6 حق کرونایی مردم

به گزارش کالارنا، شهروندان در همه حال و شرایط دارای حقوقی هستند. اکنون در دوران کرونایی حقوق آنان کدامند؟ پرسشی است که دکتر محمد فاضلی بدان پرداخته است.

6 حق کرونایی مردم

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمد فاضلی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی با عنوان حقوق کرونایی مردم: حق رعایت شفافیت می نویسد:

وسایل تست کرونا، و تجهیزات و مواد ضروری برای پیشگیری از ابتلا نظیر ماسک، الکل، ژل ضدعفونی و ... در این روزها درست مانند مهمات جنگی اهمیت دارند. گلوله، اسلحه و حتی پوکّه ها در جنگ حساب و کتاب دارند.

مردم در این شرایط مقابله با کرونا کاملاً حق دارند به صورت شفاف:

بدانند که: وسایل و تجهیزاتی که از قطر، چین، ژاپن یا هر کشور دیگری وارد ایران می شود، چگونه و با چه توزیعی مصرف می شود. کار سختی هم نیست. یک سایت اینترنتی می تواند آنلاین گزارش بدهد که چه مقدار وسیله و مواد، به چه مراکزی توزیع شده و چگونه مصرف شده است. شفافیت هم اعتماد می آورد.

بدانند که: مبالغ تخصیص یافته از سوی دولت برای مقابله با کرونا چگونه، در چه استان هایی برای چه مقاصدی صرف می شود. گزارش تخصیص ها و صرف کردن هزینه ها را شفاف به مردم دادن، کار سختی هم نیست. شفافیت هم اعتماد می آورد.

بدانند که: چه کارخانجاتی، با چه ظرفیتی، در حال تولید الکل، ماسک و سایر تجهیزات هستند. تولید قبل و بعد از بحران کرونا را هم بدانند تا تلاش های اجرا شده برای کمک به شهروندان در بخش صنعت آشکار شود. شفافیت هم اعتماد می آورد.

بدانند که: وسایل و تجهیزات احتکارشده و سپس کشف شده، چگونه به مصرف می رسند. شفافیت هم اعتماد می آورد.

بدانند که: ترکیب سنی، جنسی و سایر مشخصات کسانی که تست شده اند چیست و هر روز چه مقدار تست کرونا در چه توزیع جغرافیایی در کشور، انجام می شود. شفافیت همه که معلوم است اعتماد می آورد.

بدانند که: چگونه می توانند از آماری که توسط مقامات و مسئولان اعلام می شود اطمینان حاصل کنند، یعنی راستی آزمایی اعداد و ارقام امکان پذیر شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1153

به "6 حق کرونایی مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 حق کرونایی مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید