خبرنگاران حفاری تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه مرداد امسال پایان می یابد

به گزارش کالارنا، ارومیه- خبرنگاران- استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه عملیات انتقال آب از سد کانی سیب یکی از مهمترین طرح های احیای دریاچه ارومیه است، گفت: حفاری این تونل 36 کیلومتری، مرداد امسال سرانجام می یابد.

خبرنگاران حفاری تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه مرداد امسال پایان می یابد

محمدمهدی شهریاری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به فعالیت مطلوب مراحل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه افزود: طبق گزارش ارسالی، دستگاه حفاری TBM از سمت ورودی تونل پس از حفاری حدود 12.5 کیلومتر با موفقیت و با دقت بسیار بالا وارد شفت شده است.

وی افزود: شفت ایجاد شده در عمق 80 متری محلی برای اورهال دستگاه حفاری TBM بوده و رسیدن به این نقطه از نظر تدقیق جهت و دقت حفاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: طبق برنامه زمان بندی با حفاری یک هزار و900 متر باقیمانده کل حفاری از سمت ورودی تونل به اتمام خواهد رسید.

شهریاری خاطرنشان کرد: از سمت خروجی هم تنها 300 متر باقی مانده که دستگاه TBM دوم تا پایان مرداد عملیات حفاری را به اتمام خواهد رساند.

طرح تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه دارای 36 کیلومتر طول است که با اتمام آن، سالانه 650 میلیون متر مکعب آب را وارد دریاچه ارومیه خواهد شد.

اعتبار این طرح از صندوق توسعه ملی تامین می شود و در سایه اهتمام مسوولان امر، مشکل تامین نامعتبر است و یکی از اقدامات مهم ستاد احیا دریاچه ارومیه به شمار می رود که احداث آن از سال 1395 شروع شده است.

ستاد احیای دریاچه ارومیه طی سال 1393 و در گام نخست مطالعاتی برای احیای این دریاچه شروع به کار کرد و در سریع ترین زمان ممکن طرح های 44 گانه نهایی برای احیای این دریاچه در دستور کار قرار گرفت.

نگین آبی آذربایجان در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال/از 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.

دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آبراهه ها، 21 رودخانه دایمی و 39 رودخانه دوره ای سیراب می شود.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1383

به "خبرنگاران حفاری تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه مرداد امسال پایان می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حفاری تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه مرداد امسال پایان می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید