قحطی پزشک و پرستار در بیمارستان های بلغارستان

به گزارش کالارنا، کارکنان بخش بهداشت بلغارستان با برگزاری تظاهراتی، خواهان افزایش سطح دستمزدها به حداقل 460 یورو برای پرستاران و 600 یورو برای پزشکان تازه کار شدند.

قحطی پزشک و پرستار در بیمارستان های بلغارستان

نظام بهداشتی بلغارستان با یک بحران جدی روبه رو است: سه چهارم دانشجویان رشتۀ پزشکی این کشور به فکر ترک وطن و مهاجرت به اروپای غربی، به ویژه اتریش و آلمان همچنین به کشورهای اسکاندیناوی هستند.

به گزارش خبرنگاران به نقل یورونیوز، این شرایط در حالی است که استقبال از پزشکان خارجی در دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نیز بالاست و به عنوان مثال تنها کشور آلمان تا کنون 50 هزار پزشک خارجی وارد نموده است. در حال حاضر حدود 2 هزار پزشک بلغاری در آلمان مشغول به کارند.

اتحادیه اروپا برای ارتقاء زیرساختهای پزشکی بلغارستان بودجۀ درخور توجهی پرداخت نموده است اما بحران نیروی انسانی در بخش پزشکی این کشور همچنان به جای خود باقی است.

در نتیجه شرایطی پیش آمده است که در آن، با وجود بودجۀ قابل توجه بخش بهداشت، بیماران از کمبود خدمات کلیدی رنج می برند.

کمبود کادر پزشکی بیش از همه جا در بخش های اورژانس بلغارستان دیده می گردد؛ جایی که اکنون با کمتر از نیمی از پرسنل مورد احتیاج در حال فعالیت است.

درآمد کم کارکنان این بخش نیز دیگر مشکل بلغارستان است. پاییز گذشته کارکنان بخش بهداشت بلغارستان به خیابان ها آمدند و با برگزاری تظاهراتی، خواهان افزایش سطح دستمزدها به حداقل 460 یورو برای پرستاران و 600 یورو برای پزشکان تازه کار شدند.

مشکل دیگر این کشور، پیری جامعه آن است و با توجه به افزایش روزافزون شمار سالمندان بلغارستان، احتیاجهای پزشکی نیز بالاست. بنا بر برآورد سازمان ملل متحد، بلغارستان تا سال 2050 میلادی 23 درصد از جمعیت کنونی خود را از دست خواهد داد.

سازمان جهانی بهداشت برای کاستن از سرعت فرار مغزها از کشورهای کمتر توسعه یافته، توصیه نامه ای صادر نموده و خواهان آن شده است که کشورها از استخدام کارکنان بخش پزشکی مناطقی که زیرساختهای بهداشتی ضعیفی دارند، خودداری نمایند. با این وجود فرایند خروج نیروهای متخصص بخش پزشکی همچنان ادامه دارد و فعالیت آژانس های کاریابی در این زمینه پر رونق است.

-

بیشتر بخوانید

نظام بهداشتی آمریکا بدترین در جهان

10 شهر آمریکا که برای مهاجرت پول می دهند

--

منبع: عصر ایران
انتشار: 28 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1076

به "قحطی پزشک و پرستار در بیمارستان های بلغارستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قحطی پزشک و پرستار در بیمارستان های بلغارستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید