بحران نو قطعه سازان، کمبود قطعات الکترونیکی جدی است؟

به گزارش کالارنا، به گزارش خبرنگاران، گویا کمبود قطعه و کاهش نقدینگی خودروسازان باعث شده تعداد خودروهای ناقص در انبار خودروسازان افزایش پیدا کند. البته خودروسازان برای افزایش نقدینگی در اواسط آذر قیمت خودروها را افزایش دادند. با این حال هنوز تعداد خودروهای ناقص کم نشده است.

بحران نو قطعه سازان، کمبود قطعات الکترونیکی جدی است؟

گویا مشکل بخشی از آنها در تامین قطعات الکترونیکی است. در این مورد رییس انجمن قطعه سازان همگن تهران به خبرنگاران گفت: برای هر خودرو بین هزار و 500 تا هزار و 600 دلار قطعه وارد می کنیم. بخشی از مشکل خودروسازان در تامین مواد اولیه و قطعات الکترونیک است. 30 درصد قطعات الکترونیک مانند آی سی و کیت خودرو وارداتی است.

محمدرضا نجفی منش شرح داد: بخش زیادی از مواد اولیه و قطعات الکترونیک صنعت خودرو از چین وارد ایران می گردد. یکی از دلایل کمبود قطعه کاهش نقدینگی خودروسازان و طولانی شدن فرایند آزادسازی قطعات از گمرک است.

او اظهار کرد: اکنون مطالبات قطعه سازان از خودروسازان 45 هزار میلیارد تومان است. پیش بینی می گردد چنانچه در بخش صنعت الکترونیک قطعات خودرو به سمت داخلی سازی حرکت کنیم دپوی خودروهای ایرانی در انبار گمرکات کاهش پیدا می نماید.

تعداد خودروهای ناقص چقدر است؟

براساس آمارها در هشت ماهه سال جاری تعداد 37 هزار و 500 خودروی تجاری نشده به پارکینگ های خودروسازان اضافه شده اند. طبق آمار های موجود در 8 ماه سال جاری 607 هزار دستگاه خودرو، در شرکت های خودروساز داخلی فراوری شده، یعنی در این دوره معادل 6.2 درصد از کل فراوری سال جاری خودروسازان در پارکینگ ها، تجاری نشده به جای مانده است.

پیش تر حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو به همشهری گفته بود: عرضه خودرو های پرتیراژ داخلی نسبت به قبل، کمتر شده است. در سه سال گذشته که واردات خودرو ممنوع بوده، تیراژ فراوری خودروسازان هم سیر نزولی داشته است.

خودروسازان به جایی رسیده اند که به علت نبود بعضی قطعات و کمبود نقدینگی با مشکل روبرو شده اند و کفگیر فراوری و عرضه خودرو در این شرکت ها به ته دیگ خورده است. آن ها دیگر قادر به عرضه خودرو متناسب با احتیاج بازار نیستند.

برای مطالعه بیشتر خبر ثبت نام در فروش فوق العاده سایپا دی 1400 را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 بهمن 1400 بروزرسانی: 24 بهمن 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2223

به "بحران نو قطعه سازان، کمبود قطعات الکترونیکی جدی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران نو قطعه سازان، کمبود قطعات الکترونیکی جدی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید