خبرنگاران خراش کرونا بر بازار صنایع دستی چهارمحال و بختیاری

به گزارش کالارنا، شهرکرد- خبرنگاران- ویروس کرونا بر روی حوزه های مالی اثرگذار بوده است حتی بر روی صنایع دستی، که باعث شده تا بازار صنعت گران و هنرمندان این بخش در روز جهانی صنایع دستی با رکود در روبرو باشد و خراش زخم دار بر صورت این بخش از اقتصاد خُرد وارد کند.

خبرنگاران خراش کرونا بر بازار صنایع دستی چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگاران، اهمیت در فراوریات محلی و ارتقای شرایط و صندلی بازارهای صنایع دستی به گونه ای است که 20 خرداد به نام روز دنیای و 20 تا 26 خرداد به عنوان هفته ملی صنایع دستی و هنرهای سنتی نامگذاری شده است.

صنایع دستی به فراوریات هنرصنعت هایی گفته می گردد که ریشه در آداب و رسوم، افکار، عقیده ها و سنت های یک جامعه دارد و برای برطرف احتیاجهای روزمره طراحی و فراوری شده اند.

صنایع دستی به عنوان فرهنگ عمومی و هویت اجتماعی سبک زندگی هر منطقه و کشوری در دنیا قلمداد و برای ماندگاری و انتقال آن به نسل های بعدی کوشش می گردد.

علاوه بر نوسانات اقتصادی،گرانی مواد اولیه، کاهش فروش و مسائل فراوان دیگر در حوزه فراوری صنایع دستی طی سال های اخیر، اما شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته در ایران باعث شد تا فعالان صنایع دستی با مسائل بیشتری مانند از دست دادن بازار نوروز روبرو شوند.

چهارمحال و بختیاری افزون بر 12 هزار هنرمند صنایع دستی دارد که از این تعداد 3 تا 6 هزار نفر در فصل های مختلف سال فعالیت می نمایند که اکنون 52 رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

بافته های داری مانند فرش بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی و قالی بافی، چوخابافی، نمداقتصادی، کلاه اقتصادی، گیوه دوزی، سرمه دوزی، منبت کاری، سفال گری، خورجین بافی، بافت سیاه چادر، قفل سازی، حجاری، گره چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن ها از مهمترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.

966 شغل مستقیم در حوزه صنایع دستی چهارمحال و بختیاری ایجاد شد

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته 966 شغل مستقیم در حوزه صنایع دستی این استان ایجاد شده است.

مهرداد رئیسی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران تاکید نمود: سال گذشته 602 نفر توانستند در دوره های آموزشی کوتاه مدت صنایع دستی شامل قلاب دوزی، صنایع چوب، طراحی سنتی، پاپیه ماشه، نگارگری و بافتنی سنتی شرکت نمایند.

وی اضافه کرد:در این مدت 19 پروانه فراوری کارگاهی، 947 پروانه فراوری انفرادی، 20 اعلامیه تاسیس کارگاه، 431 کارت شناسایی هنرمندان و 574 مجور مشاغل خانگی صادر شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: پارسال 20 کارگاه فراوری صنایع دستی در استان ایجاد و چهار کارگاه توسعه داده شد.

وی گفت: سال گذشته چهار نشان ملی در رشته های گلیم، مینیاتور، سبدبافی و قفل سازی و همچنین دو نشان جغرافیایی شامل چوقابافی منطقه بازفت و سنگ تراشی هفشجان شهرکرد برای چهارمحال و بختیاری گرفته شده است.

رئیسی تاکید نمود: سال گذشته 99 میلیارد و 192 میلیون و 400 هزار ریال تسهیلات از محل مشاغل خانگی، روستایی و فراگیر به فعالان صنایع دستی استان برای اجرای 842 طرح پرداخت شد.

وی با اشاره به بروز مسائلی برای فعالان حوزه صنایع دستی به دنبال شیوع ویروس کرونا اضافه کرد: ترس از گران شدن مواد اولیه مصرفی، از دست دادن بازارهای سنتی فروش به خصوص در نوروز، از دست رفتن فرصت های طلایی بازار، تعطیلی کارگاه های فراوریی به دلیل بلوکه شدن سرمایه مجری، توقف چرخه اقتصادی کارگاه ها و مسائل در عرضه و فروش محصولات فراوریی و همچنین بیکاری کارفرمایان و نیروی انسانی زیرمجموعه آنان از مهم ترین دغدغه های هنرمندان این حوزه است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان توضیح داد: در این راستا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حمایت از فعالان عرصه فراوری و فروش و اختصاص یاری های فنی و اعتباری یا پرداخت تسهیلات کم بهره بانکی برنامه هایی را در دستور کار قرار داده است.

وی یادآور شد: جبران بخشی از ضرر و زیان هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی به عنوان گروهی از اقشار آسیب پذیر جامعه در دوران پساکرونا باید مورد توجه دولت با همکاری دستگاه های حمایتی قرار گیرد.

رئیسی گفت: برآورد پیشنهادی خسارت های وارد شده به صنایع دستی چهارمحال و بختیاری به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام شده و امید است با سیاست های حمایتی و اختصاص تسهیلات مناسب، در راستای گره گشایی و برطرف مسائل هنرمندان صنایع دستی اقدام لازم انجام گردد.

بازار صنایع دستی چهارمحال و بختیاری در دوران کرونا بدون مشتری فعالیت می نماید

رییس اتحادیه تعاونی های صنایع دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا، بازار صنایع دستی این استان در شرایطی بسیار سخت و بدون مشتری در حال فعالیت است.

عارف رئیسی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران تاکید نمود: متاسفانه در این دوران بازار و دوره های آموزشی صنایع دستی استان نیمه تعطیل و حتی تعطیل شده است.

وی اضافه کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز هیچ گونه یاری و یا پیشنهادی از سوی مسوولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری مطرح نشده است.

رئیسی توضیح داد: یاری به ایجاد سامانه های اینترنتی برای آموزش، فراوری و فروش از راهکارهای پیشنهادی برای برطرف مسائل هنرمندان صنایع دستی در دوران شیوع ویروس کرونا است که این کار بدون یاری دولت مشکل خواهد بود.

به گزارش خبرنگاران، ویروس کرونا یا کووید 19 به بیشتر کشورهای دنیا سرایت نموده است و سازمان بهداشت دنیای را برآن داشته است تا شرایط فوق العاده اعلام کند.

شست وشوی دست ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می نمایند.

گرانی مواد اولیه کمر فراوری صنایع دستی را خم نموده است

یکی از فراوری نمایندگان صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری گفت: متاسفانه گرانی مواد اولیه باعث شده تا فراوری انواع هنرصنعت های دستی و سنتی در کشور و استان با مشکل روبرو گردد.

خانم کریمی تاکید نمود: سود ناچیز، کم بودن دستمزدها، گرانی مواد اولیه و مصالح، نوسانات اقتصادی، نبود ثبات در بازار و کمبود سرمایه در گردش جزو مهم ترین مسائل هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی به شمار می رود.

وی یادآور شد: چهارمحال و بختیاری از دیرباز خاستگاه فراوری بعضی از صنایع دستی و هنرهای سنتی بوده است که همین امر نام آوری هنرمندان در حوزه های شهری، روستایی و عشایری را به دنبال داشته اما در روزهای کنونی به علت شیوع ویروس کرونا این حوزه با مسائل جدی روبرو شده است.

کریمی توضیح داد: امید است دولت با ارایه بسته های حمایتی نسبت به تقویت فعالان حوزه صنایع دستی اقدام و یاری کند.

وی گفت: هنرمندان چهارمحال و بختیاری در بخش های مختلف به ویژه حوزه صنایع دستی همیشه برای حضور در نمایشگاه های ملی و بین المللی فراوریات قابل قبول و مطلوبی را عرضه می نمایند.

بازاریابی فراوریات صنایع دستی چهارمحال و بختیاری ضعیف است

یکی دیگر از هنرمندان صنایع دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هم اینک بازاریابی فراوریات صنایع دستی و هنرهای سنتی این استان ضعیف و با مشکل روبرو است.

خانم دوستی تاکید نمود: شناسایی بازارهای هدف داخلی و خارجی و عرضه فراوریات صنایع دستی مورد احتیاج آن ها نقش اساسی در رونق محصولات این حوزه ایفا می نماید.

وی اضافه کرد: متاسفانه هم اکنون به علت بازاریابی نامناسب و توان اقتصادی ضعیف هنرمندان، سود ناشی از فراوری محصولات صنایع دستی به جیب واسطه ها می رود.

دوستی توضیح داد: در این راستا می توان با حمایت اقتصادی از فراوری نمایندگان، ارایه آموزش های علمی، برگزاری دوره های آموزشی و بازدید از نمایشگاه های خارجی زمینه فراوری محصولات صنایع دستی براساس احتیاج بازارهای داخلی و خارجی و قطع کردن دست واسطه ها از این چرخه را فراهم کرد.

مواد اولیه صنایع دستی به صورت یارانه ای ارایه گردد

یکی دیگر از فراوری نمایندگان صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برای کاهش هزینه های تمام شده فراوری انواع محصولات صنایع دستی باید نسبت به ارایه و عرضه مواد اولیه یارانه ای در این حوزه اقدام گردد.

شاهسون تاکید نمود: در این صورت می توان هزینه های تمام شده فراوری در حوزه صنایع دستی را کاهش و بازار فروش این محصولات را رونق داد.

وی یادآور شد: تبلیغات گسترده به منظور آشنایی بیشتر مردم و مسوولان برای خرید و استفاده از صنایع دستی فراوریی و کاربردی می تواند به کاهش مسائل این حوزه یاری کند.

به گزارش خبرنگاران، 20 خرداد به نام روز دنیای و 20 تا 26 خرداد به عنوان هفته ملی صنایع دستی و هنرهای سنتی نامگذاری شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1325

به "خبرنگاران خراش کرونا بر بازار صنایع دستی چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خراش کرونا بر بازار صنایع دستی چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید