مجلس از بودجه بدون نفت استقبال می نماید، دو سالانه شدن بودجه قانونی نیست

به گزارش کالارنا، یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این که دو سالانه شدن بودجه با قانون اساسی مغایرت دارد درباره جایگزینی درآمدهای نفتی گفت که مجلس شورای اسلامی از بودجه بدون نفت استقبال می نماید.

مجلس از بودجه بدون نفت استقبال می نماید، دو سالانه شدن بودجه قانونی نیست

علی اصغر یوسف نژاد در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به اظهارات اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره ارائه لایحه بودجه به صورت دوسالانه اظهار کرد: ما باید مبنا و مصداق قانونی را برای دو سالانه بودن بودجه پیدا کنیم آن طور که از قانون اساسی و قوانین عادی بر می آید بودجه عملکرد سالانه است و براساس عملکرد، رفتار مالی و سیاست های مالی از ابتدای سال تا انتهای سال تنظیم می گردد. بنابراین ما بودجه را سالانه می دانیم.

وی ادامه داد: بالاتر از بودجه ما یک برنامه توسعه پنج ساله داریم و آنچه تا الان گفته می شد این بود که بودجه سالانه برشی از برنامه پنج ساله است و سایه قوانین بالادستی مثل قانون برنامه و سیاست های کلی باید بر بودجه سالانه حاکم باشد و تجمیع پنج سال بودجه، یک قانون برنامه را تایید کند وقتی از بودجه دو سالانه حرف می زنیم اولین سوال این است که تکلیف قانون برنامه پنج ساله چیست؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که تسلط، ارزیابی و علمکرد بودجه سالانه بر بودجه سال های آینده اثر می گذارد، ادامه داد: ما عملکرد سال های گذشته را داریم و براساس آن بودجه سال آینده را می نویسیم که آن هم سالانه است حتی عملکرد امسال و سال گذشته هم به سختی آنالیز می گردد و اگر بخواهد بودجه دو سالانه باشد به نظر من کار بودجه نویسی و ارزیابی آن سخت تر می گردد ضمن این که با قانون اساسی هم مغایرت دارد، زیرا قانون اساسی بودجه را سالانه دیده است.

یوسف نژاد با بیان این که پیش بینی بودجه دو سالانه باید راندمان و اثربخشی آن را بالا ببرد، تاکید نمود: باید ببینیم این کار چه کمکی به اقتصاد کشور می نماید و دولت چه شرح و توجیهی برای دو سالانه شدن بودجه دارد یعنی در مقابل آنچه از دست می دهیم چه چیزی را به دست می آوریم.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات محمدباقر نوبخت مبنی بر قطع وابستگی هزینه های جاری به درآمدهای نفتی اظهار کرد: این جزو آمال و آرزوهای دولت ها بوده که بودجه را بدون نفت ببندند و هر دولتی این کار را بکند قطعا از افتخارات آن است. البته سال ها این شعار داده شده ولی عملی نشده است قطعا هم کار سختی است و جایگزین آن باید تعیین گردد. آیا مالیات جایگزین درآمد نفتی می گردد یا صرفه جویی و یا واگذاری خدمات دولت. نباید از یاد ببریم که 80 درصد درآمدهای ما هزینه های جاری است و کمتر از 20 درصد درآمدها صرف امور غیرجاری می گردد که این یک خطر است. از طرفی بودجه امسال نوعی چسبندگی دارد و نیازمند تخصیص 100 درصدی است و نمی توان از آن گذشت.

وی ادامه داد: اگر دولت با همکاری مجلس شورای اسلامی بتواند این کار را انجام دهد قطعا افتخاری برای دولت و مجلس شورای اسلامی خواهد بود. مهم این است که چه طور می خواهیم جایگزین منابع نفتی را تعیین کنیم و از کدام محل بیش از 300 هزار میلیارد تومان هزینه جاری تامین می گردد در حال حاضر 110 تا 115 میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی است مابقی آن قرار است از کجا تامین گردد. آن هم در شرایطی که گردش مالی در فراوری آنقدر زیاد نیست که بخواهیم مالیات زیاد ببندیم.

یوسف نژاد در خاتمه با تاکید بر ضرورت بودجه نوسی بر مبنای عملکرد توضیح داد: اگر وابستگی بودجه به نفت وجود نداشته باشد و بودجه بدون نفت بسته گردد کار پسندیده ای است که مجلس شورای اسلامی هم از آن حمایت می نماید ولی دولت باید بگوید جایگزین درآمد نفتی باید از کجا تامین گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 860

به "مجلس از بودجه بدون نفت استقبال می نماید، دو سالانه شدن بودجه قانونی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس از بودجه بدون نفت استقبال می نماید، دو سالانه شدن بودجه قانونی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید