حقوق بازنشستگان در سال 99 چه تغییری می کند؟

به گزارش کالارنا، معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بیشترین مقدار رشد مصارف بودجه مربوط به امور رفاه اجتماعی است که 22.2 درصد افزایش داشته است گفت: بودجه امور رفاه برای سال 99، 130 هزار میلیارد تومان است که حدود 60 درصد بودجه امور رفاهی یعنی 85 هزار میلیارد تومان مربوط به صندوق های بازنشستگی است.

حقوق بازنشستگان در سال 99 چه تغییری می کند؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، حجت اله میرزایی به تبیین بودجه امور رفاهی سال 99 پرداخت و اظهار کرد: پیشبینی می شود محدودیت های ناشی از تحریم در سال 99 به بالاترین سطح خودش برسد، به ویژه محدودیت های مربوط به صادرات نفت. پیش بینی شده است صادرات نفت در سال آینده به کمترین حد خودش در 60 سال گذشته برسد.

وی افزود: با توجه به روندهای تورمی و ضرورت اتمام برخی پروژه های ناتمام، دولت افزایش هایی را در بودجه پیش بینی کرده است. از یک سو منابع حاصل از نفت کاهش یافته و از سویی دیگر هزینه ها به طور طبیعی افزایش یافته است. افزایش هزینه های جاری و سرمایه ای اجتناب ناپذیر است.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه جایگزینی منابع از دومحل درآمدهای اقتصادیاتی و فروش اوراق درنظر گرفته شده است گفت: در بخش هزینه ها دولت پیش بینی های متفاوتی داشته است؛ بیشترین مقدار رشد مصارف بودجه مربوط به امور رفاه اجتماعی است که 22.2 درصد افزایش داشته است. بخشی قابل توجهی از این افزایش مربوط به صندوق های بازنشستگی است و دولت پیش بینی کرده بدون کوچکترین مشکل و محدودیتی مستمری بازنشستگان صندوق های بازنشستگی کشوری، لشکری و فولاد تامین و پرداخت شود.

میرزایی ادامه داد: حدود 80 درصد مصارف فصل رفاهی، مصارف هزینه ای و 20 درصد یارانه حمایتی است.

وی با بیان اینکه کل بودجه رفاه، حدود 25 درصد از کل بودجه عمومی دولت را دربرمی گیرد اظهار کرد: بودجه امور رفاه برای سال 99 ، 130 هزار میلیارد تومان است. یارانه معیشتی و یارانه خانوار جدای از بودجه عمومی دیده می شود و حساب جداگانه ای دارد. برای یارانه عمومی حدود 40 هزار و برای بسته معیشتی 31 هزار میلیارد تومان در سال آینده درنظرگرفته شده که حساب مجزایی دارد و منابع و مصارف آن تعیین است. بسته معیشتی کمکی به ایجاد تور حمایتی برای شش دهک پایین بود که فقیر و یا آسیب پذیرند.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حدود 60 درصد بودجه امور رفاهی یعنی 90 هزار میلیارد تومان مربوط به صندوق های بازنشستگی است گفت: امداد و نجات، بیمه های اجتماعی، حمایتی، توانبخشی و تحقیق و توسعه در امور رفاهی دیگر امور رفاهی هستند.

میرزایی درباره بودجه تحقق سیاست های رفع فقر مطلق در کشور افزود: این مورد در قالب کمک به گروه های خاص نیازمند حمایت دیده می شود که از جمله آنها می توان به افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد اشاره کرد. علاوه بر این دولت بر اساس اساسنامه ای که صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر دارد حدود 900 میلیارد تومان سهم کارفرمایی حق بیمه را برای این صندوق در لایحه بودجه دیده است که جهش بزرگی است.

وی افزود: دولت دو سوم حق بیمه صندوق کشاورزان را میپردازد. بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان هستند که در سطوح مختلف درآمدی حق بیمه پرداخت می کنند که از کل حق بیمه شان، دوسوم را دولت پرداخت می کند.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تنوع جداول و ردیف های بودجه ای مربوط به امور رفاهی، فراوان است گفت: حجم منابع حوزه رفاهی به طور نسبی رقم خوبی است اما به نظر می رسد باید سازوکارهای اثرگذاری این منابع را بهبود دهیم.

وی با بیان اینکه در مجموع برای سازمان بهزیستی حدود هفت درصد افزایش بودجه را شاهد هستیم و رقم این بودجه 3000 میلیارد تومان است گفت: میزان افزایش مستمری های مددجویان نیز در قالب همین بودجه لحاظ می شود. برای اجرای قانون حمایت از معلولان نیز حدود 19 درصد افزایش را شاهدیم و مبلغ آن 1300 میلیارد تومان است.

میرزایی افزود: البته هنوز این بودجه نهایی نیست و در مجلس بررسی می شود و ممکن است تغییراتی در تبصره ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از ردیف های بودجه ای که مشمول افزایش شده همسان سازی حقوق بازنشستگان است بیان نمود: 6000 میلیارد تومان برای این امر پیش بینی شده که جهش قابل توجهی دارد، البته در مقایسه با نیازی که این بخش دارد هنوز مبلغ کمی است اما با توجه به محدودیت هایی که وجود دارد تخصیص این میزان، قابل توجه است.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: از کل این میزان حدود 5000 میلیارد تومان در اختیار صندوق بازنشستگی کشوری قرار می گیرد و 1000 میلیارد تومان متعلق به باقی صندوق هاست. بتدریج این همسان سازی باید در طول زمان انجام شود تا حقوق بازنشستگان متناسب با حقوق کارکنان شاغل ارتقاء یابد. سال جاری بودجه همسان سازی 3000 میلیارد تومان بوده است که برای سال 99 دو برابر افزایش را نشان می دهد.

میرزایی درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان پس از همسان سازی سال 99 اظهار کرد: میزان افزایش متفاوت است و حقوق ها به صورت پلکانی رشد می کنند. بازنشستگان در سطوح پایین تر،مشمول افزایش حقوق بیشتری می شوند. حداقل پنج سال زمان برای همسان سازی کامل زمان نیاز است. اگر قرار بود همسان سازی کامل اجرا شود باید 15 هزار میلیارد تومان بودجه تامین می شد.

وی درباره اجرای همسان سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: مبلغ کمی دیده شده است. تامین اجتماعی این امور را از محل منابع خودش تامین می کند. تامین اجتماعی از دولت مطالباتی دارد که دولت به اشکال دیگری آن را بازپرداخت می کند. در قانون برنامه ششم تاکید شده است که دولت در هرسال حدود 10 درصد از مطالبات تامین اجتماعی را پرداخت کند. اما متناسب با آن پیش بینی برنامه ای، این بودجه پرداخت نشده و هرسال 5 تا 7 هزار میلیارد تومان بدهی را تسویه کرده اند و طبیعی است که زمان بازپرداخت این بدهی طولانی تر شود.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: هر ساله سازوکارهایی از قبیل تهاتر مطالبات تامین اجتماعی با بدهی شرکت های وابسته تامین اجتماعی با دولت، واگذاری اموال و دارایی های دولتی یا واگذاری برخی امتیازات اجرا شده است. از طریق روش های متعدد امکان بازپرداخت بدهی های دولت وجود دارد. باید از افزایش بیشتر این بدهیها جلوگیری شود.

میرزایی درباره مبلغ نهایی این بدهی گفت: این مبلغ هرساله افزایش می یابد. دولت تعهداتی را برعهده تامین اجتماعی گذاشته است مانند حق بیمه کارفرمایی برای برخی فعالیت های خاص چون قالیبافان و کامیون داران و .... در واقع هرماه به این رقم اضافه کرده می شود. به عنوان مثال سه درصد حق بیمه سهم دولت برای همه کارکنان شاغل بیمه شده در قانون پیش بینی شده که دولت آن را نمی دهد و جزو دیونش محسوب و این بدهی انباشته می شود. این ارقام هرسال باید حسابرسی و نهایی شود. همواره اختلافی بین آنچه تامین اجتماعی اعلام می کند با آنچه دولت قبول دارد وجود دارد.

وی ادامه داد: بیش از 100 هزار میلیارد تومان از این بدهی، حسابرسی و قطعی شده و آن را پذیرفته اند. مواردی نیز در فرایند طرح ادعا و ارائه مستندات، محاسبه، احصاء و حسابرسی است. این رقم سیال است و هرساله به آن اضافه می شود. برای سال آینده رقم تعیینی برای پرداخت این بدهی دیده نشده است البته در جداول بخش هایی را برای سقف کارفرمایی پیش بینی کرده اند. این طلب آنقدر بزرگ است که یک چهارم کل بودجه عمومی دولت است و قطعا در مدت کوتاه امکان پرداخت آن وجود ندارد. مهم این است که دولت سازوکاری بیاندیشد تا این بدهی بیشتر نشود و بر اساس آنچه الزام قانونی برنامه ششم است بتدریج این بدهی ها در جهت بازپرداخت قرار بگیرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 984

به "حقوق بازنشستگان در سال 99 چه تغییری می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقوق بازنشستگان در سال 99 چه تغییری می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید