راهنمای خرید انواع هدفون

به گزارش کالارنا، می‌توان بخشی از اشتیاق به سمت هدفون ها را، یک محصول خاص، یعنی Beats by Dre دانست، هر چند در اینجا ابدا قرار نیست هدفون های برندشده را معرفی نماییم، بلکه کیفیت صدا، راحتی و طراحی آن از عوامل انتخاب این فهرست می‌باشد. اما مساله اینجاست که تعداد گزینه‌های خرید واقعا از چند صد تجاوز می‌کند و چطور باید یک هدفون خوب انتخاب کنیم؟

راهنمای خرید انواع هدفون

هنگام خرید هدفون، باید انتظار قیمت‌هایی از چند ده هزار تومان تا چند صد هزار تومان را داشت. اما قبل از این‌که یک هدفون را انتخاب و برای تست امتحان نماییم، بهتر است نگاهی به انواع هدفون‌ها داشته باشیم تا تعداد گزینه‌های قابل بررسی را کمتر کنیم.

هدفون های توگوشی

بیشتر هدفون های کوچک که به اصطلاح earbud یا earphone نیز خوانده می‌شوند، معمولا در جعبه دستگاه‌های قابل حمل و تلفن‌های همراه وجود دارند و تقریبا اکثرشان در بلوک‌ کردن صدای بیرونی بی‌فایده هستند، شاید معروف‌ترین این دسته از هدفون ها، متعلق به ایرفون جدید اپل باشد که با نام EarPods معرفی شده است. اما آیا این نوع از هدفون‌ها کلا به درد نخور هستند؟ از آنجا که این ایرفون‌های کوچک، قابلیت حمل مناسبی دارند و بسیار کم جا می‌گیرند، شرکت‌هایی برای تولید ایرفون‌های با کیفیت اقدام نموده‌اند که می‌توان با قیمتی حدود صد دلار، اجناس خوبی را پیدا کرد که بلوک صدای خوبی هم داشته باشند، نوعی از این هدفون‌ها، که به آنها IEM هم گفته می‌شود، معمولا یک تکه اضافی از جنس سیلیکون یا ابر دارد که فضای داخلی گوش را پر می‌کند و در نتیجه، صدای بیرون تا حد زیادی کم می‌گردد. تفاوت این ایرفون‌ها با توگوشی‌های معمولی این است که اگر به درستی در گوش قرار نگیرند، کیفیت صدا با شیب زیادی افت می‌کند و پاسخ بیس اندکی خواهد داشت، ایرفون‌های گران‌تر در طراحی خود از آرماتورهای بهینه‌تری استفاده نموده‌اند. شرکت Shure که به‌دلیل میکروفن‌های افسانه‌ای SM57 و SM58 خود معروف است، اقدام به تولید یک ایرفون سه آرماتوره به‌نام E535 کرده است که کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد.

هدفون های روگوشی

این دسته از هدفون‌ها ظاهر آشناتری دارند، دو پد که روی گوش قرار می‌گیرد. بلندگوهای برخی از این هدفون‌ها درون کاسه‌ای بسته قرار دارد (Closed Caps) و اندازه‌های متفاوت آنها اجازه می‌دهد انواع کوچک‌ترشان قابلیت حمل خوبی داشته باشند، این دسته از هدفون‌ها برای کسانی که کلا علاقه‌ای ندارند چیزی درون گوششان فرو کنند، فوق‌العاده است، البته مشکل آنها این است که قرار دادن صحیح آنها روی گوش، چند ثانیه زمان می‌برد، اما وقتی بدرستی روی سر قرار می‌گیرند، کیفیت بسیار خوبی دارند، در این هدفون‌ها، راحتی نقش مهمی را بازی می‌کند. باید حتما پدهای هدفون را چک کنید تا گوش را اذیت نکند، برخی از هدفون‌ها پدهای نرم‌تری دارند و راحت‌تر روی گوش می‌نشینند.

هدفون های بسته

این هدفون ها بسیار گزینه خوبی برای استفاده در تمام محیط هستند. هر چند اندازه بزرگ آنها ممکن است مانع از استفاده‌شان در محیط‌های عمومی شود. این دسته از هدفون‌ها بخش عمده‌ای از مشکلات دسته‌های قبلی را حل نموده‌اند و میزان ایزوله‌کردن نویزشان نیز بسیار بالاست، این دسته از هدفون‌ها برای استفاده در محیط‌های حرفه‌ای صوتی و مانیتورینگ صدا استفاده می‌شوند.

هدفون های باز

این دسته از هدفون‌ها برای مصارف خانگی توصیه می‌گردند، باز بودن کاسه آنها باعث می‌شود کیفیت صدای خوبی داشته باشند و دریافت اندک صدای بیرون در محیط خانه، می‌تواند به وسیع‌تر‌شدن صدا و طبیعی‌شدنشان کمک نماید، هر چند باید مواظب باشید، این دسته از هدفون‌ها ابدا صدای بیرون را قطع نمی‌کنند و هر صدایی باشد، خواهید شنید. بنابراین نمی‌توان از این هدفون‌ها در محیط‌های شلوغ استفاده نمود.

هدفون های نیمه‌باز

این دسته از هدفون‌ها برای نزدیک‌تر‌شدن فاصله دودسته قبلی تولید شده‌اند. در طراحی آنها، استفاده از کیفیت صدای هدفون‌های باز مطرح شده است، در حالی که نشت و درز صدای آن کاهش یافته است و تا حدی به ایزوله‌کردن صدا می‌پردازند. این هدفون‌ها غیرمعمول هستند و یافتن مدل مناسب، کمی زمانبر خواهد شد.

هدفون های قطع‌کننده نویز

یکی دیگر از مولفه‌هایی که هنگام خرید هدفون باید به آن توجه نمود، قطع‌کردن نویز آن می‌باشد. این فناوری خیره‌کننده، به‌صورت فعال نویز محیط را قطع می‌نماید و هدفون‌ را، از هر مدلی که باشد، مشابه هدفون‌های بسته خواهد نمود. این فناوری با کمک یک میکروفن انجام می‌گیرد. این میکروفن برای نظارت بر نویز محیط استفاده می‌شود، سپس امواجی درست معکوس با امواج محیط به درون گوش می‌فرستد که باعث لغو صدای بیرون می‌شود، لغو نویزها به‌صورت فعال، بیشتر روی فرکانس‌های پایین و وسط انجام می‌گردد. صداهایی چون موتورها، تهویه هوا و دیگر صداهای مدام این‌طوری. این روش معمولا در نویزهایی که فرکانس بالایی دارند، جوابگو نمی‌باشد.

هدفون های بی‌سیم

برخلاف دسته‌های بالاتر، هدفون‌های بی‌سیم طراحی خاصی ندارند، بلکه از فناوری بی‌سیم بلوتوث استفاده می‌کنند. ایرفون‌هایی چون Sennheiser PX 360 BT یا هدفون‌های بزرگی چون Sennheiser RS160 بی‌سیم هستند، این هدفون ها تقریبا همیشه کیفیت صدای بدتری از معادل با سیم خود ارائه می‌دهند. از آنجا که مساله باتری هم مطرح می‌شود، می‌توان این هدفون‌ها را کلا پرزحمت‌تر از همتای با‌سیم‌شان دانست. برخی از این هدفون‌ها قابلیت با‌سیم‌‌شدن را هم دارند، ولی تعدادشان محدود است و اکثرشان بدون شارژ بی‌فایده خواهند بود. بسیاری از هدفون‌های ارزان بی‌سیم از فناوری‌ Lossy استفاده می‌کنند که در نتیجه، ممکن است اطلاعات از پخش‌کننده به هدفون گم شود. اگر خواستید هدفون‌ بلوتوث بخرید، مطمئن شوید که از کدک aptX پشتیبانی می‌کند. این کدک البته صددرصد بدون افت سیگنال نیست، اما کیفیت بسیار بهتری از بلوتوث استاندارد دارد.

انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 158

به "راهنمای خرید انواع هدفون" امتیاز دهید

1 کاربر به "راهنمای خرید انواع هدفون" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید انواع هدفون"

3 دیدگاه

فرزین21 آبان 1396

سلام
من یا موبایل نکسوس4 دارم، میخواستم یه هدفون روی گوش یا دور گوش (با سیم)براش بگیرم که باهاش موزیک گوش کنم البته بیس بالا رو هم دوس دارم لطفا راهنماییم کنید.
زیادم گرون نباشه

پاسخ به فرزین

mohammad21 آبان 1396

سلام
من یک هدفون برای ساخت موزیک در استدیو میخواسثم قیمت برام مهم نیست .کیفیت مهم
ترجیحا یک مدل پایونیر بهم معرفی کنید

پاسخ به mohammad

mehrdad21 آبان 1396

سلام و خسته نباشید من در انتخاب هدفون بین این دو مدل به مشکل برخوردم لطفا راهنمایی کنیدsennheiser momentum-on-ear و beats solo

پاسخ به mehrdad
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید