راه اندازی سامانه رصد فراوری 3محصول کشاورزی

به گزارش کالارنا، به گزارش خبرنگاران، حسین اصغری در مراسم ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی و شروع سال زراعی 97-98 با بیان اینکه طبق برنامه، در سال زراعی جدید سطح زیرکشت گلخانه ها بیش از 2700 هکتار افزایش خواهد یافت، اضافه نمود: در بخش سبزی و صیفی، توسعه کشت نشایی و جابجایی کشت به گلخانه ها برای محصولاتی که این امکان وجود دارد، مانند خیار، گوجه فرنگی و بادمجان، انجام خواهد شد.

راه اندازی سامانه رصد فراوری 3محصول کشاورزی

وی گفت: کاهش سطح زیرکشت از 2 طریق انتقال به گلخانه ها و افزایش بهره وری پیگیری می گردد.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در 3 سال اخیر سطح زیرکشت گوجه فرنگی از 150 هزار هکتار به 120 هزار هکتار کاهش یافته ضمن اینکه هندوانه نیز 35 هزار هکتار با کاهش سطح روبرو بوده است.

وی دلیل این امر را افزایش عملکرد در واحد سطح و انتقال کشت به گلخانه مطرح کرد.

اصغری با بیان اینکه برنامه ریزی فراوری بر اساس چند فاکتور انجام می گردد، گفت: سرانه مصرف برنامه صادرات پنج ساله و احتیاج صنعت از جمله این فاکتورها است ضمن اینکه کشاورزان باید سطح زیرکشت را رعایت نمایند تا در بازار دچار مشکل نشوند.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در همین همایش وزیر جهاد کشاورزی دستور ایجاد سامانه پهنه بندی بهره برداران بخش کشاورزی با 4 میلیون بهره بردار مطرح شد که طی 15 روز گذشته این سامانه طراحی و برای 3 محصول اصلی سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی در 8 استان ابلاغ گردیده و به زودی به سایر استان ها نیز گسترش خواهد یافت. این سامانه فراوری و سطح زیر کشت سه محصول پر مصرف آب را رصد و کنترل می نماید.

اصغری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خرید تضمینی سیب زمینی اشاره نمود: کل خرید تضمینی سیب زمینی با همه چالش ها، 26 هزار تن بوده و برنامه ریزی نموده ایم که صادرات آن را توسعه دهیم.

وی اضافه نمود: ما مباحث مربوط به کاهش ضایعات را پیگیری می کنیم. همچنین توسعه صنایع تبدیلی در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 352

به "راه اندازی سامانه رصد فراوری 3محصول کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی سامانه رصد فراوری 3محصول کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید