گلیم عنبران محله قابلیت ثبت جهانی دارد

به گزارش کالارنا، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشهای منتشر گشته، گلیم عنبران محله قابلیت ثبت جهانی دارد.

گلیم عنبران محله قابلیت ثبت جهانی دارد

تنوع رنگ، در عین حال سادگی و فروتنی آثار گرانبهای صنایع دستی جهانیی از رمز و راز در دل نهفته دارند. یکی از زیباترین و پر رمز و راز ترین آثار صنایع دستی و هنرهای سنتی گلیم بافی است، هنری که در بیشتر شهرهای ایران با معماری، طرح و الگویی متفاوت، رخ نمایی می نماید.

گلیم یکی از فاخرترین دست سازه های ایران و گیلان است که در رشته رشته و تار و پود آن معماری عمیق هویت، اصالت و فرهنگ جانمایی شده است. الهام گیری هنرمندان از سبک زندگی، هویت و ویزا روزمره در خلق گلیم بر سادگی، بی آلایشی، زیبایی، ظرافت و پرمحتوایی این اثر هنری و سنتی اضافه نموده است.

نقش و نگار دل بافته های گلیم از خطه گیلان برخاسته از کنش های فکری، اعتقادی و آمیختگی آن بر زیبایی های کم نظیر طبیعی و تاریخی این استان است. هر چه در لایه های این دل بافته های هنری و سنتی، عمیق می شوید ژرف اندیشی، متانت و ساده زیستی مردمان دیار میرزا کوچک خان جنگلی را می توانید به نظاره بنشینید.

وقتی می خواهیم از گلیم ایرانی و گیلانی حرف بزنیم ناخودآگاه نام عنبران در فکر نقش می بندد. عنبران کجاست!؟، عنبران یا عنبران محله نام یک روستایی در شهرستان مرزی و بندری آستارا که شغل بیشتر ساکنین محل گلیم بافی است، درهم تنیدگی و پیوستگی عمیق گلیم بافی با عنبران، از شاهکارهای هنری گیلان و آستارا به شمار می رود.

عشق بازی عنبران محله ای ها با گلیم بافی به حدی جهان گیر شده است که پای سعد القدومی رئیس شورای جهانی صنایع دستی را به این روستا اعجازانگیز باز کرد. حیرت، ذوق زدگی و رضایتمندی رئیس شورای جهانی صنایع دستی را میتوان در لحظه لحظه بازدید از خانه کارگاه های گلیم بافی عنبران محله آستارا دید.

سعد القدومی که در بازدید از توانمندی ها و قابلیت های فوق العاده گلیم بافی و صنایع دستی در روستای عنبران محله آستارا حیرت زده شده بود گفت: قابلیت های عنبران محله در گلیم بافی کم نظیر و شایسته تقدیر است.

وی با اشاره به پیشینه و سابقه کهن گلیم بافی اضافه نمود: زنده نگه داشتن این رسم کهن در بین اقشار مختلف و روستاییان این منطقه، عنبران محله را متمایز نموده است.

رئیس شورای جهانی صنایع دستی با بیان اینکه هنر ایرانی علاقمندان زیادی در جهان دارد، گفت: هنر صنایع دستی ایران و گیلان با قدمت و شگفتی که دارد می تواند به قطب مالی تبدیل گردد.

القدومی با اشاره به جاذبه های بصری روستای عنبران محله آستارا افزود: عنبران محله در کنار شگفتی های صنایع دستی و گلیم بافی، از لحاظ جذابیت های طبیعی و روستایی هم حرفی برای گفتن دارد.

وی با بیان اینکه کوشش هنرمندان صنایع دستی باید تبدیل به اقتصاد و عایدی گردد، اضافه نمود: صادرات گلیم عنبران محله آستارا باید در اولویت قرار گیرد.

رئیس شورای جهانی صنایع دستی با اشاره به پارامترها و قابلیت های گلیم بافی در عنبران محله افزود: گلیم عنبران محله قابلیت ثبت جهانی دارد.

القدومی با اشاره به نگرش خانوادگی به گلیم بافی در عنبران محله آستارا بیان نمود: مشارکت تمام اعضای خانواده برای بافتن گلیم در این روستا بسیار قابل تحسین است.

وی، در هم تنیدگی فرهنگ و هنر در روستای عبران محله اضافه نمود: عنبران محله می تواند الگوی خوبی در حوزه روستاهای گردشگری و صنایع دستی در جهان باشد.

مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور که به همراه رئیس شورای جهانی صنایع دستی به گیلان و روستای عنبران محله سفر کرد، گفت: گلیم عنبران محله آستارا می تواند بسترساز تحول مالی منطقه باشد.

وی با اشاره به قابلیت های صنایع دستی و گلیم بافی عنبران محله اضافه نمود: گلیم عنبران محله آستارا تعامل اجتماعی و فرهنگی با گلیم عنبران اردبیل دارد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه گیلان روی ثروت هنر خوابیده است، گفت: توسعه مالی و صادرات محور صنایع دستی گیلان در اولویت است.

جلالی با اشاره به ظرفیت زمینی، هوایی، دریایی و ریلی ارتباط گیلان با کشورهای همسایه افزود: با بسته بندی درست و بعلاوه جاذبه سازی و ذائقه شناسی می توان اقتصاد این حرفه را رونق بخشید.

وی بیان اینکه گلیم عنبران محله حیرت انگیز است، اضافه نمود: بانوان هنرمند صنایع دستی عنبران محله آستارا با کمترین امکانات کارهای خارق العاده ای انجام می دهند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با تاکید بر لزوم جوان گرایی در حوزه دست سازه ها و صنایع دستی افزود: انتقال نسل به نسل و سینه به سینه یافته های صنایع دستی بویژه گلیم بافی باید در دستور کار قرار گیرد.

جلالی با بیان اینکه جوان گرایی در صنایع دستی منجر به خلق ایده های نو می گردد، گفت: بروزرسانی و ایده پدرهای در صنایع دستی سرعت گام گذاری در بازار جهانی را افزایش می دهد.

وی با تاکید بر لزوم مالی سازی صنایع دستی بویژه گلیم، اضافه نمود: پویایی اقتصاد صنایع دستی بویژه گلیم در گروه نگاه ذوق آور هنرمندان است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه گلیم بافی عنبران محله قابلیت جهانی شدن دارد، گفت: ارزیابی ها در مورد ثبت رشت به عنوان شهر جهانی صنایع دستی اجرا شده و قطعاً حضور سعد القدومی منشا خیر و برکات برای روستای عنبران محله در کلاس جهانی می گردد.

جلالی با تصریح بر اینکه صنایع دستی موید و نماد تعاملات فرهنگی و اجتماعی بین کشورها، شهرها و مردمان است، افزود: گلیم عنبران نمادی از فرهنگ، هنر و هویت ایرانی و اسلامی است.

وی با بیان اینکه دولت رویکرد اقتصاد هویت بنیان را در پیش گرفته است، اضافه نمود: نگاه به صنایع دستی به عنوان نماد هویت بخشی و اصالت ایرانیان منطقه ها مختلف بویژه گیلان در بخش اقتصاد و عایدی بسیار حائز اهمیت است.

تاکید بر نگاه توسعه مند به صنایع دستی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با تاکید بر اینکه هر خانه ایرانی می تواند یک کارگاه صنایع دستی باشد، گفت: خانه های روستایی گیلان هرکدام نقش یک کارگاه صنایع دستی را ایفا می نمایند.

جلالی با بیان اینکه نگاه توسعه مند به صنایع دستی اهمیت دارد، افزود: ظرفیت های صنایع دستی ایران و گیلان باید به گفتمان و جریان سازی تبدیل گردد.

وی با بیان اینکه صادرات صنایع دستی باید با کنش خردمندانه همراه گردد، اضافه نمود: دولت در راستای ایجاد مشوق های صادراتی در حوزه صنایع دستی گام برداشته است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه جهان طالب هنر ایرانی است، گفت: صنایع دستی ایران بازار بزرگ و پربازده در بازار جهانی دارد که باید به فعلیت برسد.

عنبران محله آستارا در سال 98 بعنوان روستای ملی گلیم بافی در کشور ثبت شد و بیش از 90 درصد اقتصاد و فعالیت بانوان این روستا به این اثر هنری وابسته است.

حال باید دید که بعد از بازدید نیم روزه سعد القدومی رئیس شورای جهانی صنایع دستی و هیئت همراه از قابلیت های گلیم بافی عنبران محله آستارا، این روستا تا چه میزان به ثبت جهانی شدن نزدیک شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 25 خرداد 1402 بروزرسانی: 25 خرداد 1402 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2523

به "گلیم عنبران محله قابلیت ثبت جهانی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلیم عنبران محله قابلیت ثبت جهانی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید