درمان سلول های مغز با تزریق لامپ LED

به گزارش کالارنا، دانشمندان دانشگاه ایلی نویز و دانشگاه واشنگتن، ایده ساخت لامپ LED کوچکی که می‌توان آن را به داخل مغز فرستاد و فضای درونش را با آن روشن نمود، ارائه کردند. این لامپ ال ای دی، از سوراخ ته یک سوزن قابل مشاهده است، به صورت بی سیم هدايت می‌گردد، انعطاف‌پذير می‌باشد و جاسازی آن در مغز کوچکترین ناراحتی و خطری برای بافت‌های مجاور ایجاد نمی‌نماید.

درمان سلول های مغز با تزریق لامپ LED

البته تاکنون فردی تجربه تزريق نور در بازو و یا حتی مغز خود را نداشته است. اما این طرح به عنوان يک ایمپلنت مغزی (کاشتن در مغز) طراحی گردیده. با این روش يک شبکه بی سیم از ال ای دی ها می‌تواند امکان تحريک عمیق مغزی را بدون هيچ الکترود مزاحم و اضافه‌ای فراهم نماید. تعداد زیادی از عصب ها می توانند در يک انفجار نوری حاصل از یک شبکه بی سيم متشکل از لامپ های ال ای دی، دوباره تحريک شده و فعاليت خود را از سر بگیرند.

جان راجر از اعضای این تیم می‌گوید:

ما برای این شبکه بی سيم نوعی فيبر نوری خاص طراحی نموده‌ایم. ابعاد لامپ ال ای دی بسیار کوچکتر از فيبرهای نوری ساخته شده هستند. به صورت مکانيکی و سازگار با محیط داخل مغز کار می‌کنند. بی سیم هدايت می‌شوند و توان مورد نیازشان را هم خود تامين می‌نمایند. مغز انسان و حتی موش‌های آزمایشگاهی می تواند حرکت ها، تعاملات اجتماعی و رفتارهای طبیعی خود را با وجود اين ایمپلنت ادامه دهد.

از اين روش به عنوان يک شیوه درمان نوری مغز یاد شده و پتانسيل آن را دارد که بر روی یک گوناگونی وسیعی از فرایندهای فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی تاثيرگذار باشد. با وجود آنکه تحریک‌های مغزی در درمان انواع بیماری‌ها نظیر افسردگی، اعتیادهای مواد مخدر، پارکینسون و ... چیز جديدی نیست، اما به دليل استفاده از الکترودهای فلزی پزشکان قادر نيستند تا يک سلول عصبی خاص در مغز را نشانه‌گيری نمایند. برای همین استفاده از الکترودها گاهی سخت و با عوارض جانبی زیادی مواجه است.

اما در این متد تحريک‌کنندگی نوری، یک سلول خاص توسط نور LED قابل نشانه‌گيری و برانگيخته شدن است. به دنبال این تحريک‌پذیری بافت و محیط عصبی در يک میدان نوری دوباره عکس‌العمل نشان داده و فعال می‌گردند. اين روش محرک نوری بدون هيچ‌گونه الکترود اضافه، فرایند درمانی را تسريع بخشيده و بسيار آسان و کم خطر خواهد بود.

این محققین همچنین گستره‌ای از دیگر میکرودستگاه‌های نیمه‌هادی ساخته‌اند که قابلیت تزریق به مغز را به همین شیوه دارند. این دستگاه‌ها شامل گرم‌کننده‌ها، حسگرهای دما و نور و الکترودهایی می‌شود که می‌توانند فعالیت برق را تحریک و ثبت نمایند، در ضمن این وسایل را نه تنها به مغز بلکه به دیگر عضوها می‌توان تزریق نمود.

انتشار: 18 آبان 1396 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 29

به "درمان سلول های مغز با تزریق لامپ LED" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان سلول های مغز با تزریق لامپ LED"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید