مشخصات ابررایانه ای با تراشه 10 هزار برابر سریعتر از GPU

به گزارش کالارنا، شرکت Cerebras Systems به همراه آزمایشگاه ملی فناوری انرژی وزارت انرژی آمریکا اعلام نموده اند که سیستم CS-1 این کمپانی بیش از 10 هزار برابر سریعتر از واحد پردازش گرافیکی (GPU) است.

مشخصات ابررایانه ای با تراشه 10 هزار برابر سریعتر از GPU

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، این موضوع به معنای آن است که شبکه های عصبی هوش مصنوعی که در گذشته برای آموزش به چندین ماه زمان احتیاج داشتند، با استفاده از سیستم جدید این کمپانی تنها در چندین دقیقه آموزش می بینند. Cerebras بزرگترین تراشه کامپیوتر در دنیا به نام WSE را می سازد.

چیپ سازها معمولا یک ویفر از شمش سیلیکون به قطر 30 سانتی متر را برش می دهند تا در کارخانه فراوری تراشه، پردازش گردد. پس از اتمام پردازش، ویفر به صدها تراشه جداگانه تقسیم می گردد که می توانند در سخت افزارهای الکترونیکی مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. با این حال Cerebras از این ویفر تنها یک تراشه غول پیکر می سازد.

هریک از قطعات این تراشه که با نام هسته شناخته می گردد، به روش پیچیده ای با هسته های دیگر ارتباط برقرار می نماید. این ارتباطات به گونه ای طراحی شده اند تا تمام هسته ها با سرعت بالا کار نمایند و ترانزیستورها با یکدیگر به عنوان یک قطعه واحد فعالیت نمایند.

سیستم CS-1 از تراشه WSE با ابعاد ویفر استفاده می نماید که دارای 1.2 تریلیون ترانزیستور است که از رشد بالای این صنعت خبر می دهد. اولین تراشه 4004 اینتل در سال 1971 دارای 2300 ترانزیستور بود و پردازشگر گرافیکی انویدیا A100 با 80 گیگابایت حافظه که در ورک استیشن جدید آن واقع شده است، از 54 میلیارد ترانزیستور بهره می برد.

سیستم CS-1 در مقایسه با هشتاد و دومین ابررایانه پرسرعت دنیا یعنی ژول، 200 برابر سریعتر است.

این کمپانی در ویفر سیلیکون خود از 400 هزار هسته هوش مصنوعی استفاده نموده که این طراحی غیرمعمول انجام کارها را ساده تر می نماید چرا که پردازنده و رم در فاصله نزدیکی از یکدیگر قرار می گیرند و برای برقراری ارتباط میان آن ها، پهنای باند زیادی وجود دارد.

سیستم CS-1 در کارهای دینامیک سیالات محاسباتی توانسته ابررایانه ژول را شکست دهد. این ابررایانه با هزینه ده ها میلیون دلاری ساخته شده و از 84 هزار هسته CPU درون تعداد بالایی رک بهره می برد و همچنین 450 کیلووات برق مصرف می نماید. در دموی منتشر شده، این ابررایانه از 16,384 هسته خود استفاده کرد اما کامپیوتر Cerebras نسبت به آن 200 برابر سریعتر بود.

هزینه ساخت سیستم CS-1 چندین میلیون دلار است و تنها 20 کیلووات برق مصرف می نماید. یک سیستم CS-1 تنها 66 سانتی متر ارتفاع دارد و از WSE بهره می برد.

وزارت انرژی آمریکا در سال 2019 از همکاری با این شرکت اطلاع داد و سیستم CS-1 در نوامبر 2019 معرفی گردید. طبق اعلام Cerebras، چیپ WSE نسبت به قدرتمندترین GPU تا 56 برابر بزرگتر است، 54 برابر هسته های بیشتری دارد، به 450 برابر مموری روی چیپ بیشتری مجهز شده و 5,788 برابر پهنای باند حافظه بیشتری دارد.

سیستم CS-1 در زمینه های مختلف از هوش مصنوعی گرفته تا کارهای محاسباتی سنگین، صد تا هزار برابر عملکرد بهتری نسبت به محصولات رقیب از خود نشان می دهد و به فضا و انرژی کمتری احتیاج دارد. این کمپانی 275 کارمند دارد و 450 میلیون دلار سرمایه جذب نموده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1597

به "مشخصات ابررایانه ای با تراشه 10 هزار برابر سریعتر از GPU" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخصات ابررایانه ای با تراشه 10 هزار برابر سریعتر از GPU"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید