خبرنگاران بوچیا بازان سمنانی نیازمند خودروهای مجهز ایاب و ذهاب

به گزارش کالارنا، سمنان- خبرنگاران- رییس هیات جانبازان و معلولان استان سمنان گفت: مساعدت اداره کل بهزیستی برای در اختیار قراردادن خودروهای مجهز برای ایاب و ذهاب بوچیا بازان به عنوان معلولان با ویلچر لازم است.

خبرنگاران بوچیا بازان سمنانی نیازمند خودروهای مجهز ایاب و ذهاب

بوچیا نوعی ورزش ویژه معلولان جسمی- حرکتی است که در اصل برای افراد دارای فلج مغزی طراحی شده بود اما در حال حاضر توسط ورزشکارانی با معلولیت های چندگانه و شدید حرکتی همانند آتروفی عضلانی نخاعی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

هدف این بازی پرتاب توپ های رنگی به نزدیکی توپ سفید (جک بال) است؛ شرکت نمایندگان می توانند توپ ها را برحسب توانایی هایشان با دست، پا یا در ناتوانی های شدید با سر و یک وسیله کمکی (رمپ) پرتاب نمایند و در سرانجام هر دور، داور براساس میزان نزدیکی توپ ها به جک بال به بازیکنان امتیاز می دهد.

این ورزش احتیاج به هماهنگی اندام، پردازش سیستم عصبی مرکزی، کار گروهی و کنترل هیجانی دارد و کیفیت زندگی بسیاری از اشخاص دارای فلج مغزی به وسیله شرکت در این بازی و ارتباط با مردم و دوستان جدید افزایش یافته است.

جعفر کردی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران تاکید نمود که معلولان بوچیا باز به دلیل استفاده از ویلچر امکان جابجایی با هر وسیله نقلیه ای را ندارند و باید توسط خودروهای مجهزی که در اختیار بهزیستی واقع شده است جابجا شوند.

وی ادامه داد: نبود وسیله نقلیه باعث شده از تعداد ورزشکاران بوچیا کاسته شده و قادر به حضور در تمرینات نباشند.

این رشته ورزشی در شهرهای سمنان ، شاهرود و دامغان فعال است و در شهر گرمسار به دلیل نبود مربی فعالیت در این رشته متوقف شده است.

وی با اشاره به تاثیر ورزش از نظر روحی و روانی در زندگی افراد دارای معلولیت گفت: یکی از زمینه های فراهم سازی ارتقای مشارکت اجتماعی برای این قشر ارتقای مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به توسعه فراگیر، عادلانه و پایدار شرکت و حضور در مسابقات ورزشی است.

رییس هیات جانبازان و معلولان استان سمنان ادامه داد: 12 نفر در شاهرود، 10 نفر در سمنان و هشت نفر در دامغان در این رشته فعالیت می نمایند.

کردی مهم ترین مشکل ورزشکاران این رشته را ایاب و ذهاب آن ها برشمرد و تاکید نمود: در صورت همکاری اداره کل بهزیستی استان سمنان برای تامین وسیله ایاب و ذهاب افراد معلول به منظور حضور در مکان ورزشی مورد نظر، بدون شک ارتقا مشارکت این افراد رقم می خورد.

رییس هیات جانبازان و معلولان استان سمنان ابراز امیدواری کرد که با مساعدت مسوولان بهزیستی این مشکل رفع گردد و حضور پررنگ تر معلولان در تمرینات و عرصه ورزش رخ دهد.

وی امکانات ورزشی در این رشته را در حد متوسط ارزیابی و افزود: توزیع یکنواخت امکانات و تجهیزات رشته ورزشی بوچیا با توجه به قیمت بالای این لوازم در شهرستان های استان اولویت دارد.

کردی ابراز داشت: به تازگی یک بسته توپ بوچیا به ارزش 120 میلیون ریال به شهر سمنان اختصاص داده شد.

رییس هیات جانبازان و معلولان استان سمنان از کسب مقام های برتر توسط بوچیابازان استان در کشور اطلاع داد و یادآور شد: مقام های اول و دوم انفرادی و چهارمی و پنجمی لیگ از جمله عناوین کسب شده توسط ورزشکاران خانم آقا استان است.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1397

به "خبرنگاران بوچیا بازان سمنانی نیازمند خودروهای مجهز ایاب و ذهاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بوچیا بازان سمنانی نیازمند خودروهای مجهز ایاب و ذهاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید