لامپ های ال ای دی (LED)

به گزارش کالارنا، LED که مخفف Light Emitted Diode است، به معنای دیود ساطع كننده نور است. دیودهای ساطع كننده نور در واقع جز خانواده دیودها هستند كه دیودها نیز زیر گروه نیمه هادی ها به شمار می‌آیند. خاصیتی كه ال ای دی ها (LED) را از سایر نیمه هادی ها متمایز می‌سازد، این است كه با گذر جریان از آن ها مقداری انرژی به صورت نور از آن ها ساطع می شود.

لامپ های ال ای دی (LED)

نسل جدید LED ها

یك تغییر بسیار عظیم در صنعت در دهه 90 میلادی باعث شد كه LED سفید رنگ (یا همان روشن و بدون رنگ) تولید شود. پیشرفت های سریع صنعت الکترونیک در سال های اخیر و استفاده از دستگاه های تولید دقیق با تغییر در ساختار فیزیكی و مواد تشكیل‌دهنده، LED های نسل جدید را به بازار عرضه کرد. ال ای دی های سفید نسل جدید، قابلیت تولید همه رنگ ها را دارند و در مقایسه با سایر لامپ های کم مصرف معمولی و  LEDهای قدیمی انرژی بسیار کمتری مصرف می کنند و استفاده از آن ها روز به روز منطقی تر به نظر می رسد. به طور خلاصه موارد مصرف چراغ های LED ها به شرح زیر است:

  • روشنایی معابر و منازل
  • چراغ های راهنمایی رانندگی
  • چراغ های خودروها
  • تأسیسات روشنایی
  • تزئینات

و به طور کلی هر مصرفی که سابق بر این به عهده چراغ های معمولی بوده است و مصارف جدیدی که از عهده چراغ های قدیمی خارج است. اگر چه در ابتدا قیمت یک عدد چراغ LED از یک چراغ معادل رشته ای یا فلورسنت بالاتر به نظر می رسد، اما با توجه به هزینه بسیار کمتر مصرف برق، طول عمر بسیار بالا و هزینه های کابل کشی به مراتب ارزانتر آن، در واقع از این دو رقیب به صرفه تر است. همچنین سایز کوچک LED ها به نسبت تولید نور آن در مقایسه با دیگر وسایل تولید روشنایی انعطاف پذیری بالایی را در اختیار طراحان و معماران می گذارد، به طوری که با قرارگیری چند عدد از آن ها بر روی برد الكترونیك، نور كافی را تولید می‌كنند و مانند لامپ های ديگر، در فرورفتگی های سقف ساختمان، با اندازه دلخواه قرار می گیرد و به این ترتیب مهندسین طراح می‌توانند طراحی منازل و روشنایی آن را به صورت دلخواه انجام دهند، در حالی كه سایز بزرگ لامپ های تابان و به ویژه لامپ های فلورسنت و غیر قابل انعطاف بودن آن ها فضای زیاد و همواری را برای نصب طلب می کنند. اما بزرگترین برتری LED عمر مفید آن است. LED ها 50000 ساعت عمر مفید دارند، در حالی كه عمر مفید لامپ های تابان تنها هزار ساعت و در نهایت عمر مفید فلورسنت‌ها، 10000 ساعت است. این برتری LED باعث می شود كه بسیاری از افراد آینده نگر استفاده از آن را در دستور كار خود قرار دهند. عدم احتیاج به تعویض در كوتاه مدت (حداقل 5 برابر بیش از فلورسنت‌ها) باعث صرفه جویی بسیار در وقت مصرف کنندگان نیز می شود. به علت مصرف بسیار پایین انرژی و همچنین بازده نوری بالای LED ها، گرمای آزاد شده در محیط بسیار کم می باشد. همچنین LED ها بر خلاف لامپ های تابان و فلورسنت ها، ماده‌ی سمی و كشنده جیوه را ندارند. بر اساس آمارهای وزارت نیرو سهم روشنایی از كل مصرف الكتریسیته خصوصاً در زمان اوج مصرف چشمگیر است، به نحوی كه در كشور حدود 30 درصد از كل انرژی مصرفی و حدود 45 تا 50 درصد از مصرف پیك صرف تامین روشنایی می شود. با توجه به مزیت های بسیار زیاد لامپ LED، پیش بینی می شود در آینده نه چندان دور این منابع روشنایی جایگزین لامپ های معمولی ‌شود و چراغ‌های حبابدار به موزه ها بپیوندند.

انتشار: 22 آبان 1396 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 268

به "لامپ های ال ای دی (LED)" امتیاز دهید

2 کاربر به "لامپ های ال ای دی (LED)" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لامپ های ال ای دی (LED)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید