هوای زنبورها را در فصل سرما داشته باشیم

به گزارش کالارنا، یکی از وظایف مهم هر زنبوردار، پیشگیری و مبارزه با بیماری ها و آفات زنبورعسل پیش از شروع فصل زمستان گذرانی است که در این راستا اغلب به زنبورداران توصیه می گردد کندوهای خود را در فصل پائیز و پیش از زمستان گذرانی در مزارع آفتابگران، پنبه و ذرت مستقر نمایند.

هوای زنبورها را در فصل سرما داشته باشیم

به گزارش خبرنگاران ، شناختن زنبور و ارزش گذاشتن به آن فقط به خاطر عسل، نادیده دریافت اهمیت اصلی حشره بسیار مفید و عدم درک ارزش حقیقی آن است.

مواد غذایی مورد احتیاج زنبور عسل برای ادامه زندگی و بقای اجتماع آن بر دو نوع است. اول مواد قندی که از شهد گلها به دست آمده و به صورت عسل طبیعی تهیه و ذخیره می گردد و دوم مواد چربی و پروتئینی که این دسته از مواد، از گرده گل گیاهان توسط زنبور تأمین می گردد.

در حقیقت از تمام جاندارانی که انسان از آن ها استفاده می نماید مانند چهار خاتمه، طیور و حشراتی مثل کرم ابریشم، تنها زنبور عسل است که هیچ گونه رقابتی با غذای انسان از نظر کشت علوفه مورد احتیاج برای تغذیه و نیز هیچ گونه زیانی برای محیط زیست نداشته و نقش بسیار مهمی در بقای محیط زیست و رشد و شکوفایی آن دارد.

تغذیه پائیزه کلنی ها باید تا حداکثر اواخر شهریورماه خاتمه یابد درغیر این صورت به علت خنکی هوا، جمعیت کندو فرصت و توانایی لازم برای فرآوری و عمل آوری شربت مصنوعی را نداشته و معمولا ذخیره این گونه شیره ها به صورت خام بوده و زودتر در داخل کندو فاسد می گردد.

یکی از وظایف مهم هر زنبوردار، پیشگیری و مبارزه با بیماری ها و آفات زنبورعسل پیش از آغاز فصل زمستان گذرانی است که در این راستا اغلب به زنبورداران توصیه می گردد کندوهای خود را در فصل پائیز و پیش از زمستان گذرانی در مزارع آفتابگران، پنبه، ذرت و... مستقر نمایند.

داخل کندو نباید به هیچ عنوان خیس و مرطوب باشد به عبارت دیگر زنبوردار باید سعی کند مانع نفوذ نزولات آسمانی به داخل کندو گردد چرا که رطوبت داخل کندو یکی از عوامل مهم تلفات زمستانه زنبورعسل است.

زنبورداران باید سوراخ پرواز کندو را در فصل زمستان کوچکتر نموده و محل استقرار کندوها باید آرام و ساکت بوده و عاری از هرگونه سرو صدای ناهنجار و استرس زا باشد و باید از باز و بسته کردن درب کندو در طول زمستان جدا خوداری گردد.

زنبورستان باید در طول زمستان گذرانی آفتاب گیر باشد به عبارت دیگر سوراخ پرواز کندوها را باید طوری قرار داد که بیشترین ساعات تابش نور خورشید را داشته باشد و پس از اتمام فصل زمستان و در یک روز آفتابی میزان تخم ریزی و سلامتی ملکه و جمعیت کنترل گردد.

با توجه به آغاز فصل سرما و به منظور کاهش تلفات و خسارات ناشی از سرما زدگی در زنبورستان های استان برای زمستان گذرانی، رعایت نکاتی توسط زنبورداران ضروری به نظر می رسد.

ضرورت اقدامات مراقبتی برای کندوهای زنبور عسل در زمستان

قاسم عجم، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور و زنبور عسل دامپزشکی خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگاران بر ضرورت انجام اقدامات مراقبتی برای حفظ جمعیت و سلامت زنبورهای عسل در فصل زمستان هشدار داد.

وی ادامه داد: قدرت زمستان گذرانی خوب کندو وابستگی مستقیم با عملکرد کلنی زنبور عسل دارد و در فصول سرد سال با مصرف عسل، انرژی مصرفی به صورت گرما در فضای اطراف بدن ساطع می گردد، از این رو عسل در بقای زمستانه زنبورهای عسل نقش مهمی دارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور و زنبور عسل دامپزشکی خراسان جنوبی به زنبورداران توصیه کرد فضای داخل کندو را با موادی از قبیل روزنامه، برگ خشک درختان و گونی های پلاستیکی پر نمایند تا فضای داخل کندو کاملا تنگ و متراکم گردد و به حفظ گرما در روزهای سرد یاری کند.

عجم اظهار کرد: کندو باید حداقل 15 تا 20 سانتی متر از زمین فاصله داشته باشد تا رطوبت را از زمین نگیرد و همچنین با آمدن برف، دریچه پرواز بسته نگردد.

وی اعلام کرد: برای جلوگیری از ورود آب باران به داخل کندو، کندو باید کمی به سمت جلو مایل باشد، پوشش درب ورودی زنبوران به کندو را تا حدی که یک زنبور بتواند از آن عبور کند بسته و سایر درزهای کندو را با بتونه یا گل بپوشانند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور و زنبور عسل دامپزشکی خراسان جنوبی در مورد نکات بهداشتی زمستان گذرانی، گفت: مبارزه با انگل واروآ در فصل پاییز باید اجرا شده و بقایای دارو و کنه های مرده قبل از زمستان از کندو جمع آوری گردد.

عجم با اشاره به اینکه در داخل ظروف شربت خوری کندوها، نباید به هیچ عنوان شیره و شربتی باقی مانده باشد، یادآور شد: بعضی مواقع دیده می گردد که به دلایلی شربت در داخل کندو باقی مانده و مشکلاتی را به لحاظ بهداشتی و زیستی برای جمعیت کندو در طول زمستان به وجود آورده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 446

به "هوای زنبورها را در فصل سرما داشته باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوای زنبورها را در فصل سرما داشته باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید