خبرنگاران جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی امروز در لابراتور فرودگاه مهرآباد ارزیابی می شود

به گزارش کالارنا، تهران- خبرنگاران- مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفت: جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی امروز در لابراتوری در فرودگاه مهرآباد مورد ارزیابی قرار می گیرد و اگر ایران نتواند اطلاعات آن را استخراج کند با هدف جلوگیری از صدمه به اطلاعات از روسیه، فرانسه، کانادا یا اوکراین برای تحلیل جعبه سیاه استفاده می کند.

خبرنگاران جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی امروز در لابراتور فرودگاه مهرآباد ارزیابی می شود

حسن رضایی فر روز جمعه در پایان جلسه ویژه بررسی علل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی پس از سخنان رییس سازمان هواپیمایی کشوری در جمع خبرنگاران اظهارداشت: به دستور مقامات سعی بر این است که جعبه سیاه هواپیما امروز در لابراتوری مناسب در فرودگاه مهرآباد تهران مورد ارزیابی قرار بگیرد تا بررسی شود آیا امکان بازسازی و تحلیل اطلاعات آن در داخل کشور وجود دارد یا خیر؟

وی با اعلام این که هیات اوکراینی نیز موافق کرد که امروز در مهرآباد جعبه سیاه مورد ارزیابی قرار بگیرد، اضافه کرد: ایران توافق نامه هایی با کشورهای روسیه و فرانسه برای دانلود و تحلیل اطلاعات جعبه سیاه دارد و در صورتی که نتوانیم اطلاعات آن را دانلود کنیم از چهار کشور روسیه، اوکراین فرانسه یا کانادا کمک می گیریم.

وی همچنین خبر داد که کانادا، فرانسه، روسیه و اوکراین برای دانلود اطلاعات جعبه سیاه اعلام آمادگی کرده اند اما تمام تلاش ایران این است که جعبه سیاه در داخل کشور و به دست متخصصین داخلی استخراج و تحلیل شود.

مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی کشوری همچنین گفت: نرم افزارها و متخصصین برای بازسازی و دانلود اطلاعات وجود دارد اما اگر احساس کنیم که ممکن است اطلاعات صدمه ببینید در یکی از این چهار کشور جعبه سیاه هواپیما باز می شود.

رضایی فر یادآور شد: هیات ویژه اوکراینی نیز اعتقاد دارد که جعبه سیاه آسیب دیده است اما نوار حافظه و نوارمکالمات در هر دوجعبه سیاه به احتمال زیاد سالم است.

وی همچنین گفت: امروز دو جلسه امنیتی و تخصصی در محل سازمان هواپیمایی کشور برگزار شد که این جلسات در خصوص تصمیم گیری برای نحوه دانلود و تحلیل اطلاعت جعبه سیاه هواپیما بوده است.

مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: متخصصین شرکت های هواپیمایی قشم ایر، ماهان و آسمان با مجهزترین نرم افزارها و سخت افزارهای جعبه سیاه آماده همکاری هستند و این توانایی در داخل کشور وجود دارد.

رضایی فر در پاسخ به این اظهارات که این پرواز با مخالفت خلبان ایرانی و موافقت از سوی اوکراین انجام شد، گفت: خیر چنین نیست شاید این بحث ناشی از تاخیری بوده که در پرواز اجرا شده است.

وی اضافه کرد: پرواز از اوکراین وارد تهران شد و دو خلبان این پرواز به هتل مراجعه کرده و استراحت می کنند و خلبانی هم از چند شب پیش در هتل مستقر بوده است و بعد از حدود سه ساعت استراحت هر سه خلبان برای اینکه پروازداشته باشند، مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: دلیل تاخیرپروازی و ممانعتی که برای این هواپیما بوده بحث لودینگ هواپیما بوده است زیرا هواپیما پُر از مسافر بود و مسافران نیز مقاصد دیگری داشتند، بار مسافر به دلیل تمام شدن تعطیلات سال نو میلادی زیاد بوده و بیشتر این مسافرها هم هموطنان ما بودند که بار بسکمک داشتند.

رضایی فر گفت: خلبان برای پرواز مراجعه می کند و به طور همزمان عملیات مسافرگیری و نیز انتقال بار انجام شده است و به دلیل قرار دریافت در فصلی که ممکن است فضای فرودگاه مقصد با شرایط بد آب و هوایی روبه رو باشد به طور معمول خلبان ها مقداری سوخت اضافه برای فرودگاه های جایگزین دریافت می کنند.

وی ادامه داد: خلبان تصمیم داشت سوخت مورد نیاز برای فرودگاه های جایگزین فرودگاه اوکراین را به همراه داشته باشد، پس از مراجعه خلبان به هواپیما مشاهده می کند که مقدار سوخت دریافتی و حجم بار از وزن مجاز برای اوج گیری بالاتر است.

این مقام مسوول در سازمان هواپیمایی کشوری همچنین گفت: براین اساس خلبان می بایست تصمیم گیری کند که یا بارتخلیه یا مسافر پیاده یا سوخت تخلیه شود که به طور معمول از بار مسافر کم می کنند و در اینجا خلبان خود تصمیم می گیرد و از عوامل پرواز درخواست می کند مقداری از بار مسافران تخلیه شود تا به وزن مجاز رسیده و بتواند اوج گیری کند.

رضایی فر اضافه کرد: تاخیرها و ممانعت از پرواز بر اساس این امر بوده که به درخواست خلبان مقداری از بار مسافران تخلیه تا با پرواز بعدی به فرودگاه اوکراین ارسال شود .

مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید براینکه این امر مشکل فنی نیست، ادامه داد: این یک هماهنگی عملیاتی به منظور افزایش ایمنی پرواز است که انجام شد و در همه فرودگاه های جهان چنین رویه ای وجود دارد.

رضایی فر در توضیح موضوع غرامت گفت: پرداخت خسارت بستگی دارد به اینکه شرکت هواپیمایی هر کشوری جزو کدام پیمان های بین المللی است زیرا پیمان های بین المللی زیادی در این خصوص وجود دارد.

وی ادامه داد: پرداخت خسارت براساس پیمان هایی مانند شیکادو، توکیو، ورشو است و کشور اوکراین باید برای ما معین کند که عضو کدام پیمان است و بیمه نامه هواپیما از کدام شرکت است.

مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری همچنین گفت: نخستین درخواستی که از تیم اوکراینی داشتیم این بود که بیمه نامه هواپیما را به ما ارائه دهند که قرار است امروز ارائه شود.

وی گفت: تلاش می شود پس از دریافت بیمه نامه میزان خسارت ها در نظر گرفته شود اما قانون کلی جهان می گوید شرکت بهره بردار هواپیما متصدی پرداخت خسارت است که شامل مسافران و اموال عمومی است.

رضایی فر ادامه داد: اطلاعات ما نشان می دهد هواپیما از بیمه پوششی استفاده کرده که به ما خواهند داد و در باره پرداخت ارزی یا ریالی خسارت در کمیته ای تصمیم گیری خواهد شد.

به گزارش خبرنگاران، یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 - 800 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با شماره پرواز 752 با 167 مسافر و 9 خدمه پرواز که در ساعت 6 و 12 دقیقه صبح چهارشنبه 18 دی ماه از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کی یف پرواز خود را آغاز کرد پس از 6 دقیقه به علت نقص فنی و پس از قطع ارتباط با بخش کنترل ترافیک در ساعت 6 و 18 دقیقه صبح در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد و همه سرنشیان آن جان باختند.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1232

به "خبرنگاران جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی امروز در لابراتور فرودگاه مهرآباد ارزیابی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی امروز در لابراتور فرودگاه مهرآباد ارزیابی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید