راهنمای خرید هدفون با قابلیت حذف نویز (noise canceling)

به گزارش کالارنا، شاید مهمترین مشکل در استفاده از موسیقی، صداهای مزاحم فراوانی است که ما را احاطه نموده‌اند، خب چطور می‌شود موسیقی را خالص از صداهای مزاحم شنید؟ راهکاری که امروزه ارائه شده است هدفون حذف نویز (noise canceling) است که البته در هر محیطی باید از مدل مناسبی استفاده نمود. در ادامه با کالارنا همراه باشید تا با انواع این هدفون ها آشنا شوید.

راهنمای خرید هدفون با قابلیت حذف نویز (noise canceling)

حذف نویز فعال (active noise-cancellation) چیست؟

حذف نویز فعال (کاهش نویز فعال) در واقع یک مدار الکتریکی می‌باشد که به صداهای اضافی و مزاحم محیط گوش می‌دهد. سپس با برخی شیوه‌های فنی یک صدای دفاعی با طول موج مخالف و تقریبا نزدیک به صدای مزاحم تولید می‌نماید. در نتیجه این دو صدا یکدیگر را خنثی نموده و ما تقریبا هیچ یک را نخواهیم شنید. هدفون های با فناوری حذف نویز فعال، معمولا در مقابله با صداهای مزاحم ثابت و ممتد بهتر عمل می‌نمایند. دلیل اصلی هم این است که فرکانس نویزهای ثابت به سادگی برای این هدفون ها قابل شناسایی می‌باشد و لذا تولید طول موج متضاد صدا هم به همان نسبت ساده خواهد بود و به همین علت هدفون های حذف نویز فعال در مقابله با صداهای ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی، از قبیل عملیات ساختمانی یا گریه کودک کارایی چندان خوبی ندارند.

حذف نویز در مقابل عایق سازی نویز

بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده هدفون و پیش‌کسوتان تکلنولوژی ترجیح می‌دهند برای جلوگیری از گیج شدن کاربر و اشتباه گرفتن، هدفون های درون‌گوشی ویژه را دارای قابلیت عایق سازی نویز (کاهش نویز) معرفی نمایند، تا تفاوت آن با تکنولوژی حذف نویز فعال به خوبی مشخص گردد. این در حالی است که بیشتر هدفون های درون‌گوشی و هدفون های روگوشی به صورت غیرفعال میزان صدای مزاحم محیط را کاهش می‌دهند و در حقیقت تنها جلوی رسیدن صدای مزاحم به گوش شما را خواهند گرفت، در نتیجه این هدفون ها برای محیط‌های با سر و صدای زیاد و بسیار شلوغ اصلا مناسب نیستند. از جمله مکان‌هایی که هدفون های حذف نویز فعال به خوبی از پس آن بر می‌آیند می‌توان به مترو، نزدیکی فرودگاه و صدای دائمی ماشین‌ها در خیابان‌های شلوغ شهری اشاره نمود، اگر چه باید به این نکته هم توجه داشت که برخی افراد نسبت به تاثیرات فناوری حذف نویز فعال حساس بوده و فرکانس‌های ایجاد شده توسط این هدفون ها می‌تواند باعث مشکلاتی همچون احساس فشار در پرده گوش یا حتی سردرد گردد.

هدفون دور گوش (Around ear) با حذف نویز فعال

این دسته از محبوب‌ترین هدفون های حذف نویز فعال است. این مدل ها معمولا طراحی اندازه کاملی برای دور گوش دارند، یعنی اینکه به طور کامل اطراف گوش‌ها را می‌پوشانند. این نوع از هدفون ها در میان شرکت‌های سازنده عمومیت بیشتری دارند، زیرا می‌توانند مدارهای سیستم حذف نویز را درون بخش روگوشی جا دهند. علاوه بر این زمانی که هدفون را می‌پوشید و روی سر شما قرار می‌گیرد، میکروفون‌های سیستم حذف نویز در مکان ایده‌آلی برای گوش دادن به صداهای محیطی و عکس‌العمل نشان دادن به آنها قرار خواهند داشت. همچنین این هدفون ها معمولا بسیار راحت هستند و پدهای آنها هم می‌توانند تا حدی به جذب صداهای مزاحم محیط کمک کنند. از نمونه‌های خوب این هدفون ها می توان به Sony MDR-1RNC و Logitech UE 6000 اشاره نمود.

مزایا هدفون دور گوش (Around-ear) با حذف نویز فعال

  • بسیار راحت
  • مدل های دور گوش اندازه کامل عموما کیفیت صدای عالی فراهم می کنند
  • برندهای بسیار زیادی با دامنه قیمت گسترده ای برای انتخاب وجود دارد

معایب هدفون دور گوش (Around-ear) با حذف نویز فعال

  • وزن نسبتا بالا
  • معمولا برای نگهداری به یک کیف خوب و محکم نیاز دارند
  • مدل‌های رده بالا بسیار گرانقیمت هستند

مناسب برای: افرادی که کار اداری و در محل ثابت دارند. کسانی که زیاد با هواپیما سفر می‌کنند.

هدفون روگوشی (On ear) با حذف نویز فعال

هدفون های روگوشی حذف نویز، در اندازه‌ای کوچکتر از هدفون های دور گوشی مزایای تقریبا یکسانی را برای‌تان فراهم می‌آورند. هدفون های دورگوشی، گوش را احاطه نموده و تقریبا آن را آزاد می‌گذارند، اما هدفون های روگوشی (supra aural) کاملا بر روی گوش قرار می‌گیرند. این موضوع باعث می‌گردد احساس راحتی کمتری کنید، اما اندازه کوچکتری هم دارند، البته به همین علت برای کاربردهای روزمره هم بسیار مناسب‌ترهستند. اینکه درون کیف شما جای کمتری اشغال نمایند، در فعالیت‌های روزمره قابل پوشیدن باشند و وزن کمتری روی سرتان احساس کنید. اما به هر حال نباید انتظار بیس و کیفیت صدایی همچون مدل‌های بزرگ داشته باشید. از نمونه‌های خوب این هدفون ها می‌توان به Bose Quiet Comfort 3 و Sennheiser MM 450-X اشاره نمود. هدفون حذف نویز Sennheiser MM 450X

مزایای هدفون روگوشی (On ear) با حذف نویز فعال

  • فشرده تر و کوچکتر از مدل های دورگوشی
  • معمولا کیفیت و کارایی قابل مقایسه‌ای با رقبای بزرگترشان دارند

معایب هدفون روگوشی (On ear) با حذف نویز فعال

  • چندان ارزان‌تر از مدل‌های دورگوشی نیستند
  • عمق و باس صدا به اندازه مدل های دورگوشی نیست

مناسب برای: مسافرت‌های درون شهری روزانه و پروازهای هوایی گاه و بیگاه.

هدفون درون‌گوشی (In ear)  با حذف نویز فعال

بعضی از هدفون های درون‌گوشی به دلیل طراحی خاص و با کیفیت بالای بخش درون گوش، همچون یک گوشبند عمل نموده و قابلیت کاهش نویز غیرفعال خیلی خوبی دارند. اگر شما هم  از طرفداران هدفون های درون مجرای گوش (canalphone) هستید اما باز هم به کاهش نویز بیشتری نیاز دارید، انواع مجهز به سیستم حذف نویز فعال گزینه مناسبی برایتان خواهند بود. البته ممکن است غیرضروری به نظر برسد که دو سطح از کاهش نویز را به صورت همزمان مورد استفاده قرار دهید، این نوع از ابزارهای حذف نویز برای محیط‌های بسیار شلوغ بهترین انتخاب هستند. البته برای کسانی هم که نمی‌خواهند با یک هدفون دورگوشی سنگین و بزرگ در خیابان قدم بزنند، تنها انتخاب است. همچنین مدار حذف نویز فعال می‌تواند برای خنثی کردن نویزهای با فرکانس پایین که از سیستم عایق‌سازی نویز این هدفون ها عبور می‌نمایند، بسیار خوب عمل کند. البته توجه بفرمایید که تقریبا به همه این هدفون ها یک جعبه کوچک آویزان است که حاوی مدارهای سیستم حذف نویز فعال است و این موضوع ممکن است آزار دهنده باشد.

مزایای هدفون درون‌گوشی (In ear)  با حذف نویز فعال

  • قابلیت حمل و نقل بسیار راحت
  • فراهم آوردن امکان حذف نویز فعال و کاهش نویز غیر فعال به صورت همزمان

معایب هدفون درون‌گوشی (In ear)  با حذف نویز فعال

  • چندان ارزان تر از دیگر مدل ها نیستند

مناسب برای: مسافرت های شهری، کسانی که در محیط های بسیار شلوغ کار می‌‎کنند، افرادی با سفرهای هوایی زیاد که سبکی و حجم کم هدفون را ترجیح می‌دهند.

نکاتی جهت استفاده بهتر از هدفون با قابلیت حذف نویز (noise canceling)

  • حذف نویز فعال جادو نمی‌کند: به خاطر داشته باشید فناوری حذف نویز فعال در حالی که به خوبی با نویزهای ثابت فرکانس پایین و متوسط کنار می‌آید، اما معمولا نمی‌تواند صداهای مزاحم غیرمعمول یا پرقدرت مانند صدای انسان و گریه کودک را حذف نماید.
  • استفاده از آنها در بیرون از منزل می‌تواند خطرناک باشد: این موضوع به خصوص وقتی جدیت بیشتری پیدا می‌کند که شما در ترافیک شدید و میان جمعیت قصد دارید از عرض خیابان عبور کنید. عدم وجود نویز و صدای محیط باعث می‌شود احساس کنید در یک اتاق خالی حضور دارید. که این احساس ناسازگار با محیط می‌تواند دردسرساز و حتی خطر آفرین باشد.
  • به تقویت کننده (amp) نیازی ندارید: هدفون های حدف نویز معمولا به نوعی دارای تقویت‌کننده‌های درونی هستند و لزومی ندارد شما روی ابزارهای آمپلی‌فایر سرمایه گذاری نمایید. هرچند یک کارت صدای خوب یا یک مبدل USB دیجیتال به آنالوگ ممکن است مقدار کمی صدا را بهبود بخشد.
  • مراقب باشید زمین نخورند: همیشه به خاطر داشته باشید هدفون های حذف نویز، گجت‌های الکترونیک هستند و تنها ابزارهای جانبی صوتی معمولی به حساب نمی‌آیند. مدارهای الکترونیک درون این هدفون ها بسیار پیچیده اند و ممکن است در اثر ضربه دچار مشکل شوند.
  • قبل از انبار کردن آنها، باتری شان را بیرون آورید: در صورتی باتری‌شان قابل تعویض است، حتما هنگام عدم استفاده طولانی، باتری را بیرون بیاورید. یک باتری خالی و فاسد می‌تواند باعث آسیب به هدفون شما شود.
انتشار: 19 آبان 1396 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 61

به "راهنمای خرید هدفون با قابلیت حذف نویز (noise canceling)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید هدفون با قابلیت حذف نویز (noise canceling)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید