افسردگی خندان؛ بیماری رایج و خطرناکی که کسی درباره آن صحبت نمی کند

به گزارش کالارنا، افسردگی فقط یک چهره یا ظاهر ندارد. هنگامی که فردی در معرض دید عموم خودکشی می نماید، بسیاری از افرادی که آن فرد را می شناخته اند به علت تصور نرمال یا حتی خندانی که همواره از او به خاطر داشته اند، مبهوت و شوکه می شوند. به اسم مثال، زمانی که رابین ویلیامز بازیگر و کمدین معروف خودکشی کرد، دنیا در بهت و شوک فرو رفت.

افسردگی خندان؛ بیماری رایج و خطرناکی که کسی درباره آن صحبت نمی کند

در تصور عموم افسردگی معمولا با احساس غم، اندوه و ناامیدی همراه است و بیشتر افرادی که درگیر افسردگی هستند، این حالات و احساس را تجربه می نمایند؛ اما حقیقت این است که نحوه بروز افسردگی از فردی به فرد دیگر فرق دارد و همواره یک شکل و ظاهر اندوهگین ندارد.

افسردگی خندان اصطلاحی است برای توصیف کسانی که در درون خود با افسردگی زندگی می نمایند اما در ظاهر کاملا شاد یا آرام به نظر می رسند و در زندگی اجتماعی آن ها معمولا مشکل و اختلالی مشاهده نمی گردد و حتی شاید بعضی آن ها را کاملا عادی یا نرمال تلقی نمایند.

افسردگی خندان در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) به اسم یک بیماری روانی مستقل ثبت نشده است اما در عوض این نوع افسردگی به اسم اختلال افسردگی اساسی با ویژگی های غیر معمولی تشخیص داده می گردد.

در ادامه این مقاله از خبرنگاران مگ، نکات ساده ای آمده که به شما یاری می نماید ضمن آشنایی با علائم افسردگی خندان، وجود آن را در خود یا دیگران تشخیص داده و اقدامات درمانی لازم را انجام دهید. با ما همراه باشید.

علائم افسردگی خندان چیست؟

کسی که افسردگی خندان را تجربه می نماید در ظاهر و از نظر دیگران شاد یا راضی به نظر می رسد. اما در مقابل و در باطن، علائم ناخوشایند و ناراحت نماینده افسردگی را تجربه می نماید.

افسردگی روی هر شخص تأثیرات متفاوتی می گذارد و علائم مختلفی را به همراه دارد که برجسته ترین آن ها احساس غم عمیق و طولانی مدت است. علائم دیگر آن به توضیح زیر هستند؛

  • تغییر در اشتها، وزن و الگوی خواب
  • احساس خستگی یا بی حالی
  • احساس ناامیدی، عزت نفس پایین و بی ارزشی
  • از دست دادن علاقه یا حس لذت نسبت به انجام کارهایی که قبلا انجام آن ها لذت بخش بوده است.

کسی که دچار افسردگی خندان است ممکن است بعضی یا همه علائم فوق را تجربه کند، اما در ملاءعام و در اجتماع این علائم را از خود بروز نمی دهد. برای کسی که از بیرون نگاه می نماید، فردی که دچار افسردگی خندان است ممکن است این چنین به نظر برسد؛

  • فردی فعال و دارای عملکرد بالا
  • کسی که یک شغل ثابت دارد و یک زندگی خانوادگی و اجتماعی سالم را اداره می نماید.
  • شخصی خوش خلق، مثبت اندیش و به طور کلی شاد به نظر می رسد.

اگر افسردگی را تجربه می کنید، اما همچنان لبخند زده و ظاهر خود را حفظ می کنید، ممکن است احساس کنید که:

  • نشان دادن علائم افسردگی نشانه ضعف است.
  • با بیان احساسات واقعی خود دیگران را آزرده خاطر می کنید.
  • شما اصلا افسردگی ندارید، زیرا حال شما خوب است.
  • دیگران اوضاع بدتر از این را هم تجربه نموده اند، پس از چه چیزی می خواهید شکایت کنید؟
  • جهان بدون شما شرایط بهتری خواهد داشت.

علائم معمول افسردگی شامل تجربه کردن سطح فوق العاده پایین انرژی است، به شکلی که حتی صبح ها خارج شدن از رختخواب برایتان سخت است. اما درباره افسردگی خندان، سطح انرژی ممکن است تحت تأثیر قرار نگیرد (به جز وقتی که شخص تنها است).

به همین علت، احتمال خودکشی بیشتر است. افراد مبتلا به افسردگی اساسی گاهی احساس خودکشی می نمایند اما بسیاری از آن ها انرژی لازم برای عمل به این افکار را ندارند. اما کسی که دچار افسردگی خندان است ممکن است انرژی و انگیزه لازم برای پیگیری این افکار را داشته باشد.

چه کسانی در معرض خطر افسردگی خندان هستند؟

بعضی از عوامل خطرزا به صورت زیر هستند؛

تغییرات عظیم در زندگی

مانند سایر انواع افسردگی، افسردگی خندان می تواند ناشی از یک رویداد عظیم باشد. مانند اتمام یک رابطه ناموفق یا از دست دادن شغل. افسردگی بعلاوه می تواند به اسم یک حالت ثابت و پایدار تجربه گردد.

قضاوت شدن

از نظر فرهنگی، افراد ممکن است با افسردگی به شیوه های متفاوتی برخورد نمایند، از جمله اینکه گاهی اوقات ممکن است علائم جسمی نسبت به علائم عاطفی بیشتر باشد. محققان معتقدند این اختلافات ممکن است مربوط به تفاوت الگوی تفکر داخلی و خارجی باشد؛ اگر الگوی تفکر شما بیرونی باشد، ممکن است روی حالت عاطفی درونی خود تمرکز نکنید اما در عوض علائم جسمی بیشتری را تجربه کنید.

در بعضی از فرهنگ ها یا خانواده ها، ممکن است انگ زدن فرهنگی هم تأثیر داشته باشد. به اسم مثال، ابراز احساسات ممکن است به اسم کوشش برای جلب توجه یا نشان دادن ضعف یا تنبلی تلقی گردد.

در واقع اگر در هنگام افسردگی کسی به شما بگوید که از پسش برمی آیید. یا شما به میزان کافی کوشش نمی کنید تا احساس بهتری داشته باشید.، در آینده احتمال اینکه احساسات مربوط به افسردگی خود را ابراز کنید خیلی کمتر می گردد.

این مسأله به ویژه درباره مردانی که تحت تأثیر فرهنگ و تفکرات قدیمی قرار دارند و به کلیشه هایی مانند این جمله که مردان واقعی گریه نمی نمایند. معتقدند، بسیار صادق است. مردان به مراتب کمتر از زنان برای دریافت یاری در خصوص مسائل روحی و روانی خود به سراغ دیگران می فرایند.

کسی که احساس می نماید به علت علائم افسردگی ممکن است قضاوت گردد، به احتمال زیاد ظاهر خود را حفظ نموده و چیزی بروز نمی دهد.

شبکه های اجتماعی

در عصری که درصد زیادی از جمعیت جهان از رسانه های اجتماعی استفاده می نمایند، می توانیم وجود یک واقعیت موازی دیگر را تصور کنیم که در آن زندگی همه خوب پیش می رود. اما آیا تمام کاربران شبکه های اجتماعی واقعا این قدر شاد و راضی اند؟

ممکن است بسیاری از افراد تمایل نداشته باشند یا نتوانند که در لحظات بد خود مطلب یا عکسی ارسال نمایند، در عوض همه افراد فقط لحظات خوب خود را با جهان به اشتراک می گذارند. این مسأله می تواند خلأیی در واقعیت ایجاد کند که به افسردگی خندان فضای بیشتری برای رشد می دهد.

انتظارات

همه ما گاهی اوقات انتظاراتی غیرواقعی از خود داریم. مانند اوضاع اقتصادی بهتر، یا بدنی ورزیده تر و چیزهایی از این قبیل. ما بعلاوه تحت تأثیر انتظارات بیرونی هستیم، یعنی از طرف همکاران، والدین، خانواده، فرزندان یا دوستان.

خواه خودتان انتظاراتی غیرواقعی از خود داشته باشید یا این انتظارات از جانب دیگران باشد، اگر چنین به نظر برسد که احساسات شما در راستای این انتظارات نیست، احتمالا تصمیم می گیرید که احساسات خود را پنهان کنید. افراد کمال گرا به علت استانداردهای بیش از حد بالایی که به خود تحمیل می نمایند، ممکن است بیشتر در معرض خطر باشند.

تشخیص افسردگی خندان به چه شکل است؟

سازمان بهداشت جهانی (WHO)، افسردگی خندان را با علائمی متضاد نسبت به افسردگی کلاسیک توصیف می نماید. این مسأله ممکن است فرایند تشخیص را تا حدودی پیچیده کند.

مسائل دیگر در تشخیص افسردگی خندان این است که بسیاری از افراد مبتلا حتی نمی دانند که افسرده هستند یا در پی یاری نمی فرایند.

نکته مهم این است که اگر فکر می کنید افسردگی دارید، هرچه سریع تر در پی درمان باشید.

برای تشخیص افسردگی، باید به یک پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید. پزشک درباره علائم و تغییرات عظیمی که به تازگی در زندگی شما اتفاق افتاده است چند سؤال از شما می پرسد.

در صورت روان درمانی (گفتاردرمانی)، ممکن است روان پزشک شما را به یک متخصص سلامت روان مانند روان درمانگر یا مشاور ارجاع دهد.

برای تشخیص اختلال افسردگی اساسی، شما باید یک دوره افسردگی را تجربه نموده باشید که بیش از دو هفته به طول انجامیده باشد و تقریبا هر روز علائم آن را احساس نموده باشید. این علائم بر احساس، تفکر و فعالیت های روزمره شما مانند خواب، تغذیه و کارتان تأثیر می گذارد.

گزینه های درمانی

درمان این نوع افسردگی مانند سایر درمان های سنتی اختلال افسردگی اساسی است که شامل درمان دارویی، روان درمانی و تغییر سبک زندگی است.

مهم ترین اقدام برای درمان افسردگی خندان، گگرددن صحبت کردن و درد دل کردن با نزدیکان و اشخاص اطرافتان است. این فرد می تواند یک روان پزشک، یک دوست، یا یکی از اعضای خانواده باشد.

صحبت با یک متخصص سلامت روان می تواند برای تشخیص و درمان علائم افسردگی فوق العاده مفید باشد، زیرا یک متخصص می تواند به شما یاری کند تا با تدوین استراتژی های شخصی به مقابله با افکار منفی فکر بپردازید. در ضمن اگر پزشک شما احساس کند که شما ممکن است به دارو یا اشکال دیگر درمان مثل گروه درمانی احتیاج دارید، تصمیمات لازم را برای شما اتخاذ می نماید.

نکته پایانی

افسردگی، صرف نظر از اینکه خود را چگونه بروز دهد، می تواند یک بیماری سخت و خسته نماینده باشد. اما مهم این است که به یاد داشته باشید که همواره امید وجود دارد و می توانید یاری بگیرید.

اگر افسردگی خندان را تجربه می کنید، باید ابتدا با کسی درباره آن صحبت کنید. یک مکان امن و بدون قضاوت برای آغاز این کار دفتر یک روان شناس است که خوشبختانه امروز به صورت آنلاین و غیرحضوری هم می توانید از این خدمات بهره مند شوید.

مانند هر نوع اختلال یا بیماری دیگر، درباره افسردگی هم شما باید در پی درمان باشید. احساسات خود را دست کم نگیرید.

اگر فکر می کنید شخصی از اطرافیانتان بی سر و صدا دچار افسردگی شده است، برایش کمی وقت بگذارید و از او بپرسید که حالش چطور است. برای گوش دادن به درد دلش وقت بگذارید و اگر شخصا نمی توانید به آن ها درباره شرایطشان یاریی کنید، آن ها را به یک روان درمانگر یا روان پزشک راهنمایی کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: HealthLine

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1974

به "افسردگی خندان؛ بیماری رایج و خطرناکی که کسی درباره آن صحبت نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسردگی خندان؛ بیماری رایج و خطرناکی که کسی درباره آن صحبت نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید