بررسی هدفون HD 800 سنهایزر

به گزارش مجله پریها، حتما هدفون افسانه‌ای سنهایزر (sennheiser) را می‌شناسید، هدفون HD800 که هر دوستدار موسیقی در هر سطحی که باشد آروزی داشتن آن را دارد. این هدفون به تولید صدای طبیعی مشهور است، در ادامه این مقاله ویژگیهای این محصول رویایی را بررسی خواهیم کرد.

بررسی هدفون HD 800 سنهایزر

قصه پیدایش HD800 سنهایزر از یک ایده آغاز شد: ایده ساخت هدفونی که ورای هدفون های عادی باشد و تکامل واقعی صدا را عینیت بخشد. رویای آفرینش یک ابزار صوتی که صدا را به گونه‌ای به گوش شما برساند که گویی روبروی منبع آن نشسته‌اید! رویای خلق تجربه‌ای باورنکردنی از آنچه هدفون های داینامیک در اختیار بشر قرار داده‌اند، با تفکیکی که هیچ دستگاه صوتی تاکنون بدان دست نیافته است!

در عین حال نمی‌شد پا را از محدودیت‌های فیزیکی موجود در این دنیا فراتر گذاشت اما مهندسان سنهایزر از مرزهای تخیل عبور کرده‌اند. HD800 از یک مبدل (transducer) کاملا جدید بهره‌مند است و در ساخت آن از بهترین مواد استفاده شده است. هر یک از آنها با دست در جای خود قرار داده شده‌اند. از یک تولید واقعی صحبت می‌کنیم. تولیدی که از ساخت مدل اولیه تا محصول نهایی اصول عبارت محبوب ” ساخت آلمان” (Made in Germany) در آن رعایت گردیده است. از همه مهمتر اینکه HD800 تجسم واقعی شعار کارخانه سازنده آن یعنی “عشق به تکامل گرایی” را به نمایش می‌گذارد. صدایی که نیروی جلو برنده سنهایزر در طی شصت سال گذشته بوده است. در هدفون HD800 احساس شنیداری فضایی (یا سه بعدی) توسط اختلاف بسیار جزئی زمان رسیدن موج صوتی به گوش داخلی ایجاد می‌شود. در شرایط ایده‌آل، امواج صوتی صادره از یک سیستم صوتی می‌بایست در زاویه 60 درجه به گوش مخاطب برسند. امواج صوتی بطور مستقیم به گوش شنونده نمی‌رسند. همیشه با یک زاویه به دهانه ورودی گوش برخورد می‌کنند که این زاویه‌ها باعث می‌شود برخی از پالسهای صوتی زودتر به اعصاب حسی شنوایی گوش داخلی برسند که این امر فاصله یا تاخیری را در حد کسری از ثانیه ایجاد می‌نماید که دقیقا همان تصور قرارگرفتن در فضا یا محیطی سه بعدی را به شنونده القا می‌نماید.

تجربه شنیداری سه بعدی با هدفون HD800

با قراردادن HD800 بر روی گوشهایتان چیزی مافوق یک تجربه شنیداری خارق‌العاده را تجربه خواهید نمود. نوعی از شنیداری فضایی (سه بعدی) را تجربه خواهید کرد که تاکنون تجربه نکرده‌اید و احساس قرارگرفتن در یک استودیو حرفه‌ای موسیقی کاملا به شما منتقل خواهد گردید. احساس خواهید کرد در حین تمرین ارکستر فیلهارمونیک برلین در میان نوازندگان قرار دارید و براحتی می‌توانید با چشمان بسته به مکان هر نوازنده اشاره نمایید. HD800 این امکان را از طریق ترکیب سطوح القایی بزرگ با زاویه تعلیق مناسب فراهم می‌آورد. زاویه جزئی رسیدن صدا به گوش کاملا بر اساس قاعده شنیداری فضایی طراحی و ایجاد شده است. هیچ سازنده دیگری در جهان حتی رویای خلق هدفونی با کیفیتی طبیعی به اندازه HD800 در سر نمی‌پروراند!

فناوری فوق العاده صدای خارق العاده هدفون HD800

شاسی شفاف با محافظ توری از جنس فولاد ضد زنگ با فناوری بالا، آهن ربای دقیق، مبدلهای حلقه‌ای برای حداکثر کیفیت صدا و حداقل ارتعاش اضافی.

برتری HD800 براساس یک اصل کاملا نوین استوار است: ترانسدیوسر حلقه‌ای شکل. اساسا هر چه سطح ترانسدیوسر بزرگتر باشد صدای پاکتری ایجاد می شود، به خصوص در هنگام پخش نت‌های پائین. یک سطح بزرگ، در کنار این مزیت دارای یک عیب بزرگ نیز هست و آن ایجاد لرزش‌های ناخواسته در هنگام پخش فرکانس‌های بالاست که به آنها ایگن مودز (eigenmodes) نیز گفته می‌شود. این ارتعاشات عمدتا به این دلیل ایجاد می‌گردند که ترانسدیوسرهایی که تاکنون ساخته می‌شدند و می‌شوند عاجز از کنترل موثر ارتعاشات حاصل از پخش فرکانس های بالا هستند. شکل حلقه‌ای ترانسدیوسر HD800 این سردرگمی را حل نموده و سطح بزرگ و پهن آنها در نهایت هماهنگی ارتعاش می کند و دلیل این امر برخورداری از کویل بزرگ و دو سطح حمایت کننده اطراف آن است. این فناوری میزان آزادی حرکت ترانسدیوسر را به حداکثر غیرقابل تصوری افزایش داده و پاک ترین صدای ممکن را ایجاد می‌نماید و اما وقتی به نکات حرفه‌ای و فنی HD800 می رسیم، HD800رکورددار است. پهنای 56 میلیمتری ترانسدیوسر آن بزرگترین در نوع خود است. کویل آلومینیومی 40 میلیمتری آن و نیز سیستم مغناطیسی 42 میلیمتری نیز بزرگترین‌ها در جهان هستند.

ترانسدیوسر حلقه‌ای هدفون HD 800 در مقایسه با ترانسدیوسرهای صفحه‌ای

شکل حلقه‌ای استفاده شده در HD800 بطور موثری سطح در حال ارتعاش را کنترل می‌نماید. این امر باعث ایجاد صدایی با قدرت بیشتر و در عین حال وضوحی به مراتب بالاتر می‌گردد.

در قلب HD800 چه می‌گذرد؟ در قلب HD800 ترانسدیوسر حلقه‌ای شکل قرار دارد که ثبت انحصاری شرکت سنهایزر است. سیم دقیق پیچیده شده دور کوئل آن تنها 42 میکرومتر ضخامت دارد و از 5/3 لایه سیم که کلا 98 دور پیچانده شده تشکیل شده است. فضای بین دو آهن ربا که در آن کویل آزادانه ارتعاش می‌نماید تنها 6/0 میلیمتر پهنا دارد. جالب این است که این اجزا با دست در کنار هم قرار گرفته‌اند و این امر در مورد خیلی از دیگر اجزای HD800 نیز صدق مینماید. ترانسدیوسر HD800 در پهنای فرکانسی 6 هرتز تا 51 کیلوهرتز کار می‌کند. هیچ انسانی قادر به شنیدن این دامنه فرکانسی نیست اما این ترانسدیوسر در دامنه قابل شنیدن توسط انسان یعنی 16 هرتز تا 29 کیلوهرتز نیز صدایی بسیار تمیز و پاک ایجاد می‌نماید.

سیم ها و اتصالات هدفون HD800

سیم‌های متقارن با دو مغزی طراحی شده‌اند تا طول عمر بیشتر و کیفیت بهتری داشته باشند. اتصالات با تفلون عایق‌بندی شده و علاوه بر آن از مواد با کیفیت بالا برای عایق کاری بهتر در مقابل نویزهای ناخواسته نیز استفاده شده است. جک‌ها انحصارا برای HD 800 در کشور سوئیس ساخته شده‌اند و روکش طلا دارند. طلا با برخورداری از ویژگی بالاترین رسانایی حداکثر اتصال را بدون هرگونه مزاحمتی تضمین می‌نماید.

هدبند هدفون HD 800

هدبند HD800 از یک طراحی ساندویچی برخوردار است که در آن یک لایه فلزی به لایه‌های پلاستیکی متعددی متصل گردیده است. پلاستیک‌هایی که با فناوری بالا ساخته شده‌اند و ارتعاشات بدنه هدفون را منتقل نمی‌کنند.

پوشش روی سر هدفون HD800

هدفون HD800 تنها از یک سمت بر روی سر تنظیم می‌گردد تا نحوه دقیق قرارگیری آن بر روی گوشها قابل تنظیم باشد. قرارگیری نقطه تعادل هدفون به سمت پشت سر نیز می‌تواند راحتی بیشتر استفاده کننده آن را فراهم آورد.

پدهای گوشی هدفون HD800

لطیف در عین حال مستحکم. پدهای گوشی HD800 از میکروفایبرهای با فناوری بالا با دست ساخته شده‌اند، این مواد حداکثر راحتی را هنگام استفاده قراهم آورده و نظافت آن نیز بسیار آسان است.

Leona  در HD 800

این بخش از HD800 از یک پلاستیک خاص ساخته شده است که سختی آن معادل سختی تایتانیوم است تا ضمن برخورداری از کمترین وزن کمترین ارتعاش ممکن را نیز ایجاد نماید.

مش (تور) ساخته شده از فولاد ضد زنگ با فناوری بالا. این ایده آل ترین ماده برای ایجاد صداهای سه بعدی است و تمامی خواص خوب فولاد ضد زنگ را بهمراه میزان خارق‌العاده‌ای از وضوح ایجاد می‌کند.

برای بیشتر از 60 سال است که سنهایزر با محصولات خارق‌العاده خود عاشقان موسیقی و دست‌اندرکاران حرفه ای صنعت موسیقی را مجذئب خود ساخته است. سنهایزر محصولات موسیقی درجه یک و مطابق با نیاز مصرف کننده را برای تمامی بخش‌های صنعت موسیقی از ضبط، انتقال گرفته تا ترکیب و تنظیم تولید می‌نماید. تمامی بخش‌های سنهایزر برای یک هدف هر روز گرد هم می‌آیند و آن هدف صدایی متعالی‌تر است. HD800 نمایانگر تجربه سنهایزر در زمینه الکتروآکوستیک می‌باشد. HD800 به تنهایی گواه زنده‌ای بر رهبری بلامنازع سنهایزر بر دنیای موسیقی است. به قول الکس گرل کارشناس ارشد آکوستیک، HD800 تنها به این دلیل توانست بر قله دنیای موسیقی بنشیند که زمان کافی برای خلق آن سپری شده بود.

زمان لازم برای تحقیق، زمان لازم برای ساخت، در نهایت زمان لازم برای تکامل و این زمان لازم برای سنهایزر بیشتر از 60 سال بطول انجامید تا شاهکاری بنام HD800 خلق گردد.

انتشار: 25 خرداد 1396 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 71

به "بررسی هدفون HD 800 سنهایزر" امتیاز دهید

14 کاربر به "بررسی هدفون HD 800 سنهایزر" امتیاز داده اند | 4.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی هدفون HD 800 سنهایزر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید