آرگان چیست + 8 مورد از خواص روغن آن

به گزارش کالارنا، تا به حال از خودتان پرسیده اید که اصلا این آرگان چیست که هر جا سر برمی گردانید تبلیغات آن را می بینید؟ هر کس می خواهد از محصول خود تعریف کند، با افتخار و با نگاهی خیره به دوربین در حالی که گویی معجزه قرن را در دست دارد از وجود روغن آرگان در محصول خود صحبت می نماید.

آرگان چیست + 8 مورد از خواص روغن آن

به شما حق می دهیم اگر فکر کنید همه این ها فقط دروغ های تبلیغاتی باشند؛ اما حقیقت ماجرا این است که این روغن آن قدر خواص دارد که به آن طلای مایع می گویند؛ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

اگرچه نمی توانیم ادعا کنیم که آرگان معجزه قرن باشد ولی می توانیم از خواص فراوان آن صحبت کنیم. اگر مشتاق شده اید بدانید فواید روغن آرگان چیست و چرا تا این اندازه درباره آن صحبت می نمایند، با ادامه مطلب همراه باشید.

آیا می دانید آرگان چیست؟

با وجود این همه تبلیغات احتمالا بارها نام روغن آرگان به گوشتان خورده است و از خودتان پرسیده اید که واقعا این آرگان چیست و چرا تا این اندازه از خواص روغن آن صحبت می گردد؟ باید به شما بگوییم که آرگان اصلا چیز عجیب وغریبی نیست. در واقع نام یک درخت خاردار، همواره سبز و با عمری طولانی ست؛ یعنی قادر است در حدود 150 تا 200 سال زندگی کند.

ارتفاع این درخت 8 تا 10 متر است و گاهی حتی به 20 متر هم می رسد. سیستم ریشه ای آن به صورتی ست که می تواند تا عمق 35 متری هم نفوذ کند. این مسئله باعث می گردد بتواند در خشک سالی زنده بماند و مناسب زندگی در منطقه ها خشک و نیمه خشک باشد. حدود یک سال طول می کشد تا میوه های این درخت بالغ شوند.

روغن آرگان چیست و چگونه فراوری می گردد؟

این روغن از هسته درخت آرگان گرفته می گردد که بومی منطقه ای در جنوب غربی مراکش است. فرایند استخراج این روغن شامل جداکردن پوست ضخیم و تفاله گوشتی میوه آرگان و سپس شکستن دانه با دست برای دسترسی به هسته های غنی از روغن در داخل دانه است.

بعد از آن هسته ها فشرده می شوند تا روغن خالص و فیلترنشده از آن ها خارج گردد و سپس برای شفاف شدن روغن، آن را تصفیه و فیلتر می نمایند. نتیجه نهایی، یک روغن فوق العاده مغذی ست که به راحتی به پوست نفوذ و با ایجاد لیپیدهای طبیعی (یا همان چربی ها) رطوبت پوست را حفظ می نماید.

خواص روغن آرگان چیست و چه مزایایی برای شما دارد؟

تا اینجا به شما شرح دادیم که آرگان چیست و روغن آن چگونه از هسته هایش جدا می گردد. ولی شاید سوال مهم تر این باشد که حال باید با این روغن چه کار کنید؟ چه فایده ای برای شما دارد و درباره خواص آن چه چیزهایی گفته می گردد؟

اولین خواص آرگان چیست: سرشار از مواد مغذی

این روغن در درجه اول از اسیدهای چرب و انواع ترکیبات فنولی تشکیل شده است. بیشتر محتوای چربی این روغن از اسیداولئیک و لینولئیک حاصل می گردد. تقریبا 29-36٪ محتوای اسیدهای چرب روغن آرگان از اسیدلینولئیک یا امگا6 تشکیل شده است.

در نتیجه این روغن، منبع خوبی از این ماده مغذی ضروری محسوب می گردد. به علاوه این روغن منبعی غنی از ویتامین E است که وجود آن برای سلامت پوست، مو و چشم ضرورت دارد. این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی هم هست.

دومین خواص آرگان چیست: حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی

ترکیبات فنولی مختلف موجود در این روغن، بیشترین عوامل آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی این روغن به شمار می فرایند. روغن آرگان غنی از ویتامین E یا توکوفرول، یک ویتامین محلول در چربی ست که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای کاهش اثرات مخرب رادیکال های آزاد عمل می نماید. سایر ترکیبات موجود در این روغن مانند کوکیوتن (CoQ10)، ملاتونین و استرول های گیاهی هم در محتوای آنتی اکسیدانی آن نقش دارند.

سومین خواص آرگان چیست: بهبود سلامت قلب

این روغن منبعی غنی از اسیداولئیک است که یک چربی امگا9 اشباع نشده به شمار میرود. اسیداولئیک بعلاوه در چندین ماده غذایی دیگر از جمله آووکادو و روغن زیتون وجود دارد و اغلب دارای اثرات محافظتی قلب است.

در واقع این روغن از نظر تاثیر در سطح آنتی اکسیدان خون، قابل مقایسه با روغن زیتون برای کاهش خطر بیماری های قلبی ست. طی یک مطالعه معین شد که مصرف بیشتر روغن آرگان با کاهش سطح کلسترول و افزایش سطح آنتی اکسیدان های خون همراه خواهد بود.

چهارمین خواص آرگان چیست: مفید برای افراد دیابتی

بعضی تحقیقات اولیه نشان می دهند که این روغن می تواند به جلوگیری از دیابت یاری کند. دو مطالعه منجر به کاهش قابل توجهی در قند خون ناشتا و مقاومت به انسولین در موش هایی شد که در کنار روغن آرگان از رژیم غذایی با قند بالا استفاده کردند.

این مطالعات تا حد زیادی این مزایا را به محتوای آنتی اکسیدانی این روغن نسبت می دهند. با این حال، چنین نتایجی لزوما به این معنی نیست که این روغن اثرات یکسانی روی انسان خواهد داشت. بنابراین تحقیقات انسانی هم مورد احتیاج است.

پنجمین خواص آرگان چیست: اثر ضد سرطانی

این روغن ممکن است سرعت رشد و فراوری مثل بعضی سلول های سرطانی را کاهش دهد. در یک مطالعه، از ترکیبات پلی فنولیک این روغن به سلول های سرطانی تزریق شد و توانست تا 50 درصد از رشد سلول سرطانی جلوگیری کند.

در مطالعه ای دیگر، مخلوطی از روغن آرگان و ویتامین E باعث افزایش اندازه مرگ سلولی در نمونه سلول های سرطان پستان و روده بزرگ شد. اگرچه این تحقیقات مقدماتی امیدوارنماینده هستند، اما آنالیز های بیشتری برای مشخص این که آیا این روغن می تواند برای درمان سرطان در انسان استفاده گردد، ضروری است.

ششمین خواص آرگان چیست: یاری به کاهش علائم پیری پوست

این روغن به سرعت به یک ماده محبوب برای بسیاری از محصولات مراقبت از پوست تبدیل شده است. بعضی تحقیقات نشان می دهند که مصرف رژیم غذایی حاوی این روغن با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو می تواند به کاهش فرایند پیری یاری کند.

بعلاوه این روغن در صورتی که به صورت مستقیم روی پوست مالیده گردد، می تواند به ترمیم و حفظ سلامت پوست یاری کند. بعضی مطالعات انسانی نشان می دهند که روغن آرگان برای افزایش خاصیت کشسانی و آبرسانی پوست در زنان یائسه موثر است.

هفتمین خواص آرگان چیست: موثر در درمان بعضی بیماری های پوستی

روغن آرگان برای دهه ها به ویژه در آفریقای شمالی، یک داروی خانگی محبوب برای درمان بیماری های التهابی پوست بوده است. اگرچه شواهد علمی محدودی در خصوص توانایی این روغن در درمان عفونت های پوستی خاص وجود دارد؛ اما هنوز هم به طور مکرر برای این منظور استفاده می گردد.

با این حال تحقیقات فعلی نشان می دهند که این روغن حاوی چندین ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی ست. به همین علت به نظر می رسد برای درمان بافت پوست مناسب باشد.

هشتمین خواص آرگان چیست: یاری به مرطوب نگه داشتن پوست و مو

اسیدهای اولئیک و لینولئیک که اکثرا محتوای چربی روغن آرگان را تشکیل می دهند، مواد مغذی حیاتی برای حفظ سلامت پوست و مو هستند. این روغن اغلب به طور مستقیم روی پوست و مو قرار داده می گردد؛ اما می تواند به صورت خوراکی هم موثر عمل کند. در یک مطالعه، مصرف این روغن به صورت خوراکی و موضعی باعث بهبود اندازه رطوبت پوست در زنان یائسه شد.

از خواص طلای مایع غافل نشوید

خواص روغن آرگان برای پوست و مو بیشترین چیزی ست که این روزها در خصوص آن شنیده می گردد؛ اما قرن هاست که این روغن برای مصارف مختلف آشپزی، آرایشی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن سرشار از مواد مغذی ضروری، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی ست. تحقیقات اولیه نشان می دهند که آرگان می تواند به جلوگیری از بیماری های مزمن، از جمله بیماری های قلبی، دیابت و سرطان یاری کند.

بعلاوه ممکن است انواع بیماری های پوستی را درمان کند. در حالی که تحقیقات فعلی نمی تواند به طور قطعی بیان نمایند که آرگان برای درمان هر یک از این موارد موثر است؛ اما بسیاری از افراد نتایج مطلوبی را پس از استفاده گزارش می نمایند.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2341

به "آرگان چیست + 8 مورد از خواص روغن آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرگان چیست + 8 مورد از خواص روغن آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید