ساخت سریع ترین تست تشخیص کرونا ویروس 2019 از سوی برگزیده جایزه مصطفی (ص)

به گزارش کالارنا، پروفسور جکییینگ به همراه تیم خود در آزمایشگاه نانوزیستی در A*STAR کیت تستی ابداع کردند که می تواند در مدت 5 دقیقه ویروس کرونا را شناسایی کند.

ساخت سریع ترین تست تشخیص کرونا ویروس 2019 از سوی برگزیده جایزه مصطفی (ص)

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی جایزه مصطفی (ص)، پروفسور جکییینگ، برگزیده جایزه مصطفی (ص) 2015 و رییس آزمایشگاه نانوزیستی، که به خاطر کوشش ها و دستاوردهایش در زمینه ساخت مواد و سیستم های پیشرفته نانو، مواد زیستی با ساخت نانویی و سیستم های زیستی مینیاتوری شده از برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) است، کیت تستی را ارائه نموده که قادر به تشخیص ویروس کرونا در مدت زمان 5 دقیقه است.

از آنجایی که در همه کشور های دنیا، آزمایش به منظور تشخیص اولیه بیماری کووید 19 و جداسازی فوری بیماران مبتلا به این ویروس بسیار حایز اهمیت است؛ پروفسور یینگ و تیم او کیت تشخیص ویروس کرونا را در آزمایشگاه نانوزیستی سنگاپور فراوری کردند.

به نقل از روزنامه استریتس تایمز، این کیت در صورت تأیید و دریافت مجوز، سریعترین تست تشخیص کووید 19 در دنیا خواهد بود.

برای انجام این تست با استفاده از یک سُواب از ترشحات تنفسی فرد مشکوک به ابتلا نمونهگیری میگردد تا ماده ژنتیکی ویروس (RNA) مورد آنالیز قرار گیرد. سپس با استفاده از یک دستگاه قابل حمل، نمونه مورد آنالیز قرارگرفته و با بهکارگیری روش سریعی که پروفسور یینگ و تیمش آن را Cepat (به معنی فوری به زبان مالایی) نامیدند، نتیجه تست پس از مدت 5 تا 10 دقیقه معین میگردد.

پروفسور یینگ گفت: ما در بیمارستان زنان و بچه ها KK، با استفاده از نمونه های واقعی بیماران اعتبارسنجی بالینی اولیه این کیت را انجام داده و حساسیت و دقت این تست را ارزیابی نمودیم.

در صورت تأیید نهایی، میتوان با بهرهگیری از این فناوری، امکان استفاده از این کیت های تشخیص را در بیمارستان ها فراهم کرد. این کیت ها همچنین قابلیت کاربرد در درمانگاه های عمومی را خواهند داشت.

از آنجایی که به گفته پروفسور یینگ رقابت بر سر ساخت کیت دقیق و سریعی است که بدون استفاده از تجهیزات گرانقیمت قابل استفاده باشد، این تست بسیار ارزشمند است، چون روش متفاوتی را برای شناسایی ویروس به کار میگیرد.

تست آزمایشگاهی استاندارد موسوم به روش زنجیره ای پُلیمِراز با رونویسی معکوس با استفاده از آنزیم نسخهبردار معکوس (RT، RNA) ویروس کرونا را به DNA تبدیل نموده، سپس با بهکارگیری روش واکنش زنجیره ای پُلیمِراز ماده ژنتیکی ویروس را تکثیر میکند. این تست 2 تا 3 ساعت زمان میبرد تا نتیجه را نشان دهد که در صورت احتیاج به انتقال نمونه ها این زمان بیشتر هم میگردد. از این گذشته، این تست به تجهیزات اختصاصی احتیاج دارد.

به گفتهی پروفسور جکییینگ تست PCR در واقع یک تکثیر مولکولی است که در سال 1984 ابداع شد. حتی در دستگاه های امروزی PCR حدود 60 درصد زمان صرف گرم و سرد شدن (تغییر دمای متناوب) دستگاه میگردد.

برگزیده جایزه مصطفی (ص) 2015 و تیم او پس از 6 هفته کوشش و تحقیق، روش جدیدی را ابداع کردند که مثل تست RT-PCR ماده ژنتیکی ویروس را تکثیر میکند؛ با این تفاوت که در این روش میتوان در عرض یک دقیقه، به یک میلیون نسخه از DNA دست یافت و حصول این نتیجه فقط با استفاده از آنزیم ویژه ای که در آزمایشگاه پروفسور یینگ ساخته شده امکانپذیر است.

پروفسور یینگ همچنین اضافه کرد: این کیت های تشخیصیِ سریع بسیار حساس هستند؛ از این رو هنگام استفاده از آن ها باید حساسیت آن ها را مدنظر قرار داد. این تست ها ممکن است همواره قادر به تشخیص ویروس نباشند یا اینکه نتیجه تست را کاذب منفی نشان دهند. این مسئله زمانی رخ میدهد که بیماری در بدن فرد مبتلا به کووید 19 نهفته بوده و بیمار بدون علامت است و یا وقتی که بار ویروسی بیمار پایین است (عفونت هنوز در مراحل اولیه بوده و قابل شناسایی نیست).

بار ویروسی، مقدار ویروسی است که بیمار بسته به اینکه در کدام مرحله از بیماری است قادر به انتشار آن است.

افراد مبتلا به کووید 19، مقادیر زیادی از ویروس را در همان مراحل اولیه عفونت منتشر میکنند (بار ویروسی بالا) و به تدریج در مراحل بعدی انتشار ویروس کمتر میگردد.

بنابراین به گفتهی پروفسور یینگ، بهترین تست، تستی است که بتواند سریعاً عفونت بیمار را در مراحل مختلف بیماری-صرف نظر از بار ویروسی بالا یا پایین- نشان دهد.

پروفسور یینگ بر این باور است که برای شناسایی بیماری در مراحل اولیه که بیمار طی آن بیشترین میزان انتشار ویروس را دارد، میبایست از تست PT-PCR استفاده نمود و در مراحل بعدی که به تدریج بار ویروسی در بدن کاهش یافته و میزان انتشار ویروس کمتر است، باید تست سرولوژیکی (آزمایش سرمی) بهکار گرفته گردد.

پروفسور یینگ گفت: ما به پژوهشهایمان ادامه داده و به کمک آنهاف کیت های تشخیصی خود را توسعه میدهیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1194

به "ساخت سریع ترین تست تشخیص کرونا ویروس 2019 از سوی برگزیده جایزه مصطفی (ص)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت سریع ترین تست تشخیص کرونا ویروس 2019 از سوی برگزیده جایزه مصطفی (ص)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید