اظهارنظر جامعه محلی در خصوص جهانی شدن همدان نقش حیاتی را در نظر کارشناسی ارزیابان خواهد داشت

به گزارش کالارنا، ایسنا/ براساس خبرهای بدست آمده، اظهارنظر جامعه محلی در خصوص جهانی شدن همدان نقش حیاتی را در نظر کارشناسی ارزیابان خواهد داشت.

اظهارنظر جامعه محلی در خصوص جهانی شدن همدان نقش حیاتی را در نظر کارشناسی ارزیابان خواهد داشت

مصطفی پورعلی، مدیر کل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی در حاشیه بازدید از مسیر پرونده ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان اظهار کرد: این پرونده اهمیت بسزایی در حوزه رقابت فرهنگی در میراث جهانی دارد و همراهی و حمایت مسئولان استانی و شهرداری همدان در زمینه برطرف موانع و پیگیری آنها برای پیشبرد پرونده تحسین برانگیز است.

وی اعلام کرد: براساس برنامه ریزی ها در ماههای آینده ارزیابان یونسکو به مدت پنج روز در همدان مستقر خواهند شد تا عرصه و حریم معین شده مسیر جهانی شدن همدان را بازدید و آنالیز نمایند و شرایط برای حضور ارزیابان در همدان مطلوب است و فقط ضروری است موارد مورد تأکید در به نتیجه رسیدن پرونده ثبت جهانی همدان سریع تر پیگیری گردد.

پورعلی ادامه داد: با بازدیدهای انجام شده، در حال حاضر آنچه جای کار سریع تر دارد، مدیریت ترافیک در محدوده پرونده ثبت جهانی و حذف طبقات اضافی ساختمان حوزه هنری است که در روزهای اخیر وعده انجام آن داده شده و باید قبل از نزدیک شدن به زمان ورود ارزیابان به همدان معین تکلیف و حل گردد.

وی اضافه نمود: در موضوع پرونده جهانی شدن همدان فقط منطقه مدنظر نیست و مردم درگیر آن هستند، در پرونده همدان اظهارنظر جامعه محلی در خصوص جهانی شدن همدان برای ارزیابان نقش حیاتی در نظر کارشناسی آنها خواهد داشت و شاهد آن هستیم همراهی جامعه محلی با پرونده ثبت جهانی در همدان روند مثبتی پیدا نموده و مطلوب است.

پورعلی اضافه نمود: موضوع پرونده جهانی همدان موضوع استانداری همدان یا وزارتخانه میراث فرهنگی نیست، این موضوع مسأله جمهوری اسلامی ایران است. برای برطرف نواقص پرونده جهانی همدان، حمایت استاندار، همراهی جامعه محلی و حمایت های کشوری نقش کلیدی ایفا می نماید و همدان در این زمینه پیروز است. پرداختن به موضوع خیابان اکباتان برای پرونده جهانی همدان بسیار اهمیت دارد و برنامه هایی که برای محتواسازی آن درنظر گرفته شده، برنامه های کارآمدی است.

وی تأکید کرد: بازسازی کاروانسراها و جداره های شهری در مسیر پرونده ثبت جهانی کاری ارزنده است و این اتفاقات اعتبار لازم برای آماده کردن این مجموعه تا آمدن ارزیابان را رقم می زند. در محور معین شده، همچنان ساخت و سازها باید مدیریت گردد، چرا که این موضوع بسیار حساس است.

مدیر کل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور گفت: پرونده همدان از شانس بالایی برای ثبت جهانی شدن برخوردار است و مدیریت فضای مثبت اطلاع رسانی در زمینه حساسیت این موضوع به جامعه محلی و فضای رسانه ای سهم قابل توجهی در به ثمر رسیدن پیگیری پرونده هگمتانه و مرکز تاریخی همدان خواهد داشت.

مدیر کل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی که آبان 1401 نیز به همدان برای آنالیز موضوع هگمتانه و پیگیری ثبت جهانی همدان سفر نموده بود، بار دیگر با هدف مرور مقدار پیش روی پیگیری موانع پرونده هگمتانه و مرکز تاریخی همدان راهی همدان شد.

منبع: همگردی
انتشار: 15 خرداد 1402 بروزرسانی: 15 خرداد 1402 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2518

به "اظهارنظر جامعه محلی در خصوص جهانی شدن همدان نقش حیاتی را در نظر کارشناسی ارزیابان خواهد داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهارنظر جامعه محلی در خصوص جهانی شدن همدان نقش حیاتی را در نظر کارشناسی ارزیابان خواهد داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید