چین از کانادا خواست مدیر ارشد هوآوی را فوراً آزاد کند

به گزارش کالارنا، سخنگوی وزارت خارجه چین از کانادا خواست به منظور جلوگیری از وارد آوردن آسیب به روابط پکن - اتاوا فوراً مدیر ارشد شرکت هوآوی را آزاد کند.

چین از کانادا خواست مدیر ارشد هوآوی را فوراً آزاد کند

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، جائو لی جیان در واکنش به حکم دادگاه کانادا در پرونده منگ وان جو از مدیران ارشد شرکت هوآوی گفت: کانادا باید عملاً اشتباهش را تصحیح و فوراً این خانم را آزاد کند تا از ضربه و آسیب به روابط چین و کانادا جلوگیری گردد.

جیان شامگاه در کنفرانس خبری در پکن موضع چین در خصوص خانم منگ را همیشگی و روشن مطرح نمود و اضافه نمود: آمریکا و کانادا با سوءاستفاده کانادا از پیمان استرداد تبهکاران، اقدام به اجبار علیه یک شهروند چینی نموده اند.

وی از این اقدام به عنوان تجاوز به حقوق قانونی شهروندان چینی نام برد و گفت: آمریکا و کانادا این موضوع را به یک رویداد سیاسی شدید و وخیم تبدیل نموده اند.

این مقام وزارت خارجه چین توضیح داد: عزم دولت چین در حفاظت از حقوق قانونی شهروندان چین پایدار و قاطعانه است.

منگ در ماه دسامبر 2018 در کانادا دستگیر شد وزارت دادگستری آمریکا کمی بعد او را به جرم کلاه برداری و اتهامات دیگر تحت پیگرد قانونی قرار داد و درخواست استرداد او را کرد.

منگ پس از آزاد شدن به قید وثیقه در خانه خود در ونکوور زندگی می نماید موکلان او می گویند که ادعاهای آمریکا علیه او در کانادا جرم محسوب نمی گردد، زیرا این ادعاها بر اساس نقض تحریم های آمریکا علیه ایران هستند.

در پی بازداشت منگ توسط کانادا، پکن چند روز بعد دو شهروند کانادایی به نام های مایکل اسپاور تاجر و مایکل کوریگ دیپلمات سابق کانادایی را به اتهام به خطر انداختن امنیت ملی چین بازداشت کرد بااین حال چین تأکید نموده بود پرونده این دو شهروند بازداشتی ربطی به پرونده مدیر اقتصادی شرکت هوآوی در کانادا ندارد.

پرونده منگ به عنوان نمادی از درگیری تجاری بین آمریکا و چین ازجمله کشمکش برای رهبری دنیا در فناوری پیشرفته به شمار می رود این دو کشور ابتدای امسال میلادی در واشنگتن فاز نخست توافق تجاری را امضا کردند.

تأکید دولت چین بر اجرای اصل یک کشور دو نظام

جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین در واکنش به مخالفت بعضی وکلا حقوقی هنگ کنگ با تدوین قانون امنیت ملی در مجلس ملی نمایندگان خلق چین گفت: معاون مجلس ملی، دفتر امور هنگ کنگ و ماکائو شورای دولتی و دفتر ارتباطات دولت مرکزی در هنگ کنگ و وزارت خارجه چین پیش تر موضع چین در این مسئله را به روشنی تشریح نموده است.

وی تأکید کرد: دولت چین در اجرای اصل یک کشور دو نظام، حفظ حق حاکمیت، امنیت و منافع توسعه و همچنین مخالفت با مداخله هر نیروی بیگانه در امور هنگ کنگ عزم پایدار تزلزل ناپذیر دارد.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 17 تیر 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1292

به "چین از کانادا خواست مدیر ارشد هوآوی را فوراً آزاد کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین از کانادا خواست مدیر ارشد هوآوی را فوراً آزاد کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید