آیا حیوانات می توانند وقوع زلزله را پیش بینی نمایند؟

به گزارش کالارنا، نظریه ها و تحقیقات زیادی وجود دارند که ادعا می نمایند رفتار غیرعادی حیوانات می تواند به انسان در پیش بینی زلزله های قوی یاری کند.

آیا حیوانات می توانند وقوع زلزله را پیش بینی نمایند؟

به گزارش خبرنگاران به نقل ازتی آر تی، افسانه دیرینه مبنی بر این که حیوانات می توانند زلزله را پیش بینی کنند هنوز با استدلال علمی ثابت نشده است. اما این موضوع مدت ها فکر بسیاری از انسان را به خود جلب نموده است، زیرا گزارش های محلی و گزارش های شاهدان عینی نشان می دهند که حیوانات ساعت ها یا روز ها پیش از وقوع زلزله رفتار های عجیبی از خود نشان می دهند. قدمت این موضوع به دوران یونان باستان در سال 373 پیش از میلاد مسیح باز می گردد. گفته می گردد که موش ها، راسوها، مار ها و صدپایان چند روز پیش از آن که زمین لرزه ای شدید باعث لرزش تمام منطقه گردد از خانه های خود کوچ می کردند.

روایت های مشابهی در دوران معاصر نیز مطرح شده اند. بعضی می گویند حتی ماهی ها و پرندگان نیز پیش از فعالیت های لرزه ای رفتار غیر عادی از خود نشان می دهند. چنین روایت هایی علاقه پژوهشگران را برانگیخته اند. آنان از تازه ترین فناوری ها برای آنالیز حیوانات مختلفی استفاده می کنند که گفته می گردد زمین لرزه ها را زودتر از موعد پیش بینی می کنند.

تحقیق علمی

مارتین ویکلسکی از موسسه مطالعه رفتار حیوانات ماکس پلانک در آلمان تحقیقات قابل توجهی را در خصوص تغییر الگو های رفتاری در میان گروهی از حیوانات چند روز پیش از وقوع زلزله در زیستگاه مربوطه آنان انجام داده است.

ویکلسکی حسگر هایی را روی شش گاو، پنج گوسفند و دو سگ در شمال ایتالیای زلزله خیز کارگذاری کرد. او حیوانات را برای چندین ماه پیش از وقوع مجموعه ای از زمین لرزه در زیستگاه آنان مشاهده کرد. ویکلسکی و تیم محققان اش داده هایی را جمع آوری کردند که 20 ساعت پیش از وقوع زلزله تغییری در رفتار حیوانات مزرعه نشان داد. حیوانات زمان فعالیت غیرمعمول طولانی تری را از خود نشان دادند. آنان 50 درصد در بازه زمانی 45 دقیقه ای در مقایسه با روز های پیش فعال تر بودند.

پژوهشگران با مجموعه محاسباتی به درستی زلزله ای با بزرگی بالای 4 ریشتر را پیش بینی کردند. با استفاده از همین روش از هر هشت زمین لرزه قوی پیروز شدند هفت مورد را پیش بینی کنند. جوزف ال. کرشوین زمین شناس آمریکایی این پدیده را در یک مجله علمی در سال 2000 میلادی شرح داد و اشاره کرد که بسیاری از حیوانات می توانند موج P را چند ثانیه پیش از برخورد موج S احساس کنند. امواج P می توانند به وسیله مایعات، جامدات و گاز ها عبور کنند در حالی که امواج S تنها به وسیله جامدات عبور می کنند. تعداد کمی از انسان ها قادر هستند موج P کوچک تری را که سریع ترین سیر حرکت را از منبع زلزله طی می نماید و پیش از موج بزرگ تر S می رسد حس کنند.

کرشوین یک پرسش مهم را مطرح می نماید: آیا حیوانات می توانند تمایل ژنتیکی برای پیش بینی زلزله و حفظ این رفتار احتیاطی با وجود درجات مختلف فعالیت های لرزه ای ایجاد کنند؟ غریزه طبیعی همه حیوانات این است که یا از خود در برابر شکارچیان دفاع کنند یا از خطرات قریب الوقوعی که نمی توانند آن را خنثی کنند فرار کنند.

ساختار ژنتیکی موجود به طیف گسترده ای از مهره داران اجازه می دهد تا رفتار های هشدار اولیه را برای انواع دیگر رویداد ها علامت گذاری کنند و این امکان وجود دارد که بعضی از حیوانات آن رفتار را تقلید نموده و آن را به یک واکنش گریز لرزه ای تبدیل کنند.

تناقض

با این وجود، جامعه علمی هنوز درباره حیواناتی که زلزله را پیش بینی می کنند اتفاق نظر ندارند. ویت گیبونز استاد جانورشناسی و زیست شناس ارشد در آزمایشگاه بوم شناسی رودخانه ساوانا در دانشگاه جورجیا می گوید که بازماندگان باید شکرگزار باشند که می توانند از دانشمندان برای نظارت بر امواج لرزه ای در پوسته زمین تشکر کنند و نه از رفتار عجیب حیوانات.

با این وجود، ارزیابی 180 مقاله منتشر شده در نشریات نشان می دهد که 700 رکورد از رفتار های غیر عادی و غیر معمول حیوانات پیش از 160 مورد زمین لرزه گزارش شده اند که به وجود ارتباط معنی داری بین این رفتار ها اشاره دارد.

اگرچه زلزله شناسان و دانشمندان هنوز الگوی منسجمی در استفاده از رفتار حیوانات به عنوان یکی از ابزار های پیش بینی زمین لرزه های بزرگ پیدا ننموده اند، اما تحقیقات بیش تر در خصوص این پدیده می تواند به نتایج مطلوبی منجر گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 21 بهمن 1401 بروزرسانی: 21 بهمن 1401 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2474

به "آیا حیوانات می توانند وقوع زلزله را پیش بینی نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا حیوانات می توانند وقوع زلزله را پیش بینی نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید