بررسی ویژگی های آیپد جدید نسل سوم (New iPad)

به گزارش کالارنا، همانطور که می‌دانید حدود یک ماه از پرده‌برداری آیپد جدید می‌گذرد و برخلاف انتظارها نه به عنوان iPad 3 ، نه iPad 2S و نه iPad HD نامگذاری شد بلکه اپل تنها به عبارت آیپد جدید (New IPad) قناعت نمود. تبلت آیپد را می‌توان قطعاً از بهترین تبلت های حال حاضر معرفی کرد چرا که با مشخصات و ویژگی‌های جدید و خیره کننده گوی سبقت را از تبلت های اندرویدی رقیب ربوده است. در ادامه به بررسی ویژگی‌های (Apple iPad 3rd Gen) خواهیم پرداخت.

بررسی ویژگی های آیپد جدید نسل سوم (New iPad)

صفحه نمایش رتینا (retina display) در آیپد

مهمترین ویژگی آیپد نسل سوم اپل (Apple) صفحه نمایش رتینا (retina display) است که وضوح خیره کننده‌ای را بین تمامی تبلت های دیگر دارد، در حالی که بهترین تبلت های معرفی شده از شرکت‌هایی همچون ایسوس رزولوشنی معادل 1920x1200 پیکسل (نسبت تصویر 16:10) دارند. آیپد اپل (Apple ipad) وضوحی برابر با 2048x1536 پیکسل (نسبت تصویر 4:3) و چگالی پیکسلی 264ppi (پیکسل بر اینچ) در صفحه نمایش 9.7 اینچی داراست و همانطور که انتظار دارید این رزولوشن وضوح بسیار بالا و در نتیجه کیفیت بسیار بالایی را سبب می‌گردد.

در مقایسه با آیپد های نسل اول و دوم وضوح صفحه در آیپد جدید چهار برابر شده است و حالا تراکم پیکسلی برابر با 264ppi ایجاد شده که در میان تبلت ها بسیار عالی محسوب می‌گردد. صفحه نمایش رتینای (retina display) آیپد جدید 3.1 میلیون پیکسل را در خود جای داده که این رقم حتی از یک تلویزیون Full HD یک میلیون پیکسل نیز بیشتر است. برای اینکه دید بهتری داشته باشید به تلویزیون‌های 40 اینچی یا حتی بالاتر ولی با رزولوشن تصویر 1920x1080 فکر کنید از آن سو تصور کنید که وسیله‌ای فقط با اندازه تقریبی 10 اینچ، رزولوشنی 1.5 برابر تلویزیون های HDTV داشته باشد. هرچند که اپل (Apple) در معرفی آیفون 4 اعلام کرده بود که تراکم پیکسلی بیش از 325 پیکسل بر اینچ را رتینا (retina) نامیده است اما در اینجا توضیح می‌دهد از آنجایی که آیپد (iPad) را معمولاً از فاصله 38 سانتی‌متری یا بیشتر از چشمتان می‌گیرید و گوشی را نزدیک‌تر پس در حقیقت تراکم پیکسلی که مشاهده می‌کنید شبیه به هم است.

بهبود صفحه نمایش آیپد (iPad) به همین جا ختم نشده و تیم کوک ادعا می‌کند که صفحه نمایش جدید نسبت به نسخه قبل 44 درصد اشباع رنگی (Color Saturation) بهتری دارد. به علت وضوح بالاتر تمامی برنامه‌های iOS آپدیت شده‌اند تا با وضوح بالا سازگار باشند و همچنین برنامه‌نویسان نیز به تدریج برنامه‌ها و بازی‌های خود را که برای آیپد های قبلی بوده را با وضوح جدید سازگار می‌کنند درست مانند اتفاقی که برای iPhone 3GS و iPhone 4 اتفاق افتاد.

قابلیت پخش فایل‌های ویدیویی با کیفیت 1080p در حالت تمام صفحه به خوبی پشتیبانی می‌گردد اگر چه در نسبت تصویر ۴:۳ نوار مشکلی رنگی در بالا و پایین ویدیو قرار می‌گیرد، با این حال جزئیات و عملکرد، واقعا تحسین برانگیز است. نمایش یک گالری عکس در iPhoto تجربه غیر قابل مقایسه‌ای را بر روی صفحه نمایش با رزولوشن بالا به شما می‌دهد. زاویه دید به اندازه انتظاراتی که از یک پنل IPS می‌رود خوب است. فرقی نمی‌کند شما از چه زاویه‌ای به صفحه نمایش نگاه کنید چرا که تمامی رنگ‌ها واقعی، بدون افت کیفیت، طبیعی و زنده همانند صفحه نمایش‌های AMOLED باقی می‌ماند.

پردازنده دو هسته‌ای A5X با گرافیک چهار هسته‌ای آیپد (iPad)

در جهان امروزِ تکنولوژی پردازنده قدرتمند یکی از مهمترین عوامل خرید یک گجت محسوب می‌گردد و از آنجایی که پردازنده‌هایی مانند Tegra3 چهارهسته‌ای در نمایشگاه MWC 2012 به نمایش درآمده‌اند انتظار می‌رفت اپل (Apple) هم یک پردازنده قدرتمند رونمایی کند که همین اتفاق هم افتاده است. پردازنده جدید A5X نام گرفته که یک پردازنده دو هسته ای Cortex-A9 برای محسابات غیرگرافیکی و یک واحد پردازشگر گرافیک 4 هسته ای است. اگر به خاطرتان باشد آیپد 2 از پردازنده A5 با گرافیک PowerVT SGX543MP2 که یک گرافیک دوهسته‌ای بود برخوردار بود که البته در بازی‌ها بسیار خوب عمل می‌کرد. از طرفی پلی‌استیشن دستی جدید PSVita از سونی از مدل چهارهسته‌ای این گرافیک یعنی SGX543MP4+ بهره می‌برد که همان گرافیکی است که حالا در پردازنده A5X آیپد جدید (New IPad) قرار داده شده است.

البته تنها تعداد هسته‌ها ملاک نیستند چرا که اپل ادعا می‌کند گرافیک جدید آیپد 3 چهار برابر از گرافیک 12 هسته ای Nvidia Tegra3 قوی تر است! البته هنوز مدرک و بنچمارکی بر این ادعا ارائه نشده است. این گرافیک قوی وظیفه بهره بردن آیپد از صفحه نمایش با چنین وضوح بالایی را برعهده دارد و همچنین کار لرزش‌گیری در فیلمبرداری را هم بهبود می‌بخشد. در ضمن طبق روال گذشته اپل از مقدار رم آیپد حرفی نزده و همانطور که می‌دانید آیپد 2 دارای 512 مگابایت رم بود اما طبق شایعات و خبرهای رسیده به احتمال زیاد آیپد جدید از 1 گیگابایت رم بهره‌مند شده است.

دوربین iSight در آیپد جدید (New iPad)

اپل نام دوربین جدید آیپد را iSight گذاشته است. این دوربین قدرتمند 5 مگاپیکسلی از همان تکنولوژی 5 عنصری که قبل از این در iPhone 4S استفاده شده بود بهره برده است. دوربین آیفون 4S پس از Nokia 808 Pureview بهترین دوربین موبایلی محسوب می‌شود که تصاویر و ویدئوهای خیره کننده‌ای می‌گیرد پس در آیپد جدید (New iPad) نیز منتظر یک شگفتی هستیم. لنز F/2.4 ، سنسور با پس‌زمینه روشن (Backside illuminated)، فیلتر هیبریدی مادون‌قرمز، قابلیت تشخیص 10 چهره همزمان، Exposure و فوکوس اتوماتیک و همچنین لرزش‌گیر خودکار ویژگی‌هایی نیستند که امروزه در هر گوشی هوشمندی یافت شوند تبلت ها که دیگر جای خود دارند. همانطور که انتظار می‌رفت فیلمبرداری Full HD 1080p نیز از قابلیت‌های این دوربین بوده که ویژگی‌هایی از جمله لرزش‌گیر و کاهش نویز را نیز داشته و برای صفحه نمایش رتینا مناسب است.

طراحی و ابعاد آیپد جدید (New iPad)

طراحی آیپد جدید (New iPad) در یک نگاه تفاوت چندانی با آیپد های گذشته نداشته و همانطور که در تصاویر میبینید بر خلاف آنچه پیش‌بینی می‌شد دکمه Home همچنان پابرجاست. بر اساس شایعات آیپد جدید کمی قطورتر و سنگین‌تر از آیپد 2 پیش‌بینی می‌شد و همان طور هم شد: نسل سوم آیپد 9.4 میلی متر ضخامت و 662 گرم وزن دارد در حالی که آیپد 2 تنه 8.8 میلی متر قطر و 607 گرم وزن داشت.

تبدیل گفتار به نوشتار با سیری (Siri) در آیپد جدید (New iPad)

بعد از آیفون 4S و معرفی برنامه سیری (Siri) منشی دیجیتالی جالبی که همگان را به تحسین واداشت انتظار داشتیم اپل (Apple) در نسل جدید آیپد خود نیز از Siri استفاده کند اما تنها چیزی که از سیری برای آیپد جدید (New iPad) قرار داده شده، یک دکمه میکروفون مانند در صفحه کلید مجازی آیپد است که وظیفه تبدیل گفتار به نوشتار را به عهده دارد که البته کار تایپ را بسیار راحت‌تر می‌کند. زبان‌های پشتیبانی شده شامل انگلیسیِ امریکایی، انگلیسیِ بریتانیایی، استرالیایی، فرانسوی، آلمانی و ژاپنی می‌باشد.

پشتیبانی از شبکه مخابراتی 4G LTE در آیپد جدید

پشتیبانی از شبکه مخابراتی ۴G LTE در آیپد جدیدبا وجود اینکه همه منتظر بودند تا در آیفون 4S امکان پشتیبانی از شبکه مخابراتی 4G LTE گنجانده شود اما اپل به نسل سوم در گوشی خود بسنده نمود و طی یک مقایسه اعلام کرد که سرعت HSPA+ در آیفون با سرعت 4G در گوشی‌هایی همچون HTC Inspire 4G برابر است اما در کنفرانس اخیر خود یک نمودار دیگر نمایش داده شد که از سرعت بالاتر 4G حکایت داشت. به هر حال آیپد جدید (New iPad) از فناوری 4G LTE پشتیبانی می‌کند و این یک نقطه قوت بزرگ برای یک تبلت (Tablet) است که وبگردی از ویژگی‌های اصلی آن به شمار می‌آید. New iPad در دو نوع WiFi تنها و WiFi+4G عرضه می‌گردد که مدل 4G آن با تمامی شبکه های 3G نیز سازگار است. همچنین این اولین آیپد خواهد بود که از عملکرد کانون‌های شخصی (hotspot) پشتیبانی می‌کند به این معنی که شما می‌توانید اتصال اینترنتی خود از طریق ۴G/3G را تا ۵ دستگاه دیگر از طریق WiFi به اشتراک بگذارید. ایجاد یک اتصال جدید می‌تواند به طور کامل از خود آیپد انجام شود.متاسفانه قابلیت hotspot بر روی آپید جدید ممکن است در مرحله اول فقط در امریکا و آن هم تنها از طریق اپراتور Verizon قابل استفاده باشد. آیپد جدید همچنین از شبکه‌های HSPA+ و HSDPA پشتبانی می‌کند که این به معنای قابلیت استفاده از هر یک از سیستم‌های اتصال از طریق ۳G یا ۴G می‌باشد.

عمر شارژ باتری آیپد جدید (New iPad)

عمر شارژ باتری آیپد جدید (New iPad)عمر شارژ باتری با توجه به این که یک پردازنده چندهسته‌ای و یک صفحه نمایش بزرگ در این گجت و به خصوص به علت وجود شبکه 4G نگرانی اصلی هواداران اپل برای آیپد جدید بود، که اپل خیال همه را راحت کرده و می‌گوید در حالت عادی تبلت نسل سوم آیپد تا 10 ساعت و در حالت اتصال به شبکه 4G حدود 9 ساعت دوام شارژ دارد که بسیار مناسب به نظر می‌رسد. اپل از باطری ۴۲.۵ وات بر ساعت lithium-polymer در آیپد جدید استفاده کرده است.

سیستم عامل جدید iOS 5.1 در آیپد جدید (New iPad)

سیستم عامل جدید iOS 5.1 در آیپد جدید (New iPad)همانطور که انتظار می‌رفت New iPad (آیپد جدید) با سیستم عامل iOS 5.1 عرضه شد که تغییراتی را نیز به همراه خود داشت. از جمله این تغییرات برای آیپد می‌توان به قرار داشتن همیشگی دکمه دوربین در صفحه قفل، بهینه سازی‌های نرم‌افزار دوربین، نسخه جدید برنامه‌های iMovie ،iPhoto ، Garage Band و پاک کردن تصاویر دلخواه و شخصی از Photo Stram اشاره نمود.  

انتشار: 21 آبان 1396 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 257

به "بررسی ویژگی های آیپد جدید نسل سوم (New iPad)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی ویژگی های آیپد جدید نسل سوم (New iPad)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید