قلعه فین به شکوه سابقش بر می شود؟

به گزارش کالارنا، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان از شروع مرحله دوم مرمت قلعه فین اطلاع داد.

قلعه فین به شکوه سابقش بر می شود؟

به گزارش خبرنگاران، رضا برومند با اعلام این خبر گفت: مرحله دوم مرمت قلعه فین با اعتبار بیش از 400 میلیون ریال شروع شده و در مرحله دوم مرمت اضطراری انجام می گردد.

وی اظهار کرد: برطرف خطر و استحکام بخشی قلعه در این عملیات انجام می گردد.

به گزارش خبرنگاران، فین در 95 کیلومتری شمال غربی بندرعباس قرارگرفته و سرزمینی است مسطح و هموار و از فراز قلعۀ فین که بر روی تپه ای واقع شده، به راحتی تمام مناطق آن که در میان کوه های این منطقه واقع شده، قابل مشاهده است.

محصور شدن فین در میان دیوارۀ کوهستانی و فاصلۀ آن از دریا باعث شده است که آب و هوای گرم و خشک داشته باشد. در واقع فین یکی از گرمترین مناطق استان هرمزگان در فصل تابستان است، اما به دلیل وجود چشمه های آب شرب و حفر قنات از روزگار گذشته، این منطقه سرسبز بوده و به ویژه وجود گونه های متعدد نخل در این منطقه، فین را به نخلستان انبوهی تبدیل نموده است.

صفویه در ایران به شهرهای جنوب توجه کردند و در نتیجه عمران و آبادانی این منطقه از سرگرفته شد. طی این دوره بسیاری از بناهای به جای مانده از روزگار ساسانیان مرمت و بازسازی شد. علت توجه صفویه به جنوب، به دلیل موقعیت جدید تجاری و سیاسی بود که بندرعباس بدست آورده بود. به تبع بندرعباس، مناطق پیرامون آن از جمله فین مورد توجه قرارگرفت. به ویژه که فین بر سرراه ارتباطی بندرعباس- سیرجان و بندرعباس _ داراب قرار داشت.

فین به معنی آمدن و تنفس را به تندی از بینی بیرون دادن آمده است (فرهنگ دهخدا و فرهنگ مشخص). نام فین در سه جای ایران به ثبت رسیده است و شامل فین کاشان یعنی همان شهری که در حمام آن امیرکبیر را رگ زدند، دوم فین در الیگودرز و سوم فین بندرعباس. وجه اشتراک این سه منطقه وجود چشمه ها و رودخانه های آب شرب و رواج زراعت و باغداری در آنهاست.

قلعۀ فین برای حفاظت از این راه تجاری ساخته شده است. قلعه فین واقع در بخش فین شهرستان بندر عباس و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این بنا در قرن دهم هجری مقارن با حکومت صفوی و پادشاهی شاه عباس یا اندکی پیش از آن یعنی زمان تسلط پرتغالی ها بر جزیره هرمز و بندرعباس بنا شده است.

این قلعه بر روی تپه ای مرتفع واقع شده است و قدمت این قلعه را از روی سفالهای بدست آمده می توان به قرون میانه اسلامی نسبت داد. قلعه مذکور و احتمالا در زمان ساخت جنبه نظامی داشته است و دارای برج و باروها و تاسیسات بسیار است. حسینیه کربلایی ابوتراب و مسجد آن، قبرستانی متروک و قدیمی و آثار چندین خانه قدیمی در اطراف قلعه دیده می گردد.

قلعه مذکور احتمالاً در زمان ساخت جنبه نظامی داشته است. این قلعه به شماره 7270 به ثبت آثار ملی ایران رسیده و البته در زلزله سال 1386 کمی خسارت دیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 390

به "قلعه فین به شکوه سابقش بر می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه فین به شکوه سابقش بر می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید