نقشه کشی ویلا: عملیات احیای قنات تاریخی باغ گودول در دزفول آغاز شد

به گزارش کالارنا، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، عملیات احیای قنات تاریخی باغ گودول در دزفول آغاز شد.

نقشه کشی ویلا: عملیات احیای قنات تاریخی باغ گودول در دزفول آغاز شد

جهت دریافت خدمات نقشه کشی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

محمد حسن پرآور با اشاره به بازدید تمام اعضای شورای شهر، شهردار و جمعی از مدیران شهرداری دزفول از محوطه تاریخی باغ گودول و آنالیز قسمت های مختلف آن اظهار کرد: عملیات احیای قنات تاریخی باغ گودول به وسیله شهرداری دزفول و با نظارت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شروع شد.

وی اضافه نمود: بعلاوه سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری دزفول تعداد 70 اصله نهال درختهای باغی همانند توت، انجیر، انار و کنار را در این محوطه کاشته که نویدبخش آینده ای روشن و برطرف مسائل مربوط به محوطه تاریخی باغ گودول دزفول است.

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول، مجموعه تاریخی و ثبت ملی باغ گودول را نمونه ای بی نظیر از دانش انتقال آب برای آبیاری مزارع مطرح نمود و گفت: حفظ و احیای این اثر می تواند به عنوان باغ موزه کشاورزی نمایانگر پیشینه این حرفه در دزفول باشد، ضمن اینکه با توجه به مجاورت این اثر با رودخانه خروشان دز و بافت کهن دزفول علاوه بر رونق گردشگری کشاورزی موجب آشنایی گردشگران با جاذبه های گردشگری و آثار میراث فرهنگی شهرستان می گردد.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر دزفول تاکید ویژه ای را بر حفظ هویت تاریخی و فرهنگی شهر به عنوان بخشی از فرهنگ و هویت ملی دارد، مطرح نمود: شورای شهر در این راستا تمام کوشش و همت خود را بکار می گیرد.

باغ گودول مزرعه ای قدیمی با حدود 3 هکتار وسعت است که به منظور کشت صیفی و سبزیجات در شمال بافت کهن دزفول قرار گرفته است. در گذشته با احداث تونل به طول 150 متر مربع، آب رودخانه را به قنات رودخانه ای مجاور این مزرعه منتقل و با سیستم گاو و دول (وسیله محلی مخصوص حمل آب) زمین ها را آبیاری می کردند.

باغ گودول با شماره ثبت 29175 به عنوان یکی از آثار میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده است.

منبع: همگردی
انتشار: 29 تیر 1401 بروزرسانی: 29 تیر 1401 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2361

به "نقشه کشی ویلا: عملیات احیای قنات تاریخی باغ گودول در دزفول آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه کشی ویلا: عملیات احیای قنات تاریخی باغ گودول در دزفول آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید