خرید حمایتی برنج نباید به کشاورز آسیب بزند، ابلاغ دستور لغو ممنوعیت صادرات چای داخلی

به گزارش کالارنا، استاندار گیلان گفت: خرید حمایتی برنج نباید به کشاورز آسیب بزند، لذا با توجه به ارزش کیفی این محصول باید کوشش کرد تا قیمت آن افزایش پیدا کند.

خرید حمایتی برنج نباید به کشاورز آسیب بزند، ابلاغ دستور لغو ممنوعیت صادرات چای داخلی
به گزارش خبرنگاران، دکتر مصطفی سالاری در نشست شورای برنامه ریزی استان که با حضور دکتر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار گردید، به بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از مراحل اجرایی راه آهن رشت – قزوین و پل منجیل اشاره نمود و با ابراز خرسندی از پیشرفت فیزیکی طرح های مذکور گفت: این پروژه ها تاکنون با کیفیت مطلوب و روند مطالعاتی دقیق به انجام رسیده است.

وی با اشاره به این که روند اجرایی پل به مراحل خاتمهی نزدیک گردیده، توضیح داد: بخشی از این پروژه در کشور نمونه ای نداشته و در نوع خود منحصر بفرد است.

استاندار گیلان، هم چنین به ابلاغ اعتبار آزاد راه رشت – قزوین با کوشش دکتر محمدباقر نوبخت و نمایندگان استان در مجلس اشاره نمود و اضافه کرد: دستور انجام مناقصه برای پروژه نیز انجام گرفته و به زودی با برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار وارد مراحل اجرایی طرح می شویم.

وی با بیان این که آزاد راه رشت – قزوین پروژه ای پیچیده و پرهزینه است، بر لزوم توجه به ابعاد کیفی طرح و آینده نگری تاکید نمود.

نماینده عالی دولت در گیلان هم چنین به واردات برنج و کنترل این موضوع اشاره نمود و گفت: کیفیت برنج گیلان و تفاوت آن نسبت به برنج خارجی بر کسی پوشیده نیست.

سالاری اضافه کرد: حمایت از محصول برنج نباید به کشاورز و فرایند کشاورزی آسیب بزند، لذا با توجه به ارزش کیفی این محصول باید کوشش کرد تا قیمت آن افزایش پیدا کند.

وی از مسئولان خواست تا با کنترل واردات برنج از حقوق کشاورزان و توسعه کشاورزی به عنوان صنعت بزرگ داخلی حمایت نمایند.

ابلاغ دستور لغو ممنوعیت صادرات چای داخلی

استاندار گیلان از لغو ممنوعیت صادرات چای و ابلاغ این دستور به وزیر اقتصاد اطلاع داد.

به گزارش خبرنگاران، سالاری گفت: با پیگیری های نمایندگان گیلان در مجلس و فعالان صنعت چای، اعمال ممنوعیت صادرات چای داخلی که مدتی قبل از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت لغو گردیده بود با استمرار پیگیری ها اخیرا این دستور به وزارت اقتصاد ابلاغ شد.

وی اضافه کرد: چای یکی از محصولات استراتژیک استان و منبع درآمد حدود 60 هزار خانوار چایکار شمال کشور به ویژه گیلان محسوب می گردد.

سالاری با تاکید بر سیاست های حمایتی دولت تدبیر و امید در احیای باغ های تخریب گردیده چای و بازگرداندن آن به چرخه فراوری توضیح داد: صادرات چای یک فرصت برای فراوری داخلی بوده و نباید اجازه داد که بازارهای هدف چای صادراتی با تصمیم های غیراصولی به راحتی از دست برود.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان این که چای بخش مهمی از اقتصاد و فرهنگ مردم گیلان زمین را در بر می گیرد، تاکید نمود: باید گام های اساسی و اصولی تری در حوزه چای برداشت که در نهایت به تامین منافع بحق کشاورزان منتهی گردد.

وی گفت: به دلیل ارزش چای در سبد خرید خانوار و تفاوت آن با برنج و گندم نیازمند آنالیز های دیگری برای افزایش صادرات و کاهش میزان واردات هستیم که باید در کمیته ای ویژه پیگیری گردد.

استاندار گیلان در خاتمه اتخاذ تمهیدات و ارائه تسهیلات بیشتر به زراعی، بهره گیری از فناوری های نوین برای افزایش بهره وری باغ های چای و افزایش کیفیت برگ سبز این محصول به منظور افزایش کیفیت چای استحصالی را خواهان شد و بر لزوم برندسازی و بازاریابی مناسب تر و در نتیجه افزایش بهای چای داخلی تاکید نمود.

لازم به ذکر است، وزارت صنعت، معدن و تجارت 27 مرداد صادرات چند کالای کشاورزی از جمله چای را از اول شهریور ممنوع اعلام نموده بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 341

به "خرید حمایتی برنج نباید به کشاورز آسیب بزند، ابلاغ دستور لغو ممنوعیت صادرات چای داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید حمایتی برنج نباید به کشاورز آسیب بزند، ابلاغ دستور لغو ممنوعیت صادرات چای داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید