آنقدر مجوز خواهیم داد که بازار خرید و فروش رسانه ها تعطیل گردد

به گزارش کالارنا، به گزارش خبرنگاران، محمد سلطانی فر معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز سه شنبه 23 مرداد در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه مطبوعات محلی استان تهران که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان برگزار گردید، با اشاره به فراگیر گردیدن موضوع جستجوی اخبار توسط شهروندان در ایران و سایر نقاط جهان اظهار داشت: امروزه هر فرد به طور متوسط هر 12 دقیقه یک بار به تلفن همراه خود برای دسترسی به تازه ترین اخبار مراجعه می نماید و در طول روز گاه تا 120 بار موبایل خود را چک می نماید.

آنقدر مجوز خواهیم داد که بازار خرید و فروش رسانه ها تعطیل گردد

وی سپس با اشاره به بیش از 9 هزار مجوزی که هیئت نظارت بر مطبوعات برای رسانه ها صادر نموده است، خاطرنشان کرد: ما آنقدر مجوز خواهیم داد که بازار خریدو فروش رسانه ها تعطیل گردد و در واقع رسانه ها آن ارزش کاذبی که برایشان بوجود آمده بود که یک نفر می تواند مجوز بگیرد و دیگری نمی تواند، شکسته گردد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فضای مجازی را واقعی تر از فضای واقعی دانست و در عین حال تاکید نمود: هنوز مرجعیت با رسانه های مکتوب است اما در زمینه مواجهه با رسانه های فضا مجازی، چاره کار محدود کردن و فیلتر کردن آنها نیست.

وی از اقدام معاونت مطبوعاتی در تعطیل کردن طرح اشتراک نشریات دفاع کرد و خاطرنشان کرد: ما این طرح را دی ماه گذشته تعطیل و عوارض آن را هم تا آخر خرداد امسال پرداخت نموده ایم. این طرح، خیلی خوب بود اما خیلی بد اجرا گردید.

سلطانی فر همچنین خاطرنشان کرد: عوارض طرح بیمه خبرنگاری را هم تا انتها خردادماه پرداخت نموده ایم و از اوایل تیرماه وارد پرداخت یارانه مستقیم به رسانه ها گردیده ایم.

وی بیان کرد: برای کمک به خبرنگاران هم، امسال طرح بیمه تکمیلی را با استفاده از سهم یارانه رسانه ها اجرایی نموده ایم و تاکنون 1200 نفر از خبرنگاران برای استفاده از این بیمه ثبت نام نموده اند که طبق تفاهمی که با صندوق هنر داریم، این خدمات تا 3 هزار خبرنگار را کفاف می دهد.

معاون امور مطبوعاتی ارشاد توضیح داد: سایت مربوط به ثبت نام بیمه تکمیلی از روز شنبه باز می گردد که در این خدمات ما دو سوم سهم بیمه را پرداخت می کنیم و خبرنگار تنها کافی است یک سوم مابقی را پرداخت کند تا از خدمات این بیمه استفاده کند.

وی از در نظر گرفتن تسهیلات بیمه پایه برای روزنامه نگارانی که تحت پوشش آن نیستند اطلاع داد و در خصوص ارائه تسهیلات به اصحاب رسانه هم خاطرنشان کرد: با تفاهم نامه ای که با بانک قرض الحسنه مهر ایران امضا نموده ایم خبرنگاران می توانند تا مبلغ 20 میلیون تومان از این وام های بدون بهره و با کارمزد 4 درصد استفاده نمایند و رسانه ها هم تا سقف 170 میلیون تومان از این وام بهره مند می شوند.

سلطانی فر در خصوص مشکلات کاغذ مطبوعات هم اضافه کرد: وزارت ارشاد هیچ گونه مسئولیتی در این حوزه نداشته و ندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول تامین کاغذ مورد احتیاج مطبوعات است. با این وجود مابقی کمک به رسانه ها کمیته ای را در معاونت مطبوعاتی تشکیل دادیم که تاکنون 6 جلسه اصلی و 10 جلسه فردی داشته است.

به خاطرنشان کرده وی بر اساس تصمیمات کمیته ساماندهی کاغذ مطبوعات، روزنامه های بزرگ امکان ثبت سفارش کاغذ های مورد احتیاج خود را پیدا نموده اند.

همچنین سلطانی فر خاطرنشان کرد: تفاهم نامه را با کارخانه چوب و کاغذ مازندران امضا نموده ایم تا وزارت جهاد کشاورزی برای فراوری کاغذ، به این کارخانه، (چوب شکسته بسته) بدهد که تاکنون 2 هزار تن از این نوع چوب به این کارخانه تزریق گردیده است که اگر این میزان به 350 هزار تن برسد، این کارخانه به خوبی می تواند چوب ها را به کاغذ تبدیل کند.

وی در انتها یادآور گردید که دوران کنونی برای مطبوعات تمام، مقطعی است و به زودی از آن عبور خواهیم کرد.

در این مراسم همچنین احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در سخنانی با اشاره به کمپین فرزندت کجاست؟ که توسط جمعی از خبرنگاران در فضای مجازی و خطاب به مسئولان کشور شکل گرفته است، آن را اتفاقی خوب ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: اگر مسئولی ریگی به کشف نداشته باگردید، از این کمپین ها حمایت می نماید.

وی همچنین بیان کرد: اگر خواهان سلامت باشیم، نقش رسانه ها در این زمینه بسیار موثر است. حتی از قوه قضائیه هم می توانند دقیق تر و جدی تر مشکلات را پیگیری و برطرف نمایند به شرط اینکه شرایط را برای آنها فراهم کنیم و اجازه دهیم که آزادانه فعالیت نمایند منوط به اینکه خود دوستان رسانه ای هم اخلاق مدار باشند.

در این نشست همچنین میلاد زارعی مدیر خانه مطبوعات استان تهران در سخنانی با اشاره به مشکلات مربوط به امنیت شغلی خبرنگاران، خواستار برطرف گره های موجود در این زمینه بخصوص در قانون مطبوعات گردید و از مسئولان خواست موضوع جرائم مطبوعات و خطوط قرمز را در لایحه در دست تدوین مطبوعات و خبرگزاری ها به صورتی شفاف تر مورد بررسی قرار دهند.

این فعال رسانه ای همچنین از نوعی دوگانگی در ارتباط گیری دستگاههای اجرایی استان تهران با رسانه های این استان سخن خاطرنشان کرد و از توزیع غیرعادلانه آگهی ها به رسانه های وابسته به شهرداری گلایه کرد.

وی همچنین از اینکه هنوز وعده معاونت مطبوعاتی برای در اختیار قرار دادن دفتر به خانه مطبوعات استان تهران در محل موسسه نشر آوران محقق نگردیده است، گلایه کرد.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 28 مرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 323

به "آنقدر مجوز خواهیم داد که بازار خرید و فروش رسانه ها تعطیل گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنقدر مجوز خواهیم داد که بازار خرید و فروش رسانه ها تعطیل گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید