.من دنبال عکس یه دستگاه هستم که زمانی بلوتوث یک نفر روشن هست اون دستگاه قادر به ارسال یک برنامه به اون گوشی هست. اسمشو نمیدونم اگه کسی فهمید که چه دستگاهیو میگم لطفا بهم اطلاع بده ممنون میشم..e.mail:[email protected]

پاسخ به امید

ابراهيميان21 آبان 1396

پروژه من هم همين موضوع هستش از دوستان ممنون هستم اگه كسي اطلاعت بيشتر داره لطفاً در اختيارم بزاره
ممنون از همه

پاسخ به ابراهيميان

مهرداد21 آبان 1396

منظور از ان اف سی اپشنال چیه؟

پاسخ به مهرداد

حسین21 آبان 1396

لپ تاپ سونی وایو ومبایل سونی دارم وهر دو قابلیت nfcرا دارا می باشند چگونه مبایل و لپ تاپم را با هم مچ کنم که دیگر نیازی به کابل نباشدالبته با وای فای و بلوتوس هم میشود

پاسخ به حسین

هادی21 آبان 1396

من استفاده میکنم خیلی عالیه و گوشیم هوواوی پی 7 هستش امیدوارم دستگاه های پرداخت هم مجهز بشن که دیگه کارت همراهمون نداشته باشیم مشکلی نباشه

پاسخ به هادی

احسان21 آبان 1396

جالب بود من که خیلی چیزا یاد گرفتم

پاسخ به احسان

محمد21 آبان 1396

Nfcهمون برچسب سیاه پشت باطریه؟

پاسخ به محمد

علیرضا21 آبان 1396

سلام من پایانامه م درموردان اف سی هستش هرکی میتونه کمکم کنه ممنون میشم 09388842048

پاسخ به علیرضا

سید جواد21 آبان 1396

سلام
بسیار ممنون، واقعا استفاده کردم.
لطفا زمان حدودی که پیش بینی میشه که این فناوری در ایران و در اکثر مکان ها تجاری موجود باشه چقدر هست

پاسخ به سید جواد

مهدیار عمادالاسلامی2 مهر 1397

حدود 50 سال

پاسخ به مهدیار عمادالاسلامی
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید