برنامه سال آینده ایستگاه فضایی بین المللی چیست؟

به گزارش کالارنا، ایسنا نوشت: سازمان فضایی روسیه(روسکاسموس) و سازمان فضایی آمریکا(ناسا) برنامه های پروازهای سرنشین دار سال آینده ایستگاه فضایی بین المللی را اعلام کردند.

برنامه سال آینده ایستگاه فضایی بین المللی چیست؟

براساس پیش فرض طی سال 2019 این دو سازمان 7 ناو سرنشیندار را راهی مدار زمین می کنند که سهم روسکاسموس 3 فروند و تعداد سفینه های ناسا 4 فروند خواهد بود. ناسا بطور جدی به دنبال آن است که از سال آینده سفینه های آمریکایی بار دیگر انتقال فضانوردان را به ایستگاه بین المللی فضایی بر عهده گیرند و با همکاری با شرکت های خصوصی اسپیس ایکس و بوئینگ پروازهای آزمایشی سرنشین دار خود را از سال 2019 آغاز کند.

براساس برنامه های اعلام شده، روز 28 مارس 2019 سایوز ام.اس-12 از بایکونور پرتاب خواهد شد. فرمانده این سفینه الکساندر آوچینین کیهان نورد روس است. نیکلاس هیگ و کریستینا کخ کیهان نوردان آمریکایی، سرنشینان دیگر این ناو خواهند بود. آنها به صورت مشترک تا اکتبر در ایستگاه فضایی بین المللی فعالیت خواهند داشت. هیگ و کخ قرار است به همراه المنصور کیهانگرد اماراتی 18 اکتبر به زمین بازگردند، اما آوچینین تا آوریل 2020 در ایستگاه خواهد ماند و با فضانوردان سایوز ام.اس-15 به زمین برمی شود. قبلا قرار بود گروه دیگری از جمله فضانورد اماراتی با این سفینه پرواز کنند اما حادثه 11 اکتبر گذشته که منجر به بازگشت ناکام آوچینین و هیگ شد، این تغییر را در برنامه ها ایجاد کرد.

اگر همه چیز طبق خواسته ناسا پیش برود، مأموریت بعدی به ایستگاه فضایی بین المللی به آزمایش سرنشین دار سفینه اسپیس ایکس2 ساخته شرکت خصوصی اسپیس ایکس تعلق خواهد داشت. گرچه این سفینه ظرفیت حمل 4 فضانورد را دارد اما نخستین ماموریت تنها با حضور داگلاس هارلی و رابرت بکنن فضانوردان با تجربه ناسا در ماه ژوئن 2019 به فضا پرتاب خواهد شد تا ظرف چند روز سامانه های آن را در مدار زمین بیازمایند. این سازمان هنوز تاریخ دقیقی برای پرتاب این سفینه مشخص نکرده و معلوم نیست چند روز در فضا خواهد بود. بدین ترتیب اولین پرواز سفینه سرنشین دار آمریکایی از سال 2011 به بعد رخ خواهد داد زیرا بعد از زمین گیر شدن برنامه شاتل فضایی، فضانوردان آمریکایی مجبور شدند با سفینه های سایوز روسی به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل شوند.

سایوز ام اس-13 در 6 ژوئیه 2019 در حالی راهی ایستگاه فضایی بین المللی می شود که الکساندر اسکورتسف روس، فرماندهی ناو را بر عهده دارد و آندرو مورگان از آمریکا و لوکا پارمیتانو از ایتالیا به عنوان مهندسان پرواز وی را همراهی خواهند کرد. این فضانوردان به عنوان شصتمین گروه اعزامی به ایستگاه فضایی بین المللی کار خود را تنها بعد از پروازی آزاد 6 ساعته در آنجا آغاز خواهند کرد. هر سه فضانورد در 6 فوریه 2020 به زمین باز خواهند گشت .

اریک بو، کریس فرگوسن و نیکول من نیز به عنوان سه فضانوردی معرفی شده اند که پرواز آزمایشی با ناو سی اس تی 100 استارلاینر کمپانی بوئینگ را در ماه ژوئن انجام خواهند داد. احتمال می رود این ماموریت دو هفته طول بکشد. از سوی دیگر شرکت بوئینگ گفته است تا آزمایش های مختلف سفینه، مانند ارتعاش و آکوستیک مرحله پرتاب، آزمایش حرارتی در خلاء که توانایی سفینه را در برابر گرما و سرمای شدید و سرد را در مدار نشان می دهد و اندازه گیری تداخل رادیویی و سازگاری الکترومغناطیسی عملیات مشترک ناو و ایستگاه فضایی بین المللی به اثبات نرسد به استارلاینر اجازه پرواز نخواهد داد و احتمال می رود این پرتاب تا ماه اوت به تعویق بیفتد.

پرتاب ناو سایوز ام اس-14 در هاله ای از ابهام واقع شده است. روسکاسموس در مورد این سفینه سکوت کرده اما برخی خبرگزاری ها پرتاب آن را به شکل بدون سرنشین در 12 سپتامبر 2019 اعلام کرده اند. هیچ دلیلی برای پرتاب بدون سرنشین این سفینه ارائه نشده است. قبلا گفته شده بود که این سفینه در 18 نوامبر 2019 با حضور نیکلای تیخونف و آندری بابکین، فضانوردان روسکاسموس و کریستفر کسیدی فضانورد ناسا به فضا پرتاب خواهد شد اما در جدول های پروازی جدید نام این سفینه به کلی حذف شده است.

ناو سایوز ام اس-15 در 3 اکتبر 2019 به فرماندهی الگ اسکرپوچکا کیهان نورد با سابقه روسیه راهی مدار زمین می شود. در این ماموریت کریستوفر کسیدی فضانورد ناسا به عنوان مهندس پرواز و هزا المنصور کیهانگر اماراتی وی را همراهی می کنند. سفر اسکرپوچکا و کسیدی تا ماه آوریل 2020 ادامه دارد اما هزا المنصور همراه با کخ و هیگ بر عرشه ناو سایوز ام اس-12 در 18 اکتبر به زمین بر می شود.

با پرتاب این سفینه، کارنامه ماموریت های سرنشیندار سال 2019 به ایستگاه فضایی بین المللی بسته خواهد شد.

5656

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 434

به "برنامه سال آینده ایستگاه فضایی بین المللی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه سال آینده ایستگاه فضایی بین المللی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید