تور روسیه: کاخ کاترین یا دهکده تزارها، شکوه سن پترزبورگ

به گزارش کالارنا، کاخ کاترین یا دهکده تزارها یکی از باشکوه ترین کاخ های دنیا است که در نزدیکی شهر سن پترزبورگ واقع شده است. با خبرنگاران همراه باشید تا با این کاخ زیبا آشنا شوید.

تور روسیه: کاخ کاترین یا دهکده تزارها، شکوه سن پترزبورگ

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

کاخ باشکوه کاترین یا دهکده تزارها

در 30 کیلومتری سنت پترزبورگ مکانی به نام تزارسکویه سلو وجود دارد که معنای آن دهکده تزارها می باشد. در این مکان قصر تابستانی کاترین اول، همسر پتر کبیر قرار گرفته است.

دهکده تزارها قصر باشکوهی است که در شهر پوشکین در 25 کیلومتری جنوب سنت پترزبورگ واقع شده است. این عمارت منحصر به فرد که به جرات می توان آن را مجلل ترین و با شکوه ترین بنای شهر سنت پترزبورگ نامید یکی از آثار گردشگری خارق العاده دنیا محسوب می شود. نمادی کامل از جاه طلبی های خاندان سلطنتی روسیه که از حیث ارزش آثار هنری و زیبایی منحصر به فرد آثار شاخصی مانند کاخ ورسای در فرانسه را پشت سر گذاشته است. قصر با شکوه کاترین، گالری کامرون، پارک زیبای کاترین همراه با دریاچه مصنوعی آن، قصر و پارک الکساندر از جمله مهم ترین قسمت های این محل هستند.

کاخ کاترین قصر تابستانی کاترین اول، همسر پتر کبیر یکی از تماشای های سنت پترزبورگ و جاذبه های روسیه در محلی به نام تزارسکویه سلو (Tsarskoye Selo) به معنی دهکده تزارها قرار گرفته است. این منطقه تا قرن هجدهم میلادی در اشغال کشور سوئد قرار داشت و پس از پیروزی روسیه بر ارتش سوئد باز پس گرفته شد.

پتر کبیر در سال 1708 این منطقه را به همسر خود هدیه داد. طی سال های 1717 تا 1723 با دستور کاترین اول، برانشتین معمار بزرگ روس قصری سنگی در آن احداث نمود و چون قصد داشت این قصر را به عنوان هدیه ای غیر منتظره به پتر کبیر اهدا کند، بودجه بسیار زیادی را برای آن هزینه کرد.پس از بازگشت پتر کبیر از میدان نبرد، به جای خوشحالی کاترین را بسیار سرزنش نمود. طی سال های 1752 تا 1756 دختر پتر کبیر، الیزابت اول معمار ایتالیایی دربار راسترلی را برای توسعه کاخ به یادبود مادرش به خدمت گرفت. قصر بزرگی که امروزه در دهکده تزارها قرار گرفته است، حاصل زحمات ایشان است.

این قصر از سالن بزرگ و با شکوهی به طول 300 متر با پله های بزرگ و اتاق های دلنشین تشکیل شده است. در تزئینات این بنا از آب طلا و آینه کاری استفاده شده است و وسایل مورد استفاده خانواده تزار و شخص تزار در این قصر قرار دارند.در مرکز پارک دریاچه ای مصنوعی به یادبود پیروزی ارتش روسیه بر نیروی دریایی عثمانی در سال 1770 در دریای سیاه ساخته شده است. در سال های 1792 تا 1800 قصر الکساندر به سبک کلاسیک خاتمهی به این مجموعه اضافه شد. در سال 1811 مدرسه ای مخصوص اشراف زادگان و تیزهوشان در این مجموعه ساخته شد.

این مدرسه اشخاصی هم چون الکساندر پوشکین بنیانگذار ادبیات کلاسیک روس را پرورش داد. دهکده تزارها تا سال 1917 و قبل از پیروزی انقلاب در ماه اکتبر همچنان قصر تابستانی تزارها بود و بعد از انقلاب، این مکان با فرمان لنین، ملی اعلام شده و به موزه تبدیل شد.

در سال 1937 به مناسبت یکصدمین سال فوت پوشکین، شاعر بزرگ و معروف روس این مکان به شهر پوشیکن تغییر نام پیدا کرد و تا امروز هم به همین نام معروف است. بدون تردید یکی از تماشای ترین نقاط این قصر اتاق کهربا است.تمام وسایل این اتاق از قبیل میز و جایگاه و تزئینات دیوار و سقف از سنگ کهربا ساخته شده است و بازدیدنمایندگان بسیاری را از تمام نقاط دنیا به خود جلب نموده است. گفتنی است در حمله آلمان ها به روسیه تمامی کهرباهای آن به سرقت رفت اما اتاق طی 24 سال با سه تن کهربا بازسازی شد. این کاخ یکی از بهترین جاذبه های گردشگری سن پترزبورگ است. در ادامه بیشتر از آن می خوانید.

نقاشی از دهکده تزارها در سال 1865

در زمان حکومت کاترین کبیر کلیسای اختصاصی خانواده تزار، حمام سرد همراه با اتاق عقیق و پارک های بزرگی به سبک های فرانسوی و انگلیسی و بعلاوه گالری بزرگ کامرون به کاخ تابستانی اضافه شد.

لباس مخصوص ملکه کاترین

راسترلی به سبک باروک ساختمان ها را آرایش می کرد، اما کامرون به سبک کلاسیک عشق می ورزید. این دوگانگی در سبک های معماری، زیبایی فوق العاده ای به این قصر بخشیده است. در داخل پارک انواع ساختمان های کوچک از جمله ارمیتاژ کوچک، ساختمان نیروی دریایی، استراحتگاه تابستانی و مجسمه های رومی قرن هجدهم قرار دارند.

ارمیتاژ کوچک
استراحتگاه تابستانی

در مرکز پارک دریاچه ای مصنوعی به یادبود پیروزی ارتش روسیه بر نیروی دریایی عثمانی در سال 1770 در دریای سیاه ساخته شده است. در سال های 1792 تا 1800 قصر الکساندر به این مجموعه اضافه شد.

امپراتوری ملکه کاترین

اگر پتر کبیر می دانست ممکن است روزی که از شهر خارج می شود، کاترین علیه او شورش کند و خودش را امپراتور و ملکه روسیه بنامد، هیچ وقت زمین این قصر را به نامش نمی کرد. پتر علاقه ای به کاترین نداشت و در جمع او را تحقیر می کرد. کاترین هم بعد از 18 سال زندگی با پتر و تحمل این شرایط در سی وسه سالگی از غیبت پتر کبیر در مرکز استفاده کرد و با یاری چند نفر از نزدیکانش خودش را امپراتور روسیه خواند. هرچند پتر انتظار چنین اتفاقی را نداشت اما چندان هم مقاومت نکرد و خیلی سریع کناره گیری کرد. چند روز بعد هم نزدیکان کاترین او را مسموم کردند تا شرش برای همواره از سر روسیه کم شود.

کاترین حدود 30 سال بر روسیه حکومت کرد. در دوره سلطنت او شیوه کشاورزی اصلاح شد، اصول بانکداری رایج شد، ارتش سامان گرفت، بیمارستان ها ساخته شد و بطور کلی اقتصاد کشور رونق گرفت. کاترین هم مانند همه ملکه های دیگر خودش را یک موجود برتر می دانست؛ ملکه ای که در کنار هوش و جسارت فراوانش این قدر خودرای بود که به حرف هیچ کدام از مشاورانش اهمیت نمی داد. او تصمیم های اشتباه می گرفت و در نهایت بین مردم روسیه هوادار زیادی نداشت.

داخل قصر کاترین می توانیم یکی از باشکوه ترین معماری های دنیا را ببینیم. تالار بزرگ کاخ به نام اتاق طلایی معروفیت دارد. با تماشا این تالار به این نتیجه می رسیم ادعاهایی که درباره مقدار طلایی که در قصر به کار رفته می تواند درست باشد. تالار طلایی درست روبه روی ورودی کاخ است. این تالار زرین نخستین جایی است که با ورود به داخل قصر می بینیم. نور اتاق از پنجره های بزرگ قوسی شکل تامین می شود. انعکاس نور روی دیوار زرین، روشنایی اتاق را صدچندان می نماید و به علت همین روشنایی خیره نماینده است که به این تالار اتاق نور هم می گویند. سقف این تالار به نوعی تاریخ پیروزی های روسیه در جنگ ها است. سقف به طور کامل با طرح هایی از این جنگ ها پوشیده شده است.

اتاق سبز

اتاق سبز در ابتدای بخش خصوصی کاخ قرار گرفته است که در سال 1770 به دستور کاترین کبیر برای پسرش پل اول و همسرش ناتالیا اکسونیا ساخته شد. دیوارهای اتاق سبز کم رنگ است و با گچبری های سفید رنگ تزیین شده است. مجسمه هایی که به دیوار چسبیده زن و مردی با لباس های سنتی روسیه هستند. در اطراف این مجسمه ها طرح گلدان های یونانی و درخت انگور از دیوارهای اتاق بالا رفته است. این اتاق در سال 1820 بر اثر آتش سوزی تقریبا از بین رفت اما به دستور امپراتور الکساندر اول دوباره قسمت های سوخته اتاق به همان سبک گذشته اش بازسازی شد.

هرچند نام اصلی این کاخ، کاخ کاترین است اما به خاطر شکل و شمایلش مردم به آن قصر خامه ای می گویند. پتر کبیر در سال 1708 این منطقه را به همسرش کاترین هدیه داد. کاترین اول در سال 1717 دستور داد تا معماری فرانسوی به نام جوان فردریک این خانه را برای استراحتگاه تابستانی اش بسازد.

بعد از مرگ کاترین این قصر به دخترش الیزابت رسید. از نظر الیزابت این قصر زیادی از مد افتاده بود. برای همین هم او در سال 1733 دستور داد ساختمان قدیمی را تقریبا ویران نمایند و ساختمان تازهی در سبک روکوکو بسازند؛ سبکی در ادامه سبک باروک که آن موقع هواداران زیادی داشت. بالاخره در سال 1756 ساختمان تازه قصر تحویل الیزابت داده شد. این طور می گویند که در ساختمان تازه چیزی حدود 100 کیلوگرم طلای ناب استفاده شده است البته داستان های زیادی درباره مقدار طلایی که در ساختمان قصر استفاده شده وجود دارد. بعضی ها ادعا می نمایند تمام سقف این کاخ هم از طلاست.

تالار پرتره

یکی دیگر از تالارهای زیبای این کاخ، تالار پرتره است که در آن پرتره های زیبایی از کاترین، الیزابت، پتر کبیر و بقیه شاهزادگان و شاهان روسیه وجود دارد.

اتاق کهربا

در طول تاریخ بعضی از ثروتمندان و سیاست مداران جهت خوشگذارانی و ولخرجی استفاده های نامتعارفی از این ماده نموده اند. برای مثال می توان به فردریک اول اولین پادشاه روسیه اشاره نمود. او بعد از تاجگذاری در سال 1701 و بازسازی قصر خود در برلین، دستور داد که از کهربا برای تکمیل دکراسیون داخلی اتاق های این قصر استفاده شود.

در این پروژه تعدادی از معماران مشهور آن موقع به کار گرفته شده و پیش بینی شد که از بیش از 100 هزار قطعه حکاکی شده کهربا برای 55 متر مربع استفاده شود. در آن روزگار مسائل سیاسی سبب به تعویق افتادن این طرح شد و شاه هرگز نتوانست خاتمه آن راببیند. پس از مرگ وی جانشین او شاه فردریک ویلهلم اول چندان تمایلی به انجام این پروژه نشان نداد و آن را متوقف ساخت. بنابراین پنل های کهربا به همراه سایر وسایل ساختمانی در انباری، در شهر برلین قرار داده شد. همزمان با این اقدام، شایعاتی مبنی بر اتاقی از کهربا به گوش پتر اول امپراتور روس رسید. او تصمیم گرفت که بر قطعات کلکسیونی خود بیفزاید، پس در سال 1716 شاه فردریک ویلهلم اول را متعاقد کرد که قطعات و پنل های کهربا را به عنوان هدیه ای به او اهدا کند. در سال 1717 تعداد 18 جعبه بزرگ بر اساس طرح مورد نظر تزار، وارد شهر سنت پترزبورگ شد. این پنل های کهربا در طول سفر شکل خود را حفظ نموده اما به علت پاره ای از مسایل سیاسی آن دوران، انجام این طرح در سنت پترزبورگ راکد ماند. پس از به سلطنت رسیدن الیزابت اول (دختر شاه در روسیه)، وی تصمیم گرفت اتاق کهربا را در قصر زمستانی خود برپا کند. با توجه که حجم کهرباهای موجود برای ساخت این اتاق کافی نبود، وی از پلاسترهای آیینه گون و پانل هایی به رنگ کهربا نیز در این اتاق استفاده کرد.

این اتاق پایان در سال 1745 تکمیل شده و از آن برای پذیرایی رسمی ملکه مورد استفاده قرار می گرفت. در سال 1755 الیزابت بنابر دلایل نامعلومی تصمیم گرفت این اتاق را به جای دیگری منتقل کند، بنابریان کلیه پنل های مجدد جمع آوری شده و به قصر تابستانی وی انتقال یافتند. این قصر زارسکوجی سلو یا قصر کارترین نامیده شد.

تمام وسایل این اتاق از میز و جایگاه گرفته تا کف و دیوارها همه با کهربا تزیین شده است. این اتاق در سال 1701 ساخته شده و به علت شنمایندگی و گران بها بودن وسایلش یک نفر تمام وقت مسئول نگهداری و مراقبت از آن بود. این اتاق از طریق مجسمه ساز معروف آلمانی آندرسن شلتر طراحی شد و بعد از آن استادکاران کهربا ساخت اتاق را ادامه دادند. در طول جنگ دنیای دوم اتاق کهربا از طریق آلمان ها به غارت رفت. در واقع این طور می شود گفت که کل اتاق ناپدید شد.

درباره سرقت اتاق کهربا چندین داستان وجود دارد؛ مثلا اینکه هنرمندان شوروی در سال 1939 یک کپی دقیق از این مجموعه را تهیه نموده بودند بنابراین آنچه در دست ارتش آلمان بوده تنها یک کپی تقلبی است. جست وجو برای اتاق کهربا تا به حال جان بسیاری از جویندگان گنج و حتی افسران وزارت امنیت دولت آلمان شرقی را گرفته است. در سال 1982 دستور داده شد اتاق کهربا بازسازی شود. فرایند بازسازی نزدیک به 20 سال طول کشید و بیشتر از 12 میلیون دلار هزینه برداشت و اتاق کهربا بار دیگر در سال 2003 افتتاح شد.

اتاق سفید

اتاق سفید پذیرایی کاخ همان سبک تالار زرین را در مقدار ای کوچک تر دارد. این اتاق با رنگ های سفید و آبی آرامش بیشتری نسبت به تالار طلایی دارد.

اتاق کامرون

یکی دیگر از اتاق های مجذوب کننده این کاخ اتاقی است معروف به اتاق کامرون. این اتاق از طریق معمار محبوب کاترین، چارلز کامرون طراحی شده است. سلیقه شخصی کاترین کبیر، دیوارهای آبی رنگ و سقف های نقاشی شده را می شود در این اتاق دید. در سال 2009 مجسمه ای از الیزابت با لباس سلطنتی را در این اتاق گذاشتند. مجسمه الیزابت را مجسمه ساز معروف بلژیکی، ایزابل دو بولچگواردا برای سیصدمین سالگرد تولد الیزابت ساخت. بعد از آن مجسمه الیزابت را به اتاق پرتره بردند تا در کنار پرتره ها و مجسمه های خاندان سلطنتی جاخوش کند.

نخستین چیزی که وقتی وارد کاخ می شویم خودنمایی می نماید، باغی سرسبز و بزرگ با یک دریاچه بزرگ در مرکزش است. این دریاچه مصنوعی به یاد پیروزی ارتش روسیه بر نیروی دریایی عثمانی در دریای سیاه ساخته شده است.

منبع: کجارو / deltaban.ir / javaherbazar.com
انتشار: 12 بهمن 1400 بروزرسانی: 12 بهمن 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2210

به "تور روسیه: کاخ کاترین یا دهکده تزارها، شکوه سن پترزبورگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور روسیه: کاخ کاترین یا دهکده تزارها، شکوه سن پترزبورگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید