غریب آبادی: ایران در صدر بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2019 نهاده شد

به گزارش کالارنا، نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ایران با پذیرش 21 درصد کل بازرسی های آژانس انرژی اتمی در سطح دنیا در سال 2019 و پذیرش بیش از 90 درصد از بازرسی ها در صدر کشور های پذیرنده بازرسی های آژانس نهاده شد.

غریب آبادی: ایران در صدر بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2019 نهاده شد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) طی اظهاراتی بیان نمود که جمهوری اسلامی ایران با پذیرش 21 درصد کل بازرسی های آژانس در سطح جهانی در سال 2019 و همچنین پذیرش بیش از 90 درصد از بازرسی ها در گروه 62 کشوری که به آن تعلق دارد، یک بار دیگر در صدر کشور های پذیرنده بازرسی های آژانس نهاده شد.

غریب آبادی گفت: ایران در بین 62 کشوری نهاده شده است که پروتکل الحاقی و موافقتنامه جامع پادمان را اجرا می نمایند، اما هنوز فاقد جمع بندی گسترده تر آژانس در خصوص مواد و فعالیت های اظهار نشده هستند.

وی گفت: بر اساس گزارش اجرای پادمان آژانس در سال 2019، از 466 بازرسی آژانس (برابر با 1200 نفر روز) در بین کشور های عضو این گروه، 432 بازرسی (برابر با 1103 نفر روز) از ایران اجرا شده است که معادل 92 درصد بازرسی ها در این گروه و 20 درصد کل بازرسی ها در سطح جهانی است.

نماینده دائم ایران اضافه کرد: همچنین، از 45 دسترسی تکمیلی اجرا شده در سال 2019 در بین گروه 62 کشور، 33 دسترسی از ایران اجرا شده است که معادل 73 درصد دسترسی ها در این گروه و 24 درصد کل دسترسی ها در سطح جهانی است.

غریب آبادی با اشاره به شفافیت کامل ایران در برنامه صلح آمیز هسته ای خود و اینکه حجم وسیعی از بازرسی های آژانس در اثر برجام اجرا می شوند، گفت: با توجه به شرایط نامساعد پیرامون برجام و عدم اجرای تعهدات طرف اروپایی از یک طرف و برنامه های آمریکا برای پیگیری اقدامات مخرب دیگر در شورای امنیت و خارج از آن به طور یکجانبه از طرف دیگر، همکاری تنها گزینه ایران محسوب نمی گردد.

وی اضافه کرد: ایران طیفی از گزینه ها شامل همکاری، برگشت به تعهدات پادمانی و بازنگری در این تعهدات را در اختیار دارد که متناسب با اقدامات طرف های مقابل، یکی از آن ها را انتخاب خواهد نمود.

به گزارش فارس، خبرگزاری بلومبرگ دیروز (سه شنبه) در گزارشی بیان نمود که تعداد بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از برنامه هسته ای ایران در سال گذشته رکورد زده است.

بر اساس سندی که بلومبرگ رؤیت نموده، گزارش سال 2019 اجرای پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که بازرسی های سال گذشته با توجه به دسترسی گسترده به سایت های هسته ای ایران ادامه داشته است.

در گزارش 129 صفحه ای که برای دیپلمات ها درباره اجرای توافق هسته ای 2015 آماده شده، آمده است: آژانس همچنان به راستی آزمایی و بازرسی از فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران تحت برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1286

به "غریب آبادی: ایران در صدر بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2019 نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غریب آبادی: ایران در صدر بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2019 نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید