واردات 610 راس گوسفند فرانسوی برای اصلاح نژاد، مشکل دام سبک، اصلاح نژاد نیست

به گزارش کالارنا، مدیر عامل اتحادیه دام سبک گفت: 610 راس گوسفند فرانسوی برای اصلاح نژاد وارد کشور شدند.

واردات 610 راس گوسفند فرانسوی برای اصلاح نژاد، مشکل دام سبک، اصلاح نژاد نیست

افشین صدر دادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک در گفت و گو با خبرنگار ، درباره جزئیات ترخیص 610 راس گوسفند فرانسوی با وساطت وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: این گوسفندها به نام اصلاح نژاد وارد کشور می شوند و در محل دامداری ها برای کارهای اصلاح نژاد باید استفاده شوند.

او اضافه کرد: بسیاری از واردنمایندگان، دام های اصلاح نژاد را وارد گله های بومی می نمایند که این امر منجر به ایجاد اختلاط نژاد در بین گله های کشور می گردد و به واسطه آنکه مکانیزمی برای این موضوع وجود ندارد، مسائل عدیده ای ایجاد می نماید.

دادرس ادامه داد: بنابر دستورالعمل های مرکز اصلاح نژاد کسانی که نژادهای خارجی وارد می نمایند، اجازه تکثیر در بین گله های بومی را ندارند.

مدیر عامل اتحادیه دامداران سبک با بیان اینکه مکانیزم کنترلی بر دستورالعمل های مرکز اصلاح نژاد نیست، گفت: عدم رعایت کنترل بر دستورالعمل ها منجر به آسیب زدن ذخایر ژنتیکی کشور می گردد.

او با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد گوسفندهای وارداتی فرانسوی نداریم، اضافه کرد: بنابر آخرین آمار اخیرا یک پارت دیگر گوسفند از گمرک بازرگان ترخیص شد و 610 راس مربوط به گمرک آستارا بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشکل دام سبک اصلاح نژاد نیست، اعلام کرد: نژادهای بومی با ظرفیت هایی که به لحاظ شرایط محیطی در داخل کشور وجود دارند، می توانند پاسخگو باشند و هم اکنون مشکل دام سبک مربوط به بحث های مدیریت فراوری همانند بهداشت و تغذیه، فراوری مثل و محیط است.

او ادامه داد: اصلی در ژنتیک داریم که ژن زمانی می تواند بروز پیدا کند که شرایط محیطی برایش مناسب باشد، زمانی که شرایط ژن نامناسب باشد، وارد کردن ژن تنها اتلاف هزینه سرمایه های داخل است.

دادرس در خاتمه با اشاره به سو استفاده احتمالی از ورود دام های اصلاح نژاد توضیح داد: بعضی افراد به نام دام های دورگه خارجی، همیشه سر دامداران کلاه می گذارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2036

به "واردات 610 راس گوسفند فرانسوی برای اصلاح نژاد، مشکل دام سبک، اصلاح نژاد نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات 610 راس گوسفند فرانسوی برای اصلاح نژاد، مشکل دام سبک، اصلاح نژاد نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید