ترمیم کامل لایه اُزون تا 2060

به گزارش کالارنا، ایسنا نوشت: ارزیابی محققان نشان می دهد شکاف لایه ازون در نیمکره شمالی و عرض جغرافیایی میانی در دهه 2030 میلادی به طور کامل ترمیم می گردد.

ترمیم کامل لایه اُزون تا 2060

این مطالعه که با عنوان Scientific Assessment of Ozone Depletion: 2018 روز گذشته توسط سازمان ملل و سازمان جهانی هواشناسی منتشر شد، کاهش مواد تخلیه ازون را به عنوان عامل ترمیم ازون نشان می دهد. تخلیه ازون به توصیف دو پدیده گفته می گردد که طی آنها از دهه 1970 میلادی، حجم مولکول ازون در لایه استراتوسفر زمین در هر دهه کاهش یافته است. این مطالعه که از سال 2014 میلادی شروع شده هر چهار سال صورت می گیرد و فعالیت ازون و آخرین وضعیت آن را نشان می دهد.

ازون لایه ای است که از زمین در مقابل اشعه مضر ماورا بنفش خورشید محافظت می نماید. ترمیم این لایه از سال 2000 میلادی بین یک تا سه درصد متغیر است. محققان معتقدند این نتایج پروتکل مونترال است که بر اساس آن از 30 سال قبل تاکنون، کاهش میزان استفاده از کلروفلورو کربن ها یا CFCs و همچنین سایر ترکیبات تخریب کننده ازون که در افشانه ها و سیستم های خنک کننده و سایر محصولات مورد استفاده قرار می گیرند، هدف گذاری شده است.

انتظار می رود تاثیر پروتکل مونترال با تصویب اصلاحیه کیگالی در سال آینده، افزایش یابد. این اصلاحیه به کاهش بیشتر گازهای تخریب کننده ازون که در یخچال ها و فریزرها، دستگاه های تهویه هوا و سایر محصولات استفاده می گردد اشاره دارد. محققان معتقدند این اصلاحیه دمای زمین را 0.4 درجه کاهش خواهد داد. محققان معتقدند ازون در نیمکره شمالی در دهه 2050 میلادی به طور کامل ترمیم می گردد و این واقعه در نواحی قطبی، در دهه 2060 میلادی صورت می گیرد.

5656

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 406

به "ترمیم کامل لایه اُزون تا 2060" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترمیم کامل لایه اُزون تا 2060"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید