بررسی شیائومی ردمی نوت 10؛ میان رده ای ایدئال که غافلگیرتان نمی کند!

به گزارش کالارنا، سری گوشی های شیائومی ردمی نوت از زمان عرضه به بازار طی چند سال اخیر توانستند در بین کاربران طرفداران بسیار زیادی پیدا کنند. دلیل عمده این موضوع، تولید گوشی هایی قدرتمند با امکانات فراوان و البته قیمت بسیار مناسب بود که خوشبختانه تا همین لحظه هم شاهد حفظ شدن این سیاست از سوی ردمی بودیم. جدیدترین گوشی های ردمی اما سری ردمی نوت 10 هستند که در چهار مدل راهی بازار شده اند. در این مطلب، به بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 10 می پردازیم که مدل استاندارد این سری بوده و از اینترنت 4G پشتیبانی می کند. لازم به ذکر است این گوشی در یک مدل 5G هم عرضه شده اما مدلی که به بررسی آن می پردازیم 4G است.

بررسی شیائومی ردمی نوت 10؛ میان رده ای ایدئال که غافلگیرتان نمی کند!

اگر از کاربران گوشی های ردمی باشید، احتمالا می دانید سال گذشته و با عرضه سری 9 این گوشی ها، کاربران کاملا سردرگم شدند. حقیقت این بود که مدل های گوناگونی از این سری راهی بازار شده بودند اما دقیقا تعیین نبود چه تفاوتی بین آن ها وجود دارد و اصلا چه نیازی بود این همه گوشی با تفاوت های کاملا جزئی راهی بازار شوند. با این حال جز ردمی کسی پاسخ این پرسش را نمی دانست اما امیدوار بودیم این اتفاق در سری 10 رخ ندهد که خب رخ داد.

اما در میان تمام این محصولات، تصمیم گرفتیم به بررسی مدل استاندارد یعنی ردمی نوت 10 بپردازیم که شاید از اینترنت 5G پشتیبانی نکند اما به قابلیت های بسیار خوب دیگر مجهز شده که آن را به یکی از بهترین گوشی های اقتصادی در سال جاری تبدیل کرده اند. از طرفی مدل 5G به خاطر پشتیبانی از این شبکه پرسرعت از یک سری قابلیت های خوب محروم مانده، در نتیجه به نظر می رسد با در نظر دریافت همه گیر نشدن اینترنت 5G در تمام کشورها، فعلا مدل 4G طرفداران بیشتری داشته باشد.

اما قبل از اینکه به بررسی این گوشی بپردازیم، بهتر است نگاهی داشته باشیم به تعیینات این محصول روی کاغذ تا ببینیم ردمی چه تعییناتی را برای کننده میان رده خود در سال 2021 در نظر گرفته.

  • نام: ردمی نوت 10
  • تعیینات بدنه: 8.3 × 74.5 × 160.5 میلی متر - 179 گرم - دارای پوشش محافظ گوریلا گلس 3 روی پنل جلو، پنل پشت و فریم از جنس پلاستیک - دارای استاندارد ضد آب و گرد و غبار IP53 (بسته به مناطق عرضه).
  • نمایشگر: 6.43 اینچ از نوع Super AMOLED - روشنایی متوسط 450 نیت، بیشینه روشنایی 1100 نیت - وضوح 2400 × 1080 پیکسل - چگالی پیکسلی 409 - نسبت تصویر 20:9
  • پردازنده: کوالکام اسنپدراگون 678 (11 نانومتری) - هشت هسته ای (2 هسته Kryo 460 Gold با فرکانس 2.2 گیگاهرتز - 6 هسته Kryo 460 Silver با فرکانس 1.7 گیگاهرتز) - پردازنده گرافیکی آدرنو 612
  • حافظه رم و حافظه داخلی: 64/4 - 128/4 - 128/6 گیگابایت - حافظه داخلی از نوع UFS 2.2 - پشتیبانی از کارت حافظه جانبی microSDXC
  • رابط کاربری/سیستم عامل: MIUI 12 مبتنی بر اندروید 11
  • دوربین روی پنل پشتی: دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8، لنز 26 میلی متری با قابلیت فوکوس اتوماتیک، اندازه سنسور 1/2.0 اینچ، اندازه پیکسل 0.8 میکرومتر - دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و زاویه 118 درجه ای، اندازه سنسور 1/4.0 اینچ، اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر - دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 - سنسور سنجش عمق 2 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4
  • کیفیت فیلم برداری: 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه، 1080P با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه
  • دوربین سلفی: 13 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.5 - اندازه سنسور 1/3.06 اینچ و اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر
  • کیفیت فیلم برداری: 1080P با سرعت 30 فریم بر ثانیه
  • باتری و شارژر: 5000 میلی آمپر ساعت با شارژ سریع 33 واتی - امکان شارژ گوشی تا 50 درصد در مدت 25 دقیقه و 100 درصد در 74 دقیقه (تبلیغات شده)
  • سایر قابلیت ها: حسگر اثرانگشت ادغام شده با کلید پاور، رادیو FM، جک 3.5 میلی متری هدفون، بهره مندی از بلندگوی استریو - عدم پشتیبانی از NFC

آنچه که در مدل 4G این سری توجه ما را بیشتر از همه به خود جلب کرده، نمایشگر Super AMOLED آن است که بیشینه روشنایی بسیار زیادی دارد و تقریبا در تمامی شرایط نوری می تواند عملکرد خوبی داشته باشد. همچنین به مجموعه دوربین های خوب، شارژر سریع و البته باتری قدرتمند و بلندگوهای استریو هم می توان به عنوان نقاط قوت این محصول اشاره داشت. این در حالی است که مدل 5G از نمایشگر IPS بهره می برد و از قابلیت های جذابی چون شارژ سریع و بلندگوهای استریو بی بهره است.

از طرفی به نسبت مدل پرو، ردمی نوت 10 واقعا ضعف هایی دارد. از جمله مهم ترین قابلیت های مدل پرو می توان به پوشش محافظ گوریلا گلس 5 در ساختار پنل پشت و جلو، نمایشگر 120 هرتزی OLED و دوربین 108 مگاپیکسلی اشاره کرد. با این حال وجود ردمی نوت 10 هم دلایل زیادی دارد. چرا که این محصول بسیار ارزان قیمت تر است و طراحی کوچک تر و جمع و جورتری دارد (نمایشگر 6.43 اینچی). این موضوع خصوصا برای آن دسته از کاربرانی که این روزها به دنبال یک گوشی نسبتا کوچک می گردند خبر خوبی است؛ نه آنقدر کوچک که مشکل باتری گریبان گیرشان شود و نه آنقدر بزرگ که حمل و نقل آن سخت باشد که این روزها سخت می توان محصولی را با چنین استانداردی در بازار دید.

شاید بتوان روی کاغذ، تنها نقطه ضعف این محصول را در محدوده قیمتی مورد نظر، عدم بهره مندی آن از NFC دانست. قابلیتی که به کاربران این اجازه را می دهد تا از گوشی خود به عنوان یک کارت اعتباری مجازی استفاده کرده و پرداخت بدون تماس (Contactless Payment) داشته باشند. از آن جایی که این روزها گوشی های ضعیف تر هم چنین امکانی را در خود دارند، انتظار داشتیم کننده ردمی هم به آن مجهز شود اما اینچنین نشد. اما خب اگر در کشوری زندگی می کنید که اینترنت 5G همه گیر نشده و مفهوم سامانه های پرداخت بدون تماس هم بین مردم جا نیفتاده، همین مدل 4G می تواند انتخاب بسیار خوبی برایتان باشد.

نظر کلی در رابطه با ردمی نوت 10

ردمی نوت 10 قابلیت های خوبی دارد و پیشرفت های زیادی به نسبت نسل قبل خود یعنی ردمی نوت 9 داشت که از جمله مهم ترین آن ها می توان به پنل OLED، بلندگوهای استریو، استاندارد ضد آب IP53 و شارژر سریع تر اشاره کرد. از طرفی ضعف هایی هم داشته که حذف فوکوس اتوماتیک دوربین ماکرو، عدم بهره مندی از شارژ معکوس و گوریلا گلس 5 برای پوشش نمایشگر از شاخص ترین ها به حساب می آیند. به طور کلی، ردمی نوت 10 با در نظر دریافت قیمت، یک گوشی خوب و ایدئال به حساب می آید، اما اینگونه نیست که با عملکرد خود شما را غافلگیر کند.

نقاط قوت

  • اندازه نسبتا کوچک و جمع و جور با ارگونومی عالی
  • بهره مندی از استاندارد ضد آب IP53
  • پنل OLED با پشتیبانی از نمایشگر همیشه روشن
  • عملکرد قابل قبول دوربین در طول روز و شب (با حالت شب)
  • عملکرد خوب باتری در نگه داری شارژ و سرعت بالای شارژر
  • اسلات مجزای کارت حافظه جانبی
  • مادون قرمز
  • رابط کاربری MIUI 12 با سرعت بالا و قابلیت های متنوع
  • بلندگوهای استریو
  • قابلیت فیلم برداری در وضوح 4K
  • قیمت بسیار مناسب

نقاط قوت

  • عملکرد سخت افزاری بهتر رقبا نظیر پوکو X3
  • عدم پشتیبانی از NFC
  • عملکرد سخت افزاری می توانست بهتر باشد
  • عدم بهره مندی از گوریلا گلس 5 (برخلاف ردمی نوت 9)
  • عدم بهره مندی دوربین ماکرو از فوکوس اتوماتیک (برخلاف ردمی نوت 9)
  • عدم پشتیبانی از شارژ معکوس (برخلاف ردمی نوت 9)

در ادامه به بررسی کامل ردمی نوت 10 می پردازیم تا ببینیم شرکت چینی در محدوده قیمتی 200 یورو، چه محصولی را برای کاربران تدارک دیده.

جعبه گشایی ردمی نوت 10

درون جعبه ردمی نوت 10 چیز جدیدی وجود ندارد که بخواهد توجهمان را به خود جلب کند. طبق معمول دفترچه راهنما، یک کابل USB-A به USB-C برای انتقال داده و البته شارژ گوشی، کیس سیلیکونی شفاف، آداپتور 33 واتی و مهم تر از همه، خود گوشی. جز این موارد، چیز دیگری درون جعبه دیده نمی شود.

طراحی و ارگونومی

ردمی نوت 10 درست مانند مدل های گران قیمت این سری از استاندارد ضد آب IP53 بهره می برد که باعث می شود تا زیر بارش باران بتوانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. ردمی نوت 10 از محدود گوشی های ردمی است که از این استاندارد بهره می برد اما خب آنقدری قوی نیست که بتوان گوشی را کاملا زیر آب فرو برد.

روی پنل جلویی دستگاه به عنوان محافظ، از پوشش گوریلا گلس 3 استفاده شده و پنل پشتی هم از جنس پلاستیک است. برخلاف مدل پرو که در پشت و جلو از گوریلا گلس 5 در ساختار آن استفاده شده. حتی فریم دور گوشی نیز پلاستیکی است که البته با در نظر دریافت قیمتی که این گوشی دارد، اصلا چیز عجیبی هم نیست و نقطه ضعفی هم به حساب نمی آید.

ردمی نوت 10 بدنه نسبتا باریکی دارد (8.3 میلی متر) و در دست نگه داشتن آن به واسطه وزن مناسبی که دارد (178 گرم) کاربر را اذیت نمی کند. به دلیل استفاده از ساختار پلاستیک در بدنه، گوشی شاید حس پایین رده بودن را به کاربر القا کند اما یک نکته مثبتی که دارد این است که اصلا سر نمی خورد و محکم درون دست می نشیند. اما خب مشکل اینجاست که اثرانگشت زیادی روی بدنه جذب می شود و اگر از این بابت خوشحال نیستید باید از برچسب پوششی یا قاب محافظ برای گوشی استفاده کنید. در غیر این صورت اثرانگشت به وضوح روی بدنه دیده می شود.

روی پنل پشتی اما شاهد ماژول دوربین هستیم که دوربین ها به شکل بسیار زیبایی درون آن قرار گرفته اند. برخلاف بسکمک از گوشی های امروزی، حتی اگر گوشی را روی سطح صاف هم قرار دهید، اندازه بزرگ ماژول باعث نمی شود گوشی تعادل نداشته باشد. همچنین گوشه های این پنل اندکی خمیده هستند و همین موضوع باعث شده گوشی خوش دست تر شده و تا حدودی هم باریک تر به نظر برسد.

روی پنل جلو، شاهد حواشی نسبتا زیادی هستیم. خصوصا در بخش پایینی. در واقع این چیزی است که غالبا در میان رده ها می بینیم و انتظار هم نداشتیم ردمی نوت 10 متفاوت ظاهر شود. دوربین سلفی بسیار کوچکی هم به صورت حفره ای روی نمایشگر تعبیه شده که دلیل اصلی آن هم استفاده از پنل OLED در نمایشگر است که اجازه می دهد دوربین سلفی در اندازه کوچک تری در گوشی استفاده شود.

نکته جالب در رابطه با فریم کناری گوشی، ضخامت بسیار کم آن است؛ به گونه ای که ردمی برای تعبیه کلید های پاور و کنترل صدا فضای زیادی در اختیار نداشت. کلید پاور با حسگر اثرانگشت ادغام شده و در محل بسیار مناسبی هم قرار گرفته تا بدین ترتیب کاربر وقتی برای باز کردن گوشی اقدام می کند، انگشتش کاملا روی کلید حسگر قرار بگیرد. البته به نظر می رسد وقتی انگشت خود را روی این کلید قرار می دهید، بازخوردی از این بابت دریافت نمی کنید و گویا روی یک سطح صاف دست گذاشته اید، اما خب از لحاظ عملکرد و کیفیت همه چیز عالی است.

در فریم پایینی شاهد حضور جک 3.5 میلی متری هدفون و پورت USB-C هستیم. در بخش بالایی هم فرستنده مادون قرمز و بلندگوی دوم دیده می شوند. فریم سمت چپ هم میزبان خشاب دوگانه سیم کارت است که البته درون آن فضایی برای قرار دادن کارت حافظه MicroSD هم وجود دارد، بدون اینکه فضایی از بخش مربوط به سیم کارت اشغال شود.

به طور کلی در این بخش اگر قرار باشد مقایسه ای بین این محصول و مدل پرو انجام شود، باید بگوییم ردمی نوت 10 به خاطر بهره مندی از پلاستیک در ساخت بدنه، سبک تر است و کمتر سر می خورد. از طرفی جمع و جورتر نیز هست که البته این بدان معنا نیست طراحی ردمی نوت 10 پرو را نپسندیم، اتفاقا کاملا برعکس این ماجرا صدق می کند چون مدل پرو طراحی فوق العاده خوبی دارد. اما خب تفاوت های این چنینی را نمی توان انکار کرد.

بررسی کیفیت نمایشگر، صدا و باتری

نمایشگر

نمایشگر ردمی نوت 10 و مدل پرو به نسبت سال گذشته بیشترین ارتقا را داشته اند. اگرچه در مدل پرو شاهد استفاده از پنل OLED با رفرش ریت 120 هرتز هستیم اما متاسفانه در مدل استاندارد رفرش ریت روی 60 هرتز باقی مانده اما نوع پنل مشابه است. باز هم باید به این نکته اشاره کنیم که قیمت گوشی حدودا 200 یورو است و اصلا انتظار نمی رود حتی نمایشگری 90 هرتزی را در این گوشی ببینیم. اندازه نمایشگر این گوشی 6.43 اینچ و وضوح آن 2400 × 1080 پیکسل است؛ این یعنی ظاهری جمع و جور و در عین حال کیفیت بسیار عالی.

به گفته شیائومی، بیشینه روشنایی در نمایشگر ردمی نوت 10 به 1100 نیت می رسد که در درجه اول عالی به نظر می رسد. در شرایط اتوماتیک هم ادعا شده روشنایی به 700 نیت می رسد که تست های آزمایشگاهی هم این موضوع را ثابت کردند (682 نیت در شرایط آزمایشگاهی و 475 نیت به صورت دستی). اما خوب هیچوقت این میزان به 1100 نیت نرسید که به نظر می رسد فقط بخش خاصی از نمایشگر می تواند تا این اندازه روشنایی داشته باشد. از طرفی وقتی پشتیبانی از HDR وجود نداشته باشد، به صورت کلی تمام این موارد آنقدرها اهمیت خاصی نخواهند داشت.

با این حال با همین میزان از روشنایی، کار نسبتا راحتی در خوانایی متون در شرایط نوری مختلف خواهید داشت. اگر به نمایش رنگ ها به صورت طبیعی تمایل دارید می توانید تنظیمات نمایشگر را روی حالت طبیعی (Natural) قرار دهید که میزان خطای آن به 1.5 می رسد که فوق العاده است. البته از قلم نیاندازید روشنایی صفحه در این حالت به 410 نیت محدود می شود.

شیائومی در تعیینات مربوط به نمایشگر این گوشی، اسمی از پشتیبانی از HDR نیاورده اما خب یوتیوب نمایشگر این محصول را سازگار با محتوای HDR شناسایی کرده و از طرفی اپلیکیشن نتفلیکس آن را سازگار با SDR می داند. حال اینکه شیائومی واقعا چنین قابلیتی را برای کاهش هزینه تمام شده از این محصول حذف کرده یا صرفا اسمی از آن نیاورده، تعیین نیست. اما در مجموع کیفیت نمایشگر بیشتر از چیزی است که از یک محصول 200 یورویی انتظار دارید.

طول عمر باتری

اینطور که به نظر می رسد، ردمی نوت 10 در نگه داری شارژ عملکرد ضعیف تری به نسبت مدل نسل گذشته دارد. هم ردمی نوت 9 و هم این گوشی تقریبا باتری مشابهی دارند (5020 میلی آمپر ساعت برای مدل قدیمی و 5000 میلی آمپر ساعت برای مدل جدید). امتیاز کلی هم که به عملکرد این گوشی در نگه داری شارژ داده شده 110 ساعت است که یعنی گوشی به راحتی می تواند یک روز کامل شما را همراهی کند. نکته مهم تر اینکه حتی به نسبت رقبای گران قیمت تر خود هم عملکرد بهتری دارد و یا در بدترین حالت مشابه آن هاست.

تست شامل سه بخش مکالمه، وب گردی و پخش ویدیو بود که ردمی نوت 10 به ترتیب در این سه بخش توانست 41 ساعت و 21 دقیقه، 13 ساعت و 55 دقیقه و 20 ساعت و 13 دقیقه روشن بماند. چنین عملکردی برای یک گوشی اقتصادی کاملا مناسب و حتی فراتر از آن ارزیابی می شود. شما عزیزان در تصویر زیر می توانبد مقایسه عملکرد باتری این گوشی با پوکو X3 NFC و موتو G 5G را مشاهده کنید. (اعداد به نمایش درآمده به ترتیب از چپ به راست مربوط به مکالمه، وب گردی و تماشای ویدیو هستند).

سرعت شارژ

با توجه به اطلاعاتی که خود شیائومی در رابطه با سرعت شارژ گوشی ردمی نوت 10 منتشر کرده، این محصول در واقع یکی از سریع ترین ها در محدوده قیمتی خود است و خوشبختانه این موضوع در تست ها هم کاملا ثابت شد. آن چیزی که شیائومی در تبلیغات ها ادعا کرد، تقریبا مشابه نتایج بدست آمده در شرایط آزمایشگاهی بود. بدین صورت که شارژ گوشی در مدت زمان حدودا 30 دقیقه از 0 به 65 و در مدت 73 دقیقه هم به اتمام رسید؛ حدودا 1 دقیقه زودتر از چیزی که شیائومی اعلام کرده بود.

در مدت زمان 30 دقیقه، کمتر گوشی اقتصادی یا حتی میان رده ای می تواند تا این اندازه سریع باشد که خب با ردمی نوت 10 این رخ داد. در شارژ 100 درصدی، بین گوشی های بررسی شده، ردمی نوت 9 پرو از سال گذشته با 2 دقیقه زودتر، از نوت 10 پیشی گرفت.

بلندگوها

ردمی نوت 10 از بلندگوهای استریو باکیفیتی بهره می برد که خب این هم یک غافلگیری دیگر از سوی ردمی است. نمی توان خیلی ساده از این موضوع گذشت چون شاید هیچ گوشی در این محدوده قیمتی وجود نداشته باشد که در آن شاهد بکارگیری بلندگوهای استریو باشیم.

با این حال این موضوع که ردمی نوت 10 یک گوشی ارزان قیمت است باعث شده کیفیت بلندگوها با چیزی که در گوشی های گران قیمت تر می بینیم قابل مقایسه نباشد. مثلا در سطوح بالا، اندکی ناموزونی در صدای تولید شده حس می شود که اگر آن را روی 80 درصد تنظیم کنید مشکل حل می شود. در این سطح از صدا نه تنها کیفیت بیس رضایت بخش است بلکه شفافیت و بلندی نیز به تعادل بسیار خوبی می رسند. تعادل خوبی هم بین بلندگوهای خود گوشی وجود دارد و صدای ایجاد شده از هر دوی آن ها به یک اندازه بلندی و کیفیت دارد.

اما خب توضیحات یاد شده اصلا نشان دهنده این نیست که ردمی نوت 10 در این بخش عملکرد بدی دارد. اینکه نقطه ضعف آن مورد بررسی قرار گرفت صرفا به این دلیل بود که قصد داشتیم ببینیم تا چه اندازه این بلندگوهای استریو توانسته اند در حد و اندازه های نمونه های بکار رفته در پرچم دارها ظاهر شوند. در غیر این صورت ردمی نوت 10 از بسکمک از هم رده های خود با اختلاف بهتر است. شاید تنها نقطه ضعفی که به این محصول در این بخش وارد باشد، محل نامناسب تعبیه بلندگوی دوم است که اگر گوشی را مثلا بری انجام بازی به صورت افقی نگه دارید، ناچارا و ناخواسته دستتان روی آن قرار می گیرد. به همین خاطر باید کمی شکل در دست داشتن آن را تغییر دهید که البته این موضوع بعد از چند بار استفاده کاملا برایتان عادی می شود. شما عزیزان می توانید کیفیت صدای ایجاد شده توسط این گوشی را در زیر بشنوید.

عملکرد نرم افزاری و سخت افزاری

MIUI 12 سوار بر اندروید 11

رابط کاربری MIUI 12 مدت هاست که معرفی شده و بسکمک از گوشی های شیائومی که حتی از سال 2019 هم رونمایی و راهی بازار شده بودند به آن مجهز شدند و از قابلیت های جدید آن بهره می برند. شرکت چینی در آپدیت کردن گوشی های قدیمی خود به رابط کاربری جدید سابقه بسیار خوبی دارد اما خب این بدان معنا نیست که سیستم عامل اندروید را هم برایشان عرضه می کند. شیائومی با ارائه رابط کاربری خود همیشه صرف نظر از قابلیت های سیستم عامل جدید، سعی می کند بهترین و بیشترین قابلیت ها را در اختیار کاربران قرار دهد بنابراین به نظر نمی رسد آپدیت سیستم عامل در این صورت برای خیلی ها اهمیتی داشته باشد.

ردمی نوت 10 خارج از جعبه از اندروید 11 و رابط کاربری MIUI 12 بهره می برد که نسخه 12.5 را هم در همین فصل دریافت می کند. این رابط اما قابلیت های متنوعی دارد که از جمله مهم ترین آن می توان به بخش مرکز کنترل یا همان پنل دسترسی سریع اشاره کرد. اکنون منوی کنترل سریع بسیار شبیه به منوی موجود در سیستم عامل iOS شده که از تصاویر هم می توانید متوجه این موضوع شوید.

وارد شدن به این بخش به این صورت است که اگر از سمت چپ دوربین سلفی به پایین سوایپ کنید به اعلانات و اگر از سمت راست آن به پایین سوایپ کنید به منوی کنترل سریع دسترسی خواهید داشت. جز گزینه مربوط به وای فای، بلوتوث، دیتای موبایل و چراغ قوه، ترتیب قرارگیری تمام گزینه های دیگر را می توان تغییر داد.

شیائومی در بخش اعلانات هم تغییرات خوبی را پدید آورده و در واقع سبک خاص خود را در نمایش حباب های نوتیفیکیشن دارد. این قابلیت اکنون پنجره های معلق یا Floating Windows نام دارد که البته تمام پیام رسان ها از آن پشتیبانی نمی کنند اما ظاهرا رابط کاربری تمام پیام رسان ها را به نمایش اعلانات از طریق پنجره های معلق وادار می کند. نحوه کار با آن نیز به این صورت است که اگر پیامی دریافت کنید، روی صفحه به نمایش درمی آید و تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را به سمت پایین بکشید تا پنجره مربوط به چت باز شود.

قابلیت جدید دیگر اضافه شده در این رابط، منوی برنامه هاست که البته به صورت پیش فرض فعال نیست و وقتی گوشی را برای اولین بار روشن می کنید، با همان ظاهر قدیمی گوشی های شیائومی طرف خواهید بود. با فعال کردن این گزینه می توانید به منوی برنامه مجزا دسترسی داشته باشید که قابلیت شخصی سازی هم دارد. کادر جست و جوی نام برنامه هم به پایین صفحه منتقل شده تا کاربر آن را در فاصله نزدیک ترین به انگشتان خود داشته باشد.

تنظیمات مربوط به نمایشگر هم در این رابط کاملا غنی است. یکی از بهترین قابلیت ها هم حالت Sunlight یا نور خورشید است. برای آن دسته از کاربرانی که معمولا نور صفحه را به صورت دستی تنظیم می کنند، این حالت بسیار کاربردی است چرا که با کمک سنسورهای تشخیص نور محیطی، بهترین تنظیمات را متناسب با دید شما اعمال می کند.

از آن جایی که پنل این گوشی از جنس OLED است، پشتیبانی از نمایشگر همیشه روشن را هم خواهید داشت که می توانید با شخصی سازی آن، هنگامی که گوشی قفل است جلوه زیبایی را ایجاد کنید. شما می توانید از بین اشکال مختلف ساعت، تم های گوناگون، سبک های خاصی و …، صفحه نمایشگر همیشه روشن را مطابق سلیقه خود شخصی سازی کنید. همچنین دو بار ضربه زدن برای روشن کردن صفحه و یا بلند کردن گوشی به این منظور هم بخشی از قابلیت های گوشی است. باید به این نکته هم اشاره کنیم که به لطف پنل OLED، اینبار حالت شب نه تنها هنگام خواب بلکه برای حفظ انرژی هم بسیار مثمر ثمر واقع می شود.

اما می رسیم به عملکرد حسگر اثرانگشت گوشی، جایی که شاهد ادغام این حسگر با کلید پاور هستیم که در طول استفاده و بررسی، به ندرت پیش می آمد که عملکرد سریع یا دقیقی نداشته باشد. اما توصیه می شود تنظیمات مربوط به این حسگر را به گونه ای اعمال کنید که قفل گوشی با فشردن کلید پاور باز شود. چون در این گوشی ها معمولا پیش می آید که به دفعات، دستتان روی آن قرار بگیرد و گوشی ناخواسته باز شود یا لمس های اشتباه دریافت کند و مجبورتان کند از روش جایگزین برای ورود به گوشی استفاده کنید.

در بخش باتری، تنظیمات بسیار خوبی را شاهد هستیم. شیائومی همیشه در مصرف بهینه انرژی معروف بوده و خب در رابط MIUI 12 بار دیگر این خصیصه جالب خود را به نمایش گذاشت. سوا از این مسئله که می توانید شدت ذخیره انرژی را برای هر اپلیکیشن تعیین کنید، می توانید چارچوب زمانی مربوط به میزان استفاده هر برنامه از باتری را هم مشاهده کنید تا بدین ترتیب برنامه های پرمصرف را راحت تر شناسایی کرده و مصرف انرژی آن را کاهش دهید. به صورت پیش فرض سیستم تشخیص و تحلیل مصرف انرژی فعال است و گوشی خود وظیفه این کار را برعهده دارد.

ردمی نوت 10 شاید یک گوشی پرچم دار نباشد اما می توانید برای انجام بسکمک از بازی ها روی توانایی های آن حساب کنید. برای همین منظور، شیائومی قابلیت Game Turbo را درون آن قرار داده که تجربه ای بدون مزاحمت را حین انجام بازی ها برایتان فراهم می کند. البته همانطور که از نامش پیداست، این قابلیت باید مصرف پردازنده و گرافیک را هم بهینه کند اما توضیحی از این بابت که چگونه این کار را انجام می دهد داده نشده.

با این حال پروفایل های خاصی برای هر بازی در نظر گرفته شده که می توانید از طریق آن سطح روشنایی، اعلانات، تماس ها و مواردی از این دست را تنظیم کنید. حتی هر پروفایل امکان تنظیم بازخورد لمسی، حساسی به لمس های مداوم و حتی امکان تنظیم محل های مقاوم به لمس (که اغلب با کف دست برخورد دارند) را نیز به شما می دهد.

در طول مدت بررسی ردمی نوت 10 مشکل خاصی از قبیل کندی یا لگ حین گشت و گذار در بین منوهای این محصول دیده نشد و همه چیز با سرعت و کیفیت خوبی انجام گرفت. البته گاهی اوقات در باز کردن اپلیکیشن هایی نظیر دوربین یا بستن برنامه های متعدد، کمی کندی حس می شد اما ظاهرا این موارد مربوط به مسائل نرم افزاری است و با آپدیت حل خواهد شد. البته می تواند به خاطر ضعف پردازنده هم باشد اما از قلم نیاندازید برای متوجه شدن این موضوع باید خیلی حساس باشید. چون در حالت معمولی اصلا متوجه چیزی نخواهید شد و گوشی عملکرد خوبی دارد.

عملکرد سخت افزاری

ردمی نوت 10 از اسنپدراگون 678 به عنوان قلب تپنده خود استفاده می کند که خب به نسبت اسنپدراگون 675 پیشرفت خیلی زیادی ندارد. هر دو تراشه از یک پردازنده، از یک گرافیک، از یک پردازشگر تصویر، مودم و لیتوگرافی ساخت (11 نانومتری) برخوردارند و تنها فرقی که بین آن ها دیده می شود، فرکانس بیشتر هسته های اسنپدراگون 678 است که باعث می شود در انجام کارهای روزانه، اندکی سرعت بیشتر را شاهد باشید.

اسنپدراگون 6778 از دو هسته بزرگ Kryo 460 Gold (همان Cortex-A76) با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و 6 هسته Kryo 460 Silver (همان Cortex-A55) با فرکانس 1.7 گیگاهرتز بهره می برد. آدرنو 612 هم عهده دار فعالیت های گرافیکی در این محصول است که در اسنپدراگون 675 هم شاهد حضور آن بودیم. در پردازنده قدیمی، فقط فرکانس هسته های بزرگ به جای 2.2 گیگاهرتز روی 2.0 گیگاهرتز قرار داشت و جز این هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد.

ردمی نوت 10 در سه مدل تولید شده که از ترکیب حافظه 4/64، 4/128 و 6/128 گیگابایت بهره می برند. بهتر بود اگر شیائومی ظرفیت پایه را 128 گیگابایت در نظر می گرفت اما خب اگر مدل 64 گیگابایتی را هم خریداری کنید، امکان افزایش حافظه داخلی آن از طریق کارت حافظه هم وجود دارد و از این بابت جای نگرانی نیست. شما عزیزان می توانید در بنچمارک های زیر، عملکرد ردمی نوت 10 را با گوشی های هم رده مقایسه کنید.

همانطور که مشاهده می کنید، تقریبا در تمامی تست ها، این گوشی عملکرد ضعیف تری از ردمی نوت 9 پرو و عملکرد بهتری از گلکسی A32 سامسونگ داشت تا بدین ترتیب به محصولی بین این دو بدل شود. البته در بالا اشاره شد که پردازنده گرافیکی این گوشی همان آدرنو 612 است اما دلیلی که باعث شده امتیاز بیشتری را در تست های گرافیکی ببینیم شاید به سیستم عامل جدید و نحوه کنترل قدرت در آن برشود. اما خب به طور کلی، عملکرد سخت افزاری این گوشی با در نظر ندریافت قیمت، خیلی چنگی به دل نمی زند. اما در محدوده قیمتی که دارد مناسب است.

گلکسی A32 که از پردازنده Helio G80 بهره می برد، تقریبا در تمام تست ها پشت سر این گوشی قرار داشت (جز یک تست) اما خب در تمامی تست ها هم به نسبت ردمی نوت 9 پرو، امتیاز کمتری برای ردمی نوت 10 بدست آمد. قدرت پردازشی و گرافیکی این گوشی با محصولاتی دارای پردازنده اسنپدراگون سری 700 هم که اصلا قابل مقایسه نیست و به همین خاطر تفاوت چشمگیری را بین گوشی های ردیف اول و آخر می بینیم؛ نظیر پوکو X3 که به اسنپدراگون 732G مجهز شده.

دوربین

اما می رسیم به دوربین، جایی که ردمی نوت 10 روی پنل پشتی خود به 4 مدل مختلف آن مجهز شده که شامل سنسور اصلی، فوق عریض، ماکرو و سنجش عمق می شوند. دوربین اصلی سنسوری به بزرگی 48 مگاپیکسل دارد، دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی است و دو سنسور باقی مانده نیز 2 مگاپیکسلی هستند. بنابراین باید گفت انتظار ثبت تصاویر بسیار باکیفیتی را از این گوشی نداشته باشید. اما خب دوربین اصلی این گوشی می تواند در وضوح 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه و در وضوح 1080p با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه به ضبط فیلم بپردازد.

گشودگی دیافراگم دوربین اصلی f/1.8 است تا تعادلی بین عکاسی در نور روز و شب بوجود بیاید. با ترکیب چهار پیکسل مجاور، خروجی های این دوربین 48 مگاپیکسلی، 12 مگاپیکسلی خواهند بود که جزئیات بالایی دارند. دوربین فوق عریض هم این توانایی را دارد که با زاویه 118 درجه به عکاسی بپردازد. دوربین سلفی گوشی هم 13 مگاپیکسلی است و به صورت حفره ای در مرکز نمایشگر تعبیه شده.

به نسبت نسل گذشته، در مجموع اندکی از قابلیت های دوربین کاسته شده. مثلا دوربین ماکرو دیگر قابلیت فوکوس اتوماتیک را ندارد که برای ثبت تصاویر در فواصل نزدیک بسیار کاربردی است. دوربین سلفی هم گشودگی کمتری به نسبت قبل دارد تا بدین ترتیب در نور شب عملکرد ضعیف تری داشته باشد. البته در عمل، خیلی این تفاوت ها حس نمی شوند و تاثیر منفی چشمگیری روی کیفیت نهایی ندارند.

رابط کاربری دوربین هم به نسبت نسخحه های قدیمی تر رابط کاربری MIUI دستخوش تغییرات اساسی نشده و همه چیز به شکل کاملا ساده و به اصطلاح User-Friendly روبروی کاربر قرار گرفته است. البته بنا به دلایلی که امیدواریم نرم افزاری باشد و بعدا با ارائه آپدیت ها برطرف شود، این اپلیکیشن کند است. البته نه آنقدری که آزاردهنده باشد اما به قدری که حس شود.

اما می پردازیم به عملکرد دوربین های این گوشی در دنیای واقعی تا ببینیم می توان به ردمی نوت 10 به عنوان یک گوشی اقتصادی خوب در زمینه عکاسی و فیلم برداری اعتماد کرد یا خیر.

دوربین اصلی

دوربین اصلی ردمی نوت 10 مطابق انتظار در نور روز و در شرایطی که همه چیز عالی باشد، تصاویر خوب و قابل قبولی ثبت می کند که هم جزئیات خوبی دارند و هم رنگ ها به زیبایی در آن به نمایش درمی آید. اما خب با نگاهی با پس زمینه، خصوصا آسمان، متوجه کاهش جزئیات و افزایش نویز می شویم. این نویزها در تصاویر محیط خانه و در شرایطی که نور محیط کافی هم باشد، به مراتب بیشتر دیده می شوند. اما به عنوان یک راهنمایی، توصیه می شود از حالت 48 مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر استفاده نکنید چون نمونه های ثبت شده با نویز بیشتر همراه خواهند بود و HDR هم در این حالت غیبرطرفال می شود. بهتر است بگذارید تصاویر با همان خروجی 12 مگاپیکسلی به ثبت برسند.

زوم 2 برابری

انتظار نداریم ردمی نوت 10 در بزرگ نمایی خوب ظاهر شود چون اصلا دوربینی برای این کار ندارد. اما به صورت دیجیتال، می توان تا 2 برابر روی تصاویر زوم کرد که نتیجه بدست آمده، در بهترین حالت، قابل استفاده است. نه جزئیات خوبی به نمایش در می آید، نه حالت طبیعی سوژه ها حفظ می شود و نویز زیادی هم در تصاویر وجود دارد. اگر همه چیز عالی باشد، اعم از شرایط نوری، شاید بتوان روی خروجی ها در این حالت برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی حساب کرد.

دوربین فوق عریض

طبیعتا انتظار نداشتیم دوربین فوق عریض ما را در زمینه عکاسی شگفت زده کند چون این دوربین حتی در گوشی هایی با قیمت بیشتر هم خیلی باکیفیت نیست. با این حال برای عکاسی در نور روز، آن هم در فاصله نزدیک، می توان روی قابلیت های این دوربین حساب کرد. به طور کلی اما کیفیت تصاویر ثبت شده فاصله زیادی با نمونه های ثبت شده توسط دوربین اصلی دارند که دلیل اصلی آن هم نوع لنز و البته گستره دینامیکی محدودتر آن است.

عکاسی در نور شب با دوربین اصلی

وقتی با ردمی نوت 10 در نور شب عکاسی کنید، تصاویر ثبت شده قابل قبول هستند اما خب جزئیات اصلا به خوبی در آن به نمایش گذاشته نمی شود و دلیل اصلی آن هم بکارگیری بیش از اندازه الگوریتم حذف نویز است که باعث شده در برخی از بخش ها جزئیات از بین برود. البته گاهی اوقات تصاویر ثبت شده کمی تار به نظر می رسیدند که برای حل این مشکل باید چندبار تلاش کنید و تصاویر مختلفی از زوایای متفاوت ثبت کنید.

اما وقتی حالت شب را فعال کنید، جزئیات بیشتری را شاهد هستیم و نویز هم بسیار کمتر می شود. آن تاثیر بدی که الگوریتم حذف نویز در حالت استاندارد روی کیفیت تصاویر داشت، وقتی حالت شب فعال باشد دیده نمی شوند و تعادل خوبی بین کیفیت و روشنایی ایجاد می شود. می توانید با مقایسه دو تصویر بالا، خصوصا در بخش پله ها و آجر، میزان جزئیات را با یکدیگر مقایسه کنید.

عکاسی در نور شب با دوربین فوق عریض

سخت است انتظار داشته باشیم دوربینی که در نور روز هم خیلی کیفیت بالایی ندارد، در شب تصاویر باکیفیتی ثبت کند. اگر در شرایطی که محیط خیلی تاریک نباشد و شما هم به سوژه مورد نظر نزدیک باشید، می توانید تصاویری ثبت کنید که حداقل نصف جزئیات تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی را دارند. اما در کل، تصاویر نویزدار، بدون هیچ عملکرد دقیقی در کنترل سایه ها و نقاط روشن و از حالت طبیعی خارج هستند.

عکاسی با دوربین ماکرو

به نسبت نسل گذشته، قابلیت فوکوس اتوماتیک که اتفاقا برای یک دوربین ماکرو بسیار مهم هم هست، در این گوشی دیده نمی شود. این قابلیت خصوصا در زمانی که بخواهید از یک سوژه متحرک عکاسی کنید بسیار بکارتان می آید اما خب در ردمی نوت 10 شاهد آن نیستیم. در اینجا یک دوربین 2 مگاپیکسلی را در اختیار داریم که از فوکوس ثابت بهره می برد و برای دستیابی به نتیجه مورد نظر باید از فاصله های مختلف عکس های متعددی بگیرید. تصاویر ثبت شده کیفیت خوبی دارند و انتظاری که دارید را برآورده می کند اما خب به خاطر سنسور 2 مگاپیکسلی، انتظار ثبت جزئیات زیادی را نداشته باشید. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که رنگ ها بسیار سرزنده و زیبا به نظر می رسند.

پرتره

ردمی نوت 10 در ثبت تصاویر پرتره در مجموع خوب ظاهر شد. شناخت سوژه از پس زمینه خصوصا در گوشه ها بسیار خوب بود اما موی سر سوژه در اغلب اوقات بخش از پس زمینه تشخیص داده و محو می شد. اما خب حتی برخی از پرچم دارها هم در این زمینه عملکرد دقیقی ندارند و به همین خاطر به کننده ردمی در این بخش امتیاز خوبی می دهیم. در تمامی نمونه های ثبت شده در شرایط نوری متفاوت، سطح جزئیات بالا، رنگ پوست طبیعی و رنگ ها هم به طور کلی جذاب و سرزنده به نمایش درآمدند.

عکاسی با دوربین سلفی

عکاسی با دوربین سلفی هم در شرایط گوناگون نتایج رضایت بخشی را رقم می زند. خصوصا در نمایش رنگ پوست و صورت سوژه که همیشه میزان نوردهی در این بخش ها عالی است و جزئیات خوبی هم به نمایش در می آید. البته شاید با در نظر دریافت شرایط نوری، گاهی اوقات پوست و صورت رنگ پریده به نمایش در بیایند اما خب در کل همه چیز خوب به نظر می رسد.

در کنار این تصاویر اما حالت پرتره ی سلفی را هم می توانید مشاهده کنید که طبیعتا به اندازه عملکرد دوربین اصلی خوب نیست اما نیازتان را برطرف خواهد کرد. از لحاظ جزئیات و کیفیت، تفاوت خاصی بین عملکرد دوربین سلفی در حالت استاندارد و پرتره نیست و می توان عملکرد آن را خوب در نظر گرفت.

فیلم برداری با دوربین اصلی

ردمی نوت 10 این توانایی را دارد تا در وضوح 4K به ضبط ویدیو هایی با سرعت 30 فریم بر ثانیه بپردازد اما لرزشگیر الکترونیکی که دارد تنها در وضوح 1080P فعال می شود؛ آن هم در سرعت 30 فریم بر ثانیه، نه 60 فریم. اما از لحاظ کیفیت، به نظر می رسد تمایل پردازشگر نرم افزار گوشی در فیلم برداری و عکاسی در نمایش تصاویر متفاوت است. به گونه ای که در فیلم برداری گستره دینامیکی محدودتری را شاهد هستیم و رنگ ها به زیبایی و طراوت آنچه که در عکس ها شاهد بودیم به نمایش در نمی آیند. با این حال میزان کنتراست و نویز رضایت بخش است.

فیلم برداری با دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض هم که از فیلم برداری با وضوح 4K پشتیبانی می کند توانسته در کمال تعجب رنگ های جذاب تری را به نمایش بگذارد. اما خب در سایر بخش ها نظیر جزئیات و حذف نویز، عملکرد ضعیف تری از دوربین اصلی داشت.

فیلم برداری با دوربین اصلی با زوم 2 برابری

در بزرگ نمایی 2 برابری هم عملکرد ردمی نوت 10 در فیلم برداری فراتر از انتظار است. در وضوح 4K، بدون لرزشگیر قطعا سخت است اگر بخواهید با زوم 2 برابری فیلم برداری کنید اما خب اگر یک تریپاد در اختیار داشته باشید، نتایج بدست آمده قطعا شگفت زده تان خواهد کرد.

رقبا، نتیجه گیری

رقبا

اما می رسیم به بخش آخر این بررسی، جایی که قصد داریم به یک جمع بندی کلی راجع به ردمی نوت 10 برسیم و البته تعدادی گوشی به عنوان رقیب اصلی آن معرفی کنیم. البته در مجموع، اینکه بخواهیم در محدوده قیمتی 200 یورو و یا اندکی بیشتر، رقیبی برای ردمی نوت 10 پیدا کنیم بسیار سخت است. اما خوشبختانه گوشی هایی وجود دارند که در بخش های مختلف بتوانند عملکرد بهتری از ردمی نوت 10 داشته باشند بدون اینکه افزایش قیمت چشمگیری را ببینیم.

گوشی پوکو X3 که در بازار کشور هم در دسترس قرار گرفته است می تواند یکی از بهترین جانشینان ردمی نوت 10 و البته یکی از بهترین گوشی هایی باشد که تقریبا 20 تا 30 دلار از این گوشی ارزان تر هم هست. اگر پنل OLED نمایشگر انتخاب تعیین کننده ای برایتان نباشد (که پوکو از آن بی بهره است)، بنابراین حتما X3 را که از نمایشگر 120 هرتزی هم به عنوان شاخص ترین ویژگی خود بهره می برد در نظر داشته باشید. همچنین کننده پوکو از لحاظ بلندی صدای بلندگوها هم از ردمی نوت 10 اندکی بهتر است.

یکی دیگر از فزونی های X3، طول عمر بیشتر باتری آن خصوصا در حالت آماده بکار و وب گردی است. مهم تر اینکه اسنپدراگون 732G قلب تپنده این گوشی را تشکیل می دهد که قدرت بیشتری از اسنپدراگون 678 دارد و در کاربری روزانه تجربه لذت بخش تری را فراهم می کند. البته از قلم نیاندازید با اندازه 6.67 اینچ، این گوشی اندکی بزرگ تر هم هست.

گوشی موتو G 5G و مدل پلاس آن از شرکت موتورولا هم می توانند به عنوان رقبای قدرتمند ردمی نوت 10 به حساب بیایند که البته برخلاف پوکو X3، حدودا 20 تا 30 دلار گران تر از ردمی نوت 10 هستند اما مزیت های فوق العاده ای دارند که از جمله مهم ترین آن می توان به پردازنده بسیار قدرتمندتر اسنپدراگون 765G، نمایشگر 90 هرتزی (برای مدل پلاس) و پشتیبانی از NFC اشاره کرد. از طرفی طول عمر باتری دو گوشی تا حدودی مشابه است، کننده های موتورولا نمایشگر LCD دارند، سرعت شارژ آن ها پایین تر است و از بلندگوهای استریو نیز در آن ها خبری نیست.

اما دم دست ترین رقیب این گوشی با قیمتی حدودا 80 دلار بیشتر، ردمی نوت 10 پرو است. محصولی که حس و حال در دست داشتن یک پرچم دار را به شما القا می کند و بدنه بسیار باکیفیتی دارد. اما فزونی این گوشی با 80 دلار قیمت بیشتر فقط به همین مورد خلاصه نمی شود. در این گوشی شاهد نمایشگر 120 هرتزی با پشتیبانی از HDR10، پردازنده اسنپدراگون 732G، پوشش محافظ گوریلا گلس 5، ترکیب حافظه قدرتمندتر در مدل پایه (6 گیگابایت حافظه رم) و بلندگوهای استریو قدرتمندتر هستیم.

اما ردمی نوت 10 قابلیت های خوبی دارد و پیشرفت های زیادی به نسبت نسل قبل خود یعنی ردمی نوت 9 داشت که از جمله مهم ترین آن ها می توان به پنل OLED، بلندگوهای استریو، استاندارد ضد آب IP53 و شارژر سریع تر اشاره کرد. از طرفی ضعف هایی هم داشته که حذف فوکوس اتوماتیک دوربین ماکرو، عدم بهره مندی از شارژ معکوس و گوریلا گلس 5 برای پوشش نمایشگر از شاخص ترین ها به حساب می آیند. به طور کلی، ردمی نوت 10 با در نظر دریافت قیمت، یک گوشی خوب و ایدئال به حساب می آید، اما اینگونه نیست که با عملکرد خود شما را غافلگیر کند.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1858

به "بررسی شیائومی ردمی نوت 10؛ میان رده ای ایدئال که غافلگیرتان نمی کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی شیائومی ردمی نوت 10؛ میان رده ای ایدئال که غافلگیرتان نمی کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید