خبرنگاران عیدانه زلزله زدگان قطور

به گزارش کالارنا، ارومیه- خبرنگاران- حدود 20 روز از زلزله قطور می گذرد و خبرهای مسرت بخشی از پرداخت خسارت به وسیله بیمه اماکن روستایی، عملیات آواربرداری و توزیع بسته های غذایی و بهداشتی بین زلزله زدگان به گوش می رسد تا عیدانه ای باشد برای ساکنان محروم اش.

خبرنگاران عیدانه زلزله زدگان قطور

نکته قابل توجهی که رضایت زلزله زدگان قطور و حتی بعضی از مسوولان رده بالای نظام را در پی داشته، تدبیر سال های گذشته استاندار آذربایجان غربی مبنی بر بیمه منازل روستایی در فاصله 20 کیلومتری مرز از محل فروش سهمیه سوخت مرزنشینان است.

تا جایی که مشاور رییس جمهوری و رییس مرکز آنالیز های استراتژیک ریاست جمهوری در نامه ای که 12 اسفند امسال به رییس سازمان مدیریت بحران کشور نوشت، بیمه منازل روستاییان را اقدامی ارزنده خواند؛ البته علاوه بر مسوولان، رضایت زلزله زدگان نیز در سایه مبالغی که به حساب آنان جهت بازسازی خانه هایشان واریز شده، قابل پیش بینی است.

اما این همه داستان امدادرسانی کم سابقه به زلزله زدگان قطور نیست و آواربرداری خانه های تخریبی به حدود 500 دستگاه رسیده و طی روزهای اخیر با دستور نماینده عالی دولت در استان نیز پنج هزار بسته غذایی و اقلام بهداشتی بین اهالی این منطقه توزیع شده است.

پرداخت 50 میلیارد ریال از خسارت بیمه اماکن روستایی

شرکت بیمه گزار طرف قرارداد طی روزهای اخیر و در سایه پیگیری مسوولان امر 50 میلیارد ریال به حساب مالکان واحدهایی که خسارت آنها برآورد شده است، واریز کرد؛ این مبالغ واریزی در سایه تدبیر دیگری از مسوولان امر، قابل برداشت نیست و تا جهت ساخت مسکن در همین منطقه صرف گردد.

استاندار آذربایجان غربی می گوید که 75 هزار مسکن روستایی واقع در 20 کیلومتری نوار مرزی از محل فروش سهمیه سوخت، بیمه حوادث هستند که این امر، بخشی از آلام مردم زلزله زده در قطور را می تواند کاهش دهد.

محمدمهدی شهریاری گفت: بر اساس بیمه نامه، مساکن روستایی در 20 کیلومتر نوار مرزی استان در برابر حوادثی نظیر حریق، صاعقه، انفجار، زلزله، رانش زمین، سیل و طغیان آب بیمه است؛ به گفته وی اعتبار هزینه شده برای بیمه اماکن روستایی در 20 کیلومتری نوار مرزی حدود 15 میلیارد ریال بوده است.

بیمه منازل روستایی آذربایجان غربی در فاصله 20 کیلومتری مرز یکی از اقدامات شاخص در بحث حذف رانت فروش سهمیه سوخت مرزنشینان به شمار می رود که نتایج مثبت آن در مناطق زلزله زده قطور معین می گردد

وی معتقد است که بیمه منازل روستایی یکی از اقدامات شاخص در بحث حذف رانت فروش سهمیه سوخت مرزنشینان است که به امروزه نتایج مثبت آن معین می گردد.

آواربرداری خانه های تخریبی به 500 دستگاه رسید

مدیرکل ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی می گوید که عملیات آواربرداری حدود 500 واحد مسکونی در مناطق زلزله زده قطور صورت گرفته و اجرای عملیات در باقی واحدهای تخریبی در حال اجراست.

امیرعباس جعفری اضافه نمود: کار آواربرداری مسئله سخت و پیچیده ای به شمار می رود و با همراهی اهالی منطقه انجام می گردد زیرا ساکن هر واحد مسکونی باید ابتدا وسایل ارزشمند و شخصی خود را از زیر آوار بیرون بکشد و سپس نیروهای امدادی به آواربرداری اقدام نمایند.

وی اضافه نمود: بیش از 100 دستگاه کمپرسی، یک دستگاه لودر و سه دستگاه بیل مکانیکی در زمان حاضر فعال است و طی روزهای آینده این فعالیت به سایر مناطق زلزله زده گسترش می یابد.

توزیع 5 هزار بسته غذایی و بهداشتی

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی به دغدغه های امدادرسانی به زلزله زدگان نیز اشاره دارد و می گوید: با دستور استاندار آذربایجان غربی توزیع پنج هزار بسته غذایی و بهداشتی بین زلزله زدگان قطور از روز گذشته، یکشنبه شروع شد.

امیرعباس جعفری ارزش ریالی هر بسته اهدایی را سه میلیون ریال عنوان و اعلام کرد: اقلام اهدایی شامل برنج، روغن، چای، شکر، قند، کنسرو و تن ماهی و همچنین لوازم بهداشتی شامل مایع دستشویی، صابون و مایع ظرفشویی است.

به گفته وی برای اعضای خانواده های آسیب دیده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هم کفش تعلق می گیرد.

هدفگذاری 6 ماهه برای بازسازی خانه های تخریبی

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به حضور مستمر 30 اکیپ کارشناسی این نهاد در منطقه زلزله زده قطور برای آنالیز شرایط واحدهای مسکونی، گفت: صدور پروانه ساخت واحدهای تخریبی و بازسازی و تعمیر تمامی واحدها تا 6 ماه آینده هدفگذاری شده است.

محمد بدلی گفت: ارزیابی مساکن روستایی این منطقه به اتمام رسیده و کار لکه گیری نیز توسط نیروها در حال اجرا است.

وی با تاکید بر پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب دیده جهت مقاوم سازی، اعلام کرد: تسهیلات مقاوم سازی و بهسازی مسکن های روستایی 400 میلیون ریال است که با کارمزد پنج درصد و بازپرداخت 15 ساله پرداخت می گردد و مجموع این تسهیلات و خسارت بیمه، بخش اعظمی از محدودیت های اقتصادی اهالی را برای بازسازی خانه هایشان برطرف می نماید.

بدلی گفت: بر اثر زمین لرزه های اخیر، 6 هزار و 137 واحد مسکونی تخریب یا دچار آسیب شد که از این تعداد چهار هزار و 500 واحد به بازسازی احتیاج دارد و بیشتر آنها در مناطق روستایی واقع است.

وی تاکید نمود: همچنین حدود 350 واحد در روستاهای شهرستان سلماس آسیب جزئی دیده که شامل ترک خوردگی منازل است.

به گزارش خبرنگاران روز یکشنبه - چهارم اسفندماه - ابتدا منطقه قطور و سپس زرآباد خوی با زمین لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود 104 نفر، بستری شدن 10 نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب هزاران واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.

امدادگران و مسوولان آذربایجان غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت 9:22 راهی منطقه قطور شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت 19:30 زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی 5.9 ریشتر زرآباد را لرزاند و خسارت های زلزله اول را دوچندان کرد.

امدادگران، مسوولان و حتی نیروهای سپاهی و مرزبانی که از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله اول در منطقه حضور داشتند، به صورت جهادی کمبودها را یکی پس از دیگری برطرف کردند و بسیاری از افراد آگاه اکنون بر این عقیده هستند که دست اندرکاران ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی در این حادثه غیرمترقبه، سنگ تمام گذاشتند.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1156

به "خبرنگاران عیدانه زلزله زدگان قطور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران عیدانه زلزله زدگان قطور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید