پیتر باگدانوویچ درگذشت

به گزارش کالارنا، پیتر باگدانوویچ کارگردان، فیلمنامه نویس، منتقد، مورخ سینما و از مهمترین چهره های سینمای آمریکا در سن 82 سالگی درگذشت.

پیتر باگدانوویچ درگذشت

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، این فیلمساز که ساخت فیلم هایی چون آخرین نمایش فیلم (1971)، تازه چه خبر دکتر جون؟ (1972) و ماه کاغذی (1973) را در کارنامه حرفه ای خود داشت، بنابر اعلام دخترش به مرگ طبیعی درگذشته است.

باگدانوویچ کار خود را هم به عنوان برنامه نویس فیلم و منتقد با نوشتن مقاله برای مجله اسکوایر شروع کرد و پس رفتن به لس آنجلس و آشنایی راجر کورمن فیلمساز آمریکایی، اولین کارگردانی های خود را انجام داد و فیلم علمی-تخیلی سفر به سیاره زنان ماقبل تاریخ را ساخت که نام خود را از آن حذف کرد، و در سال 1968 فیلم جنایی و هیجان انگیز اهداف را ساخت و همین برهه زمانی بود که با اورسن ولز نیز دوست شد.

فیلم بعدی او آخرین نمایش فیلم در سال 1971 با بازی جف بریجز، سیبل شفرد و کلوریس لیچمن بود که با استقبال بسیار زیادی روبرو شد و هشت نامزدی اسکار را به دست آورد و دو جایزه را از آن خود کرد. این فیلم بعلاوه یک پیروزیت تجاری بزرگ بود و با بودجه 1.3 میلیون دلاری توانست 29 میلیون دلار در گیشه بفروشد.

کمدی تازه چه خبر دکتر جون؟ با بازی باربارا استرایسند و رایان اونیل پروژه بعدی سینمایی باگدانوویچ بود، فیلمی پیروز که سومین فیلم پرفروش سال 1972 شد و بعدها در لیست 100 کمدی برتر تمام دوران موسسه فیلم آمریکا نهاده شد.

دهه 70 میلادی با پیوستن دوباره او با اونیل در فیلم ماه کاغذی همراه بود، کمدی که باعث شد دختر این بازیگر با نام تیتوم اونیل برنده اسکار برترین بازیگر نقش مکمل زن گردد.

باگدانوویچ ساخت فیلم های مطرحی چون پدرخواند، جن گیر و محله چینی ها را رد کرد و در در سال 2019 در مصاحبه ای با نشریه والچر اعتراف کرد که در زمان داغ بودم!.

او در سال 2010 به دانشکده کارگردانی دانشکده هنر دانشگاه کارولینای شمالی پیوست و در سال 2014 آخرین فیلم داستانی خود را ساخت، یک فیلم کمدی با عنوان اینجوری بامزه است با بازی جنیفر آنیستون و اُون ویلسون و در سال 2018 آخرین فیلم او که مستند باستر کبیر بود رونمایی کرد.

باگدانوویچ ساخت فیلم های دیگری چون دیزی میلر (1974)، نیکل ادئون (1976)، ماسک (1985) و مستندهایی مانند به کارگردانی جان فورد را در کنار نگارش کتاب های مهمی چون سینمای اورسن ولز، سینمای هاوارد هاوکز، سینمای آلفرد هیچکاک، جان فورد، فریتز لانگ در آمریکا و... را نیز در کارنامه داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 اسفند 1400 بروزرسانی: 3 اسفند 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2233

به "پیتر باگدانوویچ درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیتر باگدانوویچ درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید