همه چیز درباره هدفون (بخش اول: باز و بسته)

به گزارش کالارنا، امروز هدفون عضوی از اجزای لاینفک زندگی ما طرفداران موسیقی شده است، مخصوصا که امکان خصوصی شنیدن را برایمان فراهم می‌سازد و به تعبیری دنیای ما را از جهان پر هرج‌و‌مرج اطراف ایزوله می‌نماید. اگر برای خریدش به بازار سری زده باشید و یا در میان انبوه سایتهای اینترنتی گشتی بزنید، با انواع مختلفی روبرو می‌شوید که هر یک ویژگی‌های خاصی دارند و در بین آنها شما به دنبال بهترین و مناسبترین هستید، در این نگارش سعی شده تا با معرفی ویژگی‌های اصلی هدفون ها مسیر روشنتری را برای انتخاب پیش روی شما قرار دهیم. در گام اول به سراغ سیستم آکوستیک رفته و انواع آن را نام برده تفاوت آنها را شرح خواهیم داد.

همه چیز درباره هدفون (بخش اول: باز و بسته)

تفاوت بین هدفون های باز و بسته

بزرگترین تفاوت هدفون های باز و بسته این ها هستند:

1- تضعیف قوی نویز محیط در هدفون های بسته (و بالعکس: دنیای بیرون نمی‌تواند بشنود چه چیزی در حال پخش در هدفون است) و

2- صدایی با گستردگی و فضای بهتر در هدفون های باز

در هدفون های باز پشت گوشی‌های هدفون باز است. صدای بیشتری در این هدفون ها به بیرون نشت کرده و همچنین اجازه ورود صدای محیطی بیشتری را به داخل هدفون می‌دهند. ولی هدفون های باز صدای طبیعی‌تر و اسپیکر مانندی داشته و soundstage (همان ادراک فاصله از منبع صوتی یا گستره و عمق صدا) بزرگتر و وسیع‌تری دارند.

در هدفون های بسته پشت گوشی‌های هدفون بسته هستند. به این ترتیب نویز بیرون بیشتر بلوکه شده، ولی soundstage کوچکتری دارند. و به استفاده کننده این حس را می دهند که انگار صدا از داخل سرش می‌آید.

هدفون های نیمه باز ترکیبی از هر دو هستند و تلاش می‌کنند مزایای گفته شده هر دو نوع هدفون را در هم بیامیزند.

هدفونهای بسته امکان بیشتری برای ایجاد فرکانس های پایین قوی‌تر (بیس قدرتمندتر) نسبت به هدفون های باز دارند. ولی این به معنی نیست که هدفون های باز قادر به ایجاد بیسی قوی نیستند. هدفون های بازی نیز وجود دارند که بیسی با کیفیت و جزئیات بیشتری نسبت به هدفون های بسته ایجاد می‌کنند.

به نظرم در اصل مهمترین معیار برای انتخاب هدفون باز یا بسته جایی است که قرار است از هدفون استفاده کنید. در استفاده‌های حرفه‌ای اگر قرار است در محیطی ساکت استفاده شوند (برای مثال استودیو) برای میکس و مانیتور موسیقی، بسته به سلیقه هر فرد هر دو نوع قابل استفاده است. اما اگر در هنگام ضبط از هدفون استفاده می‌شود هدفون باید بسته باشد تا نویز بیرون را از بین برده و صدایی به بیرون انتقال ندهد، بنابراین میکروفون صدای تولید شده هدفون را نیز ضبط نکند.

در استفاده‌های عمومی اگر شما از یک هدفون باز استفاده می‌کنید در ولومی متوسط کسانی که با شما در یک اتاق یا در کنارتان هستند می‌توانند مقداری از چیزی که به آن گوش می‌دهید را بشنوند. اگر موسیقی‌تان بلند باشد واضح و شفاف چیزی که گوش می‌دهید را می‌شنوند. از آن سو اگر در محیطی شلوغ هستید ورود صدای بیرون به داخل هدفون شما را مجبور می‌کند ولوم را بالا برده و در نتیجه به شنواییتان آسیب می‌رسد. به این ترتیب استفاده از هدفون های باز در محیط ساکت مانند خانه مناسب تر به نظر می‌آید. البته در بسیاری از موارد در عمل نیز هدفون های باز برای چنین منظوری طراحی می‌شوند. کابل بلندتری دارند (حدود 3 متر) و دارای جک یا آداپتور 6.3 میلیمتری هستند.

در آن سو اگر قرار است در بیرون از خانه مانند مترو، خیابان یا محل کار از هدفون استفاده کنید قطعا هدفون های بسته انتخاب ایده‌آلی هستند. همان طور که اطرافیان صدای موسیقی شما را نمی‌شنوند، صدای بسیار کمتری به هدفون نفوذ کرده و در نتیجه تجربه بهتری از موسیقی خواهید داشت.

انتشار: 19 آبان 1396 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 58

به "همه چیز درباره هدفون (بخش اول: باز و بسته)" امتیاز دهید

6 کاربر به "همه چیز درباره هدفون (بخش اول: باز و بسته)" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره هدفون (بخش اول: باز و بسته)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید