تذکر عضو شورای شهر تهران درباره شرایط خانه مستوفی الممالک

به گزارش کالارنا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، تذکر عضو شورای شهر تهران درباره شرایط خانه مستوفی الممالک صورت گرفت.

تذکر عضو شورای شهر تهران درباره شرایط خانه مستوفی الممالک

حجت نظری در سیصد و چهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: ضمن آرزوی سلامتی برای تمام مردم ایران و رهایی دنیا از کرونا، از همه شهروندان درخواست می کنم تا در این روزهای سخت بیشتر پروتکل های بهداشتی را رعایت نموده تا بیشتر از این شاهد از دست دادن عزیزانمان نباشیم. با تاسف باید عرض کنم خبر درگذشت یکی از جوانان شاغل در شهرداری را شنیدیم که من از همین جا به خانواده ایشان، دوستان و دوستدارانشان تسلیت عرض می کنم. همینطور باید خوشحالی خودم از شروع واکسیناسیون رانندگان تاکسی در شهر تهران را ابراز کنم که با پیگیری های شورا و شهرداری به ثمر نشست.

وی اضافه کرد: تذکر بنده در رابطه با شرایط خانه تاریخی مستوفی الممالک در محله سنگلج تهران است که برای بار سوم در طول دوره شورای پنجم در صحن علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش اعلام می کنم. خانه تاریخی مستوفی الممالک که معروف به خانه پروانه ها و خانه سیاسی تهران است، متعلق به میرزا یوسف مستوفی الممالک و پسرش میرزا حسن مستوفی الممالک است که به شماره 1505 در تاریخ 2 اردیبهشت 1356 در لیست آثار ملی کشور ثبت شد. در دهه 70 شرکت پست با هدف تبدیل این بنا به موزه، این اثر تاریخی را خریداری کرد، اما نزدیک به 3دهه است که این عمارت به حال خود رها شده و هر روز شرایط آن نسبت به روز قبل به علت عدم رسیدگی، بدتر و بدتر می گردد.

وی ادامه داد: اینجانب در ابتدای دوره پنجم شورای شهر تهران در تاریخ 17دی 1396 و در جلسه 36 شورای شهر نسبت به شرایط این بنا تذکری خطاب به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دادم. پس از این تذکر و با انتقادهای فعالین حوزه میراث فرهنگی در فضای مجازی، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیر بازسازی این بنا شد و حتی در همین رابطه هم جلسه ای با حضور صاحب نظران و خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی برگزار کرد. در این جلسه آقای آذری جهرمی قول بازسازی و احیا این اثر تاریخی را داد، ولی متاسفانه تا به امروز هیچ اتفاق خاصی در خصوص این بنا رخ نداده است.

وی تاکید نمود: در جلسه 219 شورای شهر در تاریخ 20 خرداد 1399 پس از بازدیدی که از این اثر در آستانه هفته میراث فرهنگی داشتم، تذکر دوم را در رابطه با شرایط این خانه تاریخی خطاب به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دادم که پس از آن در تاریخ 5 مرداد 1399، آقای آذری جهرمی وزیر به تذکر دوم بنده پاسخ داد و از بازسازی بنا در قالب یک پروژه مشارکتی فی مابین شرکت پست و سازمان نوسازی شهر تهران اطلاع داد. اما متاسفانه با گذشت حدود 358 روز از این نامه، هنوز اتفاق چشمگیری در این بنای تاریخی رخ نداده و تنها حضور گردشگران گروهی و فردی برای بازدید این بنا میسر شده است.

نظری توضیح داد: حال در آستانه انتها کار شورای پنجم شهر تهران و برای بار سوم خطاب به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تذکر می دهم تا هرچه زودتر نسبت به معین تکلیف شرایط عمارت مستوفی الممالک اقدام نموده و اگر توان نگهداری این بنا را ندارد، می تواند در قالب مشارکت با صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، به وسیله جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و در قالب BOT یا BOLT نسبت به بازسازی و احیا این بنا اقدام کند.

منبع: همگردی
انتشار: 14 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 مرداد 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2010

به "تذکر عضو شورای شهر تهران درباره شرایط خانه مستوفی الممالک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تذکر عضو شورای شهر تهران درباره شرایط خانه مستوفی الممالک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید