پیوند تراشه مغزی به یک بیمار کاملا فلج امکان داد که فقط با فکر کردن، کلمات مورد نظرش را منتقل کند

به گزارش کالارنا، پژوهشگرانی از کالیفرنیا می گویند عمل جراحی آزمایشی پیوند مغز که پیغام های مغز را به واژه تبدیل می نماید با موفقیت اجرا شده است.

پیوند تراشه مغزی به یک بیمار کاملا فلج امکان داد که فقط با فکر کردن، کلمات مورد نظرش را منتقل کند

این پیروزیت گام بزرگی در راه پدید آوردن فناوری هایی است که به ارتباط فکری انسان ها یاری می نماید و می تواند باعث تحول در زندگی کسانی گردد که بر اثر بیماری یا آسیب تماشا قدرت تکلم خود را از دست داده اند.

به گزارش وال استریت ژورنال، محققان دانشگاه کالیفرنیای سانفرانسیسکو این عمل را روی مرد سی و چند ساله ای انجام دادند که بیش از 15 سال پیش بر اثر سکته مغزی فلج شده و قدرت تکلم خود را از دست داده بود. این مرد حاضر شد محققان با انجام عمل جراحی تعدادی الکترود به سطح خارجی مغزش (کورتکس مسئول عمل تکلم) وصل نمایند و این سازه عصبی را آزمایش نمایند.

جزئیات این آزمایش در مقاله ای در نشریه پزشکی نیو انگلند منتشر شده است. این محققان در 50 جلسه جداگانه از این مرد خواستند تصور کند واژه هایی را که بر نمایشگری ظاهر می گردد بلند می خواند و هم زمان فعالیت مغز وی را ثبت کردند.

این پژوهشگران بنا به ادعای خود پیروز شده اند نیمی از واژه هایی را که این مرد می گفته تشخیص دهند. پس از به کار گرفتن الگوریتمی برای پیش بینی واژه ها، این اندازه به 76 درصد افزایش یافت.

دکتر ادی چنگ، جراح مغز و نویسنده اصلی این مقاله، گفت: تا جایی که می دانیم این نخستین بار است که انسان پیروز شده مستقیما واژه های کامل را از روی فعالیت مغز کسی که فلج است و قدرت تکلم ندارد پیاده کند. بدین ترتیب امیدمان برای بازگرداندن قدرت ارتباط به این افراد با دست یابی به بخش گفتار طبیعی در مغز بیشتر شده است.

متخصصان می گویند بالا بودن اندازه خطا، محدودیت در تعداد واژه ها (در این تحقیق 50 کلمه) و زمان بر بودن آموزش نظام تشخیص واژه هایی که فرد به آن ها فکر می نماید از جمله مواردی است که نشان می دهد هنوز راه درازی تا استفاده عملی از این فناوری در دنیای واقعی پیش رو داریم.

اما این آزمایش نشان داد قسمتی از مغز که مختص تکلم است همچنان سال ها پس از از دست دادن این توانایی کار می نماید و می توان رایانه را طوری آموزش داد که از روی فعالیت مغز بتواند از واژه های کامل رمزگشایی کند.

پیش از این هم پژوهشگران استنفورد به پیروزیت بزرگی رسیده بودند و مطابق مقاله ای که در نیچر چاپ شده، یک سیستم ارتباط مغزی ابداع نموده بودند. در این اقدام مردی که فلج نخاعی شده بود و طبعا نمی توانست بنویسد، تنها با اندیشه نوشتن می توانست تفکرات خود را با دقت 94 درصد به متن تایپ شده تبدیل کند!

فعلا سیستم ارتباط مستقیم مغزی، کاری پژوهشی است و بیشترین کاربردش در خصوص بیماران است. اما در آینده احتمالا نزدیک چه بسا بتوانیم تنها با فکر کردن در اینترنت جستجو کنیم، صفحات وب را بخوانیم، ویدئو ببینیم، با هم ارتباط برقرار کنیم و یک حافظه ابری همواره حی و حاضر و نامحدود داشته باشیم.

آدم هایی که به چنین فناوری ای دسترسی باشند، چطور به ما نگاه خواهند کرد؟ آیا روزی عمل های جراحی کاشت تراشه تبدیل به یک عمل روتین خواهند شد؟

منبع: ایندیپندنت

منبع: یک پزشک
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1992

به "پیوند تراشه مغزی به یک بیمار کاملا فلج امکان داد که فقط با فکر کردن، کلمات مورد نظرش را منتقل کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیوند تراشه مغزی به یک بیمار کاملا فلج امکان داد که فقط با فکر کردن، کلمات مورد نظرش را منتقل کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید