دانستنی های پاسپورت و نمونه هایی از دیدنی ترین آنها

به گزارش کالارنا، پاسپورت یکی از اصلی ترین مدارک هویتی افراد است که برای عبور و مرور بین مرزی از آن استفاده می گردد. زمانی که یک فرد وارد کشور خارجی می گردد، برای دسترسی به خدمات و انجام کلیه کارهای قانونی به پاسپورت احتیاج دارد. پاسپورت در گذشته فقط یک دفترچه ساده بود اما در سال های اخیر طراحی این مدرک دچار تحول شده است و مسئولین کشورهای مختلف تمام کوشش خود را به کار بسته اند تا پاسپورت را با شکل و شمایل زیباتر و امنیت بیشتر در اختیار شهروندان قرار دهند. در این مقاله اطلاعات و حقایقی درباره پاسپورت ها در اختیار شما قرار می دهیم و زیباترین گذرنامه های دنیا را معرفی می کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

دانستنی های پاسپورت و نمونه هایی از دیدنی ترین آنها

تغییرات پاسپورت، از گذشته تا به امروز

تغییرات پاسپورت، از گذشته تا به امروز به امن تر و زیباتر شدن این مدارک یاری نموده است. در سال های نخست پیدایش پاسپورت، این مدرک تنها نشان دهنده هویت فرد یا برگه ای برای جای مهرهای گمرک بود به همین دلیل خیلی راحت می شد آن ها را جعل کرد. اما امروزه ارگان های دولتی کشورهای مختلف تغییراتی در طراحی گذرنامه ها ایجاد نموده اند تا جعل آن ها را گران تر و سخت تر نمایند. یک گذرنامه امروزی معمولا از 30 ماده اولیه متفاوت تشکیل شده که 60 تولیدنماینده مختلف آن ها را تهیه می نمایند. مجهز شدن این مدارک هویتی به میکروچیپ، ایجاد ویژگی های بصری خاص در آن ها و استفاده از طرح های مجذوب کننده در طراحی صفحات گذرنامه ها جعل آن ها را سخت تر نموده است.

در گذرنامه های امروزی برای نوشتن کلمات از جوهرهای چندمتغیره استفاده می گردد، به همین دلیل هنگام نگاه کردن به گذرنامه از زوایای مختلف، رنگ نوشته ها تغییر می نماید. بعلاوه وجود فیبرها یا نقاطی از جنس فلورسنت در کاغذ گذرنامه که زیر نور چراغ مخصوص مسئولان گمرگ برق می زنند به تشخیص اصل یا جعلی بودن این مدرک یاری می نماید.

از دیگر ویژگی های خاص گذرنامه های امروزی می توان به استفاده از کاغذهایی با بافت حکاکی شده موج دار برای پنهان کردن کلمه ها و اعداد چاپ شده از چشم غیرمسلح، وجود هولوگرام هایی برای ایجاد تصاویر سه بعدی، وجود عناصر برجسته و مهر کردن با روش فویل داغ برای ایجاد بافت در سطح کاغذ و استفاده از نخ برای متصل کردن صفحات گذرنامه اشاره نمود. در بعضی موارد حتی صفحات این مدرک با تصاویر متحرک حیوانات، شکوفه زدن درختان و تصاویر مخفی تزئین شده اند. به طور کلی استفاده از تکنولوژی های پیچیده و به کار بردن خلاقیت در طراحی گذرنامه ها، این مدارک هویتی را در با شکل زیباتری به دست شهروندان می رساند.

حقایقی درباره پاسپورت

در این قسمت به حقایقی درباره پاسپورت ها می پردازیم. شاید برایتان جالب باشد بدانید اولین و قدیمی ترین مطلبی که درباره مدارک سفر وجود دارد مربوط به کتاب نحیما(Nehemiah) است. طبق گفته این کتاب در زمان اردشیر یکم، مقامات ایرانی نامه ای از طرف شاه به دولتمردان آن طرف آب ها ارسال نموده و از آن ها خواستند امنیت سفر پادشاه برای عبور از کرانه را تامین نمایند. اما اولین پاسپورت دنیا در زمان شاه هنری پنجم در کشور انگلستان صادر شد. این پاسپورت مدرک هویتی بود که پادشاه هنری به رعایای خود می داد تا در سفرهای خارجی آن ها بتوانند هویتشان را اثبات نمایند. بعدها پاسپورت انگستان به نام علیاحضرت ملکه صادر شد.

یکی دیگر از حقایقی درباره پاسپورت ها که شاید از آن اطلاعی نداشته باشید بدون عکس بودن آن ها قبل از جنگ دنیای اول است. در گذشته وجود عکس و مشخصات فیزیکی در پاسپورت اجباری نبود اما قبل از جنگ دنیای اول فردی به نام کار هانس لودی که جاسوس آلمان بود با استفاده از پاسپورت جعلی آمریکایی وارد انگلستان شد و همین اتفاق باعث شد ثبت عکس و مشخصات مسافر در پاسپورت مردم انگلیس اجباری گردد.

بعلاوه در گذشته قوانین خاصی برای نوع عکس پاسپورت وجود نداشت و هر عکسی از شخص حتی استفاده از عکس های خانوادگی هم قابل قبول بود. از طرف دیگر نبود قوانین درباره عکس های پاسپورت باعث شده بود عکس های با لبخند هم در گذرنامه ها ثبت شوند و استفاده از این عکس ها مانعی نداشت. اما براساس مقررات اعمال شده در سال 2004، برای یاری به تکنولوژی تشخیص چهره، داشتن پوشش سر مانند کلاه و داشتن لبخند در عکس های پرسنلی گذرنامه ها ممنوع شدند.

پاسپورت های امروزی به شکل دفترچه هستند اما ممکن است ندانید این نوع گذرنامه دقیقا از چه زمانی مورد استفاده نهاده شد. بنابراین حقایقی درباره پاسپورت ها باید ما را با زمان پیدایش گذرنامه های دفترچه مانند هم آشنا نمایند. پاسپورت دفترچه مانند با رنگ آبی برای اولین بار در سال 1920 در انگلستان معرفی گردید. در این گذرنامه نو اطلاعاتی از قبیل شغل، رنگ چشم و مو، قد و امضای فرد به صورت دستی ثبت می شدند و در صورت ایجاد هر گونه تغییر، مشخصات قبلی خط زده شده و اطلاعات نو باز هم به صورت دستی نوشته می شدند و در انتها یک مهر تایید بر روی پاسپورت قرار می گرفت.

زیباترین پاسپورت های دنیا

حال که با حقایقی درباره پاسپورت ها و تغییرات این مدارک هویتی در دوره های مختلف آشنا شدید خالی از لطف نیست که زیباترین پاسپورت های دنیا را هم بشناسید.

بریتانیا دارنده زیباترین پاسپورت دنیا

همانطور که گفته شد اولین پاسپورت دنیا در انگستان مورد استفاده نهاده شد و ارگان های این کشور همیشه اولین و مهم ترین تغییرات را در پاسپورت ها به وجود آوردند بنابراین عجیب نیست که بریتانیا دارنده زیباترین پاسپورت دنیا باشد. نوترین گذرنامه این کشور در سال 2019، پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با رنگ آبی و طلایی عرضه شد. در این طراحی نو علائم مرتبط با اتحادیه اروپا از پاسپورت حذف شده و سمبل های نمادین انگلستان، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز در آن برجسته شده اند. بعلاوه این پاسپورت از نظر فنی پیشرفته ترین پاسپورت بریتانیایی است که با ویژگی های امنیتی خاص به روز شده است. وجود صفحه داده های پلی کربنات مقاوم همراه با فناوری های خلاقانه، امنیت این پاسپورت را بسیار بالا برده است. جالب است بدانید مقامات انگلیسی اعلام نموده اند بازگشت پاسپورت این کشور به طرح نمادین آبی و طلایی، بازگشت به هویت ملی انگلستان است.

کانادا در رده دوم زیباترین پاسپورت های دنیا

کانادا در رده دوم زیباترین پاسپورت های دنیا قرار گرفته است. اداره پاسپورت کانادا گذرنامه این کشور را با طراحی و ویژگی های امنیتی نو آماده نموده است. در این پاسپورت، جلد مجددا طراحی شده و در صفحات آن زیبایی های طبیعی کشور کانادا، حیات وحش و تصاویر مردم این کشور نمایش داده شده اند که فقط در زیر نور ماورابنفش قابل مشاهده هستند. بعلاوه صفحه مشخصات، ضد تقلب شده و فویل های فلزی به شکل برگ درخت افرا روی جلد نهاده شده است. پشت جلد هم با یک برگ درخت افرای برجسته تزئین شده که بر زیبایی پاسپورت افزوده است.

گذرنامه ایرلند یا جزیره زمرد

گذرنامه ایرلند یا جزیره زمرد هم در بین زیباترین گذرنامه های دنیا قرار گرفته است. در این پاسپورت ترکیب چند نقش از زمین بازی های گالیک، شعر و موسیقی و سنگ رونی به رنگ سبز روشن دیده می گردد. صفحه اول پاسپورت این کشور یک نقشه توپوگرافی از ایرلند را نشان می دهد و طرح های سلتیک در گوشه کنار صفحات قابل مشاهده هستند. بعلاوه قطعه هایی از سرود ملی ایرلند در پاسپورت این کشور وجود دارد.

گذرنامه افتخارآمیز نیوزیلندی ها

مردم کشور نیوزیلند بسیار اهل سفر هستند و از نظر ظاهر هم گذرنامه افتخارآمیز نیوزیلندی ها در بین زیباترین پاسپورت های دنیا قرار گرفته است. دور صفحه پاسپورت این کشور با سرخس های نقره ای تزئین شده و در میان تمام صفحات آن زیبایی های طبیعی نیوزیلند دیده می شوند که یادآور سرزمین میانی در فیلم ارباب حلقه ها هستند. رنگ صفحات گذرنامه نیوزیلند از نارنجی یا رنگ سپیده دم شروع شده و به رنگ بنفش یا غروب ختم می گردد.

طرح مینیمالیستی انتزاعی گذرنامه نروژی

طرح مینیمالیستی انتزاعی گذرنامه نروژ به وسیله آژانس Neue Design Studio طراحی شده است. در صفحات این گذرنامه منظره ها طبیعی نروژ دیده می گردد. بعلاوه نورهای شمالی یا شفق های قطبی معروف نروژ به طور زیراکانه ای در این صفحات نهاده شده اند که فقط در زیر نور ماورابنفش قابل مشاهده هستند. جالب است بدانید گذرنامه های این کشور براساس شرایط سیاسی فرد تغییر رنگ می دهند، برای مثال رنگ قرمز برای شهروندان عادی، رنگ سفید برای مهاجران و رنگ فیروزه ای برای دیپلمات های این کشور مورد استفاده قرار می گیرند.

گذرنامه چین

در گذرنامه چین تصویر مکان هایی مانند شانگهای و ماکائو با نور سیاه طراحی شده است. بعلاوه نقشه ای از مکان های مورد مناقشه چین شامل تایوان و دریای چین جنوبی در این گذرنامه مخفی شده است. این مئسله سردرگمی ماموران گمرک کشورهای مالزی و فیلیپین را در پی داشته زیرا آن ها معتقدند مهر زدن روی این گذرنامه ادعای چینی ها مبنی بر مالکیت تایوان و دریای چین جنوبی را تایید می نماید.

جمع بندی درباره حقایقی درباره پاسپورت

در این مقاله به حقایقی درباره پاسپورت ها اشاره نمودیم و زیباترین پاسپورت های دنیا را معرفی کردیم. همانطور که گفته شد پاسپورت یک مدرک هویتی بسیار مهم است که در سفرهای برون مرزی مورد استفاده قرار می گیرد. پاسپورت هر کشور دارای طراحی خاص است و کشورهای محتلف با توجه به قوانین خود این مدرک را برای شهروندان کشورشان صادر می نمایند.

منبع: الی گشت
انتشار: 8 شهریور 1403 بروزرسانی: 8 شهریور 1403 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2585

به "دانستنی های پاسپورت و نمونه هایی از دیدنی ترین آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های پاسپورت و نمونه هایی از دیدنی ترین آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید