بررسی دوربین الیمپوس (Olympus) مدل SZ-10

به گزارش کالارنا، معمولا محصولات الیمپوس (Olympus) به کاربری ساده معروف هستند و کاربران آنها را دوربینهایی مطمئن و دقیق میدانند که میتوان آنها را همواره به همراه داشت. دوربین Olympus SZ-10 نیز یک نمونه کاملا مطمئن و ایده آل است.

بررسی دوربین الیمپوس (Olympus) مدل SZ-10

دوربین SZ-10 اولیمپوس (Olympus) یک اولترازوم سبک با لنز 14 مگاپیکسلی که هم از طراحی شیک و جذابی برخوردار است و هم پشتیبانی و خدمات پس‌از فروش مناسبی دارد. در عین حال قیمت مناسب و معقولی برای آن در نظر گرفته‌اند. ما به کمک این دوربین دیجیتال توانستیم عکس‌هایی دقیق و با‌کیفیت بگیریم، همچنین قابلیت فیلمبرداری با کیفیت HD نیز در دسترس بود. ویژگی مهم‌تری که SZ-10 را در بین سایر نمونه‌های موجود متفاوت می‌نماید و باعث می‌شود ما آن را به‌عنوان دوربین محبوب‌مان داخل کوله‌پشتی به‌این طرف و آن طرف ببریم، کارآیی ساده، سریع و بدون پیچیدگی دستگاه می‌باشد. منوی تنظیمات در این دوربین به صورت کاملا دیجیتال طراحی شده و برای جزئی‌ترین تغییرات هم می‌توان به منوی ساده کشویی دستگاه رفت و تنها با فشار یک دکمه به نتیجه دلخواه رسید.

مشخصات کلی دوربین SZ-10 الیمپوس

اولین نکته‌ای که توجه ما را به خود جلب نمود طراحی ظریف بدنه دستگاه بود. دوربین SZ-10 کوهی از فلز براق و شیک است که در عین حال می‌توان ظرافت را در طراحی بدنه آن دید. ابعاد بدنه 106×67.3×38 میلی‌متر است. بعد از نصب باتری و کارت حافظه وزن دوربین به 215 گرم می‌رسد. به همین دلیل در دست گرفتن SZ-10 و حمل و نقل آن کار سختی نیست. پس از متصل کردن بند گردنی احساس امنیت بیشتری خواهید کرد.

مشخصات حسگر و تصویر دوربین Olympus SZ-10

در SZ-10 ما با یک حسگر 14 مگاپیکسلی از نوع CCD روبرو هستیم که ابعاد آن به 2.3/1 اینچ می‌رسد. با کمک این حسگر می‌توان عکس‌هایی با اندازه‌های حداکثر 4288×3216 نقطه یا حداقل 640×480 نقطه‌ گرفت، فرمت عکس‌ها JPEG خواهند بود که با آن آشناییم و کار کردن با آنها ساده می‌باشد. نسبت تصویر به صورت پیش فرض روی 4:3 تنظیم شده است اما می‌توان آن را روی 16:9 هم تنظیم کرد.

فیلم‌برداری با دوربین SZ-10 الیمپوس

امکان فیلمبرداری HD ویژگی دیگر SZ-10 می‌باشد که ما را خوشحال کرد. ما توانستیم در حالی که سرعت فیلمبرداری روی 30 فریم بر ثانیه بود فیلم‌هایی با کیفیت 720p بگیریم‌ البته امکان فیلمبرداری به صورت VGA و QVGA نیز موجود است که اولی فیلم‌هایی در ابعاد 480×640 نقطه و دومی فیلم‌هایی در ابعاد 240×320 نقطه ضبط می‌کنند. این فیلم‌ها با توجه به سایز کم فایل‌هایشان برای ارسال روی شبکه جهانی اینترنت مناسب هستند. در‌همه این حالت‌ها صدا به صورت مونو ضبط خواهد شد. پس از پایان فیلمبرداری ما موفق شدیم به اتصال دوربین به تلویزیون به سریع‌ترین روش ممکن تصاویر را به اشتراک بگذاریم. این کار به لطف حضور یک پورت HDMI که روی بدنه دوربین قرار گرفته، بسیار ساده است.

لنز دوربین SZ-10 الیمپوس

لنز SZ-10 از فاصله کانونی 28-504 میلی‌متر برخوردار است که محدوده دیافراگم F4.4 تا F3.1 را دسترس قرار می‌دهد. بزرگنمایی اوپتیکال لنز 18 برابر است. این‌عاملی است که باعث شده SZ-10 را در دسته دوربین‌های اولترازوم قرار دهیم‌ البته ما با بزرگنمایی پنج برابری دیجیتال هم مواجه هستیم. البته این ویژگی ملاک چندان مطمئنی نیست. تولیدکننده برای بالا بردن کیفیت عکس‌ها و کاهش خطا از یک لرزشگیر دوگانه بهره گرفته است. در صورتی که موقع عکاسی دست شما بلرزد در مرحله اول لرزشگیر حسگر وارد عمل می‌شود، در مرحله دوم این لرزشگیر مکانیکی است که عکس را اصلاح می‌نماید. وجود حالت ماکرو و ویژگی فوکوس اتوماتیک در دوربین SZ-10 امکاناتی هستند که تاثیر زیادی روی عکس خروجی دارند، سیستم فوکوس از نوع CCD Contrast Detection انتخاب شده که حالت‌های مختلفی را برای انواع مختلفی از عکسبرداری در‌اختیار کاربر می‌گذارد. برخلاف برخی از دوربین‌های هم رده SZ-10 در حالت فیلمبرداری همچنان امکان زوم را داراست.

عکسبرداری با دوربین Olympus SZ-10

حداکثر‌سرعت شاتر در SZ-10 یک به 2000 ثانیه است و مقدار حداقلی آن به 4 ثانیه می‌رسد. همچنین می‌توان دوربین را روی ایزوهای 80 ، 100 ، 200 ، 400 ، 800 ، 1600 و یا اتوماتیک تنظیم نمود. تنظیم تراز سفیدی دستگاه نیز بسیار‌ ساده است. می‌توان همه‌چیز را به حالت اتوماتیک سپرد یا به صورت دستی آن را روی‌ شش حالت از قبل تنظیم شده قرار داد. در صورتی که رز‌ولوشن دوربین روی حداکثر‌(14 مگاپیکسل) تنظیم شده باشد سرعت عکاسی پیاپی تا 0.89 ثانیه می‌رسد‌. فلاش داخلی دوربین در شرایط نوری کم کمک بسیاری زیادی به ما کرد. این فلاش طوری طراحی شده که کاربر می‌تواند آن را به شکل دستی در اختیار داشته باشد. برای فعال کردن آن کافی است دکمه تعبیه شده روی بدنه را فشار داده تا فلاش از محل خود خارج گردد. در شرایط نوری کم این فلاش قادر است اجسام را تا فاصله هفت متری پوشش دهد. فناوری تشخیص چهره ویژگی دیگری بود که در گرفتن عکس‌های دقیق تر مار را یاری می‌دهد،. برخلاف دروبین‌های نصب شده روی گوشی‌های موبایل تشخیص صورت در SZ-10 کارایی دقیق‌تر و موثرتری دارد.

صفحه نمایش دوربین SZ-10 اولیمپوس

صفحه نمایش انتخاب شده برای این دوربین المپیوس از نوع صفحه‌های رنگی TFT در سایز 3 اینچ می‌باشد. صفحه نمایش در جای خود ثابت است و مدام در معرض اثر انگشت قرار داد. این مورد در مواقع حادثه نیز صفحه نمایش را به عنوان هدفی بزرگ جلوی دست می‌گذارد. ما ترجیح می‌دادیم صفحه نمایش دوربین قابلیت تاشو داشته باشد تا در مواقع لزوم آن را به سمت داخل بچرخانیم. البته شاید این شیوه قیمت تمام شده دوربین را افزایش می‌داد. دقت تصویر در این صفحه نمایش به 460 هزار رنگ می‌رسد که کاملا معقول است. همچنین وجود‌ عملکرید به نام Live View باعث می‌شود پس از فشار دادن دکمه شاترتصویر گرفته شده را ببینید.

ورودی و خروجی در دوربین Olympus SZ-10

خروجی‌های تعبیه شده روی بدنه دوربین عبارت‌اند از یک خروجی HDMI و یک پورت USB. خروجی HDMI به طور همزمان نقش خروجی تلویزیون را هم‌بازی می‌نماید و با پورت USB می‌توان باتری دوربین را شارژ نمود. میکروفن دستگاهی طوری طراحی شده است که در ابتدا به نظر می‌رسید در برخی شرایط توسط دست کاملا پوشیده می‌گردد و کارایی خود را از دست خواهد داد. با این حال در عمل نتیجه دیگری بدست آمد و صدای با کیفیتی تحویلمان شد.

سایر مشخصات و عملکرد دوربین SZ-10 اولیمپوس

دوربین دیجیتال SZ-10 از کارت‌های حافظه نوع SD, SDHC, SDXC پشتیبانی مینماید. این کارت‌ها در حال حاضر قیمت کاملا مناسبی در بازار دارند. باتری لیتیوم یونی ‌دستگاه نیز عملکرد خوبی داشته و می‌توان به توان و ظرفیت آن اتکا نمود. شارژ کردن کامل آن حدود سه یا چهار ساعت زمان نیاز دارد. در دوربین SZ-10 به غیر از دکمه شاتر، زوم و فلاش بقیه عملکردها به صورت دیجیتال انجام می‌گردد. این کار بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام داد این است که در منوی فعال روی دکمه پیمایش فشار وارد کرد. با این کار وارد منوی سریعی می‌شویم که به ما اجازه میدهد حالت عکاسی را روی اتوماتیک، برنامه‌ریزی شده، سه بعدی، پانوراما یا فیلترهای جادویی تنظیم کنیم. شاید حالت iAUTO ساده‌ترین روش عکاسی به نظر بیاید. اما SZ-10 حالت دیگری به نام SCN دارد که به مراتب تصاویر بهتری تهیه می‌کند. دوربین به صورت پیش فرض تنظیمات عکسبرداری از غذا، اسناد و متون، ساحل و برف، حیوانات، چهره، تصاویر پویا، منظره، شب، ورزشی، فضای بسته، نور شمع، غروب و آتش بازی را ذخیره نموده است و در صورت استفاده به شکل باورنکردنی بهترین عکس‌ها را ارائه میدهد. انجام تغییرات در منوی اصلی دستگاه نیز بسیار ساده است. الیمپیوس همچنین زبان فارسی را به دستگاه‌های خود اضافه نموده است تا استفاده از دوربین برای کابران ایرانی ساده‌تر باشد. نظر شما در مورد این دوربین چیست؟

انتشار: 19 آبان 1396 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 44

به "بررسی دوربین الیمپوس (Olympus) مدل SZ-10" امتیاز دهید

1 کاربر به "بررسی دوربین الیمپوس (Olympus) مدل SZ-10" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی دوربین الیمپوس (Olympus) مدل SZ-10"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید