لیست امید 2 صحت دارد؟ ، ناصری: عارف در انتخابات مجلس هشتم به احترام ردصلاحیت شدگان انصراف داد

به گزارش کالارنا، شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در جلسه اخیر خود اظهار داشت که هنوز درباره ارائه لیست مشترک در تهران به نتیجه نرسیده است. در این شورا مقرر شده که چگونگی حضور اصلاح طلبان در استان ها بر عهده شورای اصلاح طلبان همان استان ها است، اما درباره استان تهران تصمیم گیری به جلسه فوق العاده هفته آینده موکول می گردد.

لیست امید 2 صحت دارد؟ ، ناصری: عارف در انتخابات مجلس هشتم به احترام ردصلاحیت شدگان انصراف داد

به گزارش خبرنگاران به نقل از شرق، نیروهای اصلاح طلب در این دوره انتخابات در شرایطی قرار گرفته اند که توان حضور مؤثر در مجلس را نخواهند داشت. در این شرایط بعضی از اصلاح طلبان باور دارند که هنوز هم می توان، خاصه در تهران، یک لیست انتخاباتی ارائه داد و بعضی نیز می گویند که اولا از نظر عملی لیستی که در این شرایط ارائه گردد کاملا بی رمق خواهد بود و ثانیا ارائه لیست با هر شرایطی نوعی تأیید سازوکار نظارتی موجود است؛ به این معنی که اگر لیستی به مردم عرضه گردد اصلاح طلبان به صورت ضمنی پذیرفته اند که ردصلاحیت های گسترده منطقی است و می توان باز هم با آن کنار آمد.

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح طلب، باور دارد که در این شرایط به هیچ وجه مصلحت جریان اصلاحات در ارائه لیست انتخاباتی نیست. او در تحلیل شرایط فعلی انتخاباتی به شرق گفت: به جرئت می گویم که تا به امروز شورای نگهبان تا این حد اصلاح طلبان را ردصلاحیت نکرده بود. در گذشته هم شاهد ردصلاحیت ها بوده ایم اما در این دوره هم از نظر ابعاد گستردگی و هم از نظر عدم پاسخ گویی شورای نگهبان در قبال این تعداد ردصلاحیت ها واقعا بی سابقه است؛ خاصه آنکه اکنون کشور در شرایط ویژه ای قرار گرفته است و نمی توان به سادگی از اهمیت انتخابات گذشت.

او با ذکر خاطره از انتخابات مجلس هشتم ادامه داد: آقای عارف در انتخابات مجلس هشتم اقدامی انجام داد که هنوز در ذهن دارم. وقتی در آن دوره انتخابات بسیاری از اصلاح طلبان ردصلاحیت شدند او با اینکه تأیید صلاحیت شده بود، به احترام دیگر اصلاح طلبان از انتخابات انصراف داد. معلوم است که حتی اگر تعدادی از اصلاح طلبان هم به مجلس بروند، کاری از پیش نمی برند. اولویت اصلاح طلبان نباید صرفا ورود به مجلس باشد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا با انصراف اصلاح طلبان از انتخابات، زمینه هل دادن اصلاح طلبان به بیرون از مسئولیت های رسمی ایجاد نمی گردد؟ اظهار کرد: باید از این توهمات ذهنی بیرون بیاییم. مگر نمایندگان مجلس دهم یا همین تعدادی که در این دوره تأیید صلاحیت شده اند، مانند نمایندگان مجلس ششم هستند که بتوانند در مجلس تأثیر جدی بگذارند؟ عملکرد مجلس دهم که تعداد قابل توجهی از اصلاح طلبان در آن حضور داشتند با مجالس هفتم و هشتم چه تفاوتی داشت که اکنون نگران خالی بودن مجلس از حضور اصلاح طلبان باشیم؟

علی صوفی، عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان، هم با اعلام تأیید صلاحیت محمدعلی وکیلی درباره آنچه اکنون باید انجام داد، به خبرآنلاین گفته است: در تهران تعدادی از اعضای فراکسیون امید تأیید صلاحیت شده اند. اینکه در شرایط فعلی امکان ارائه لیست از تهران وجود دارد یا خیر، معین نیست و شاید تا آخر هفته به نتیجه برسد؛ تا زمانی که لیستی معین نگردد، سرلیستی معلوم نخواهد شد. همچنین شورای عالی سیاست گذاری در راستای تمرکززدایی و احترام به استان ها، ارائه لیست های انتخاباتی را به آنها تفویض اختیار کرد.

محمود صادقی، یکی از اعضای شورای عالی سیاست گذاری هم در پاسخ به پرسش ایلنا مبنی بر اینکه مطرح شدن لیست امید2 ازسوی اصلاح طلبان با درنظرگرفتن شاخصه های غیرسیاسی، در حوزه های انتخابیه ای که اصلاح طلبان ردصلاحیت شده اند، چقدر صحت دارد، گفته است: اصلاح طلبان در قالب شورای سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان به طور متمرکز و هماهنگ شده عمل می نمایند. راهبردی که از ابتدا اعلام و روی آن تأکید شد این بود که اگر ما در یک حوزه انتخابیه، کاندیدای واجد صلاحیت و دارای هویت شناخته شده اصلاح طلبی داشته باشیم آن را به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان معرفی می کنیم و اگر هم کاندیدایی نداشته باشیم، لیست نمی دهیم؛ یعنی اصلاح طلبان در انتخابات شرکت می نمایند، اما بدون معرفی کاندیدا؛ چون کاندیدای اصلاح طلب در آن حوزه های انتخابیه وجود ندارد.

صادقی گفت که اصلاح طلبان نباید زینت المجالس باشند: راهبرد شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان همین موضوع مذکور است و تا کنون هم این راهبرد تغییری نکرده است؛ در بیانیه شورای عالی اصلاح طلبان هم با شفافیت و صراحت اعلام شد که ما اصلاح طلبان نمی خواهیم زینت المجالس باشیم؛ یعنی اصلاح طلبان نمی خواهند حضوری زینتی در مجلس آینده داشته باشند و به هرحال این راهبرد وجود دارد. 90 درصد کاندیداهای اصلاح طلبان در سراسر کشور ردصلاحیت شدند؛ بنابراین نمی توان انتظار داشت در حوزه های انتخابیه ای که کاندیدا نداریم، لیست انتخاباتی بدهیم.

او در ادامه گفت: البته بعضی احزاب در درون شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان هم هستند که تعداد بیشتری از افرادشان از این مرحله عبور کردند و صلاحیت شان تأیید شد، بنابراین یک نظر مطرح شد که اگر احزابی فکر می نمایند کاندیدای بیشتری را می توانند معرفی نمایند، آنها مجاز باشند خودشان در قالب حزبی خودشان عمل نمایند اما شورای عالی اصلاح طلبان به صورت کلی، راهبرد عدم ارائه لیست را داشته و تا الان هم هیچ گونه تغییری در این راهبرد به وجود نیامده است.

عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان کشور درباره اینکه انتشار گزارشی در یکی از روزنامه های کشور مبنی بر ارائه لیست امید2 از سوی اصلاح طلبان با درنظرگرفتن شاخصه های غیرسیاسی ازجمله شاخصه قومی و قبیله ای، شاخصه داشتن تخصص های مدیریتی و... در حوزه های انتخابیه ای که اصلاح طلبان ردصلاحیت شده اند و کاندیدای شاخص اصلاح طلب ندارند، چقدر صحت دارد، گفت: لیست امید2 صحت ندارد و جعلی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1088

به "لیست امید 2 صحت دارد؟ ، ناصری: عارف در انتخابات مجلس هشتم به احترام ردصلاحیت شدگان انصراف داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیست امید 2 صحت دارد؟ ، ناصری: عارف در انتخابات مجلس هشتم به احترام ردصلاحیت شدگان انصراف داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید