چرا هارد دیسک ها حجم کمتری نسبت به‌ اندازه اسمیشان نشان میدهد؟

به گزارش کالارنا، شاید تا به حال به این موضوع برخورد کرده باشید که مثلا یک‌ هارد دیسک با ظرفیت یک ترابایت خریداری کنید، و بعد از نصب آن به رایانه ناگهان عددی کمتر از یک‌ ترابایت مشاهده نمایید. این موضوع بدشانسی یا تقلب سازنده است؟ و یا علت قابل دسترس بودن ۹۰۲ گیابایت از یک‌ ترابایت گفته شده چیز دیگری می‌باشد؟

چرا هارد دیسک ها حجم کمتری نسبت به‌ اندازه اسمیشان نشان میدهد؟

برخی از ما بعد از دیدن کمتر بودن حجم واقعی هارد دیسک از حجم اسمی‌ ناراحت می‌شویم و تصور می‌کنیم که سازنده سر ما کلاه گذاشته است و یا فروشنده برچسب اشتباه روی دستگاه چسبانده و کالاها را جابجا به فروش می‌رساند. باید بگوییم که اینطور نیست و این اتفاق یک مورد کاملا طبیعی می‌باشد. دلایل این موضوع به قرار زیر می‌باشد:

هارد اکسترنال به همراه یک نرم‌افزار نصب شده روی خود به فروش می‌رسد

اولین و کم‌اهمیت‌ترین دلیل این تناقض میان حجم واقعی و اسمی، وجود نرم‌افزار اختصاصی شرکت‌های سازنده‌ هارد دیسک روی درایو اکسترنال می‌باشد. به طور مثال نرم‌افزارهای نسخه پشتیبان‌گیر (Backup) به همراه نرم‌افزارهای مدیریت محتوی و دیگر موارد. به طور کل پیشنهاد می‌شود که از این نرم‌افزارها استفاده نکنید و از روی دیسک حذف نمایید، این نرم‌افزارها بندرت کارکرد هم‌تراز و یا بهتر از نرم‌افزارهای رایگان موجود در اینترنت را دارند، بنابراین با حذف آنها چیزی را از دست نخواهید داد (به طور مثال برای Backup می‌توانید از نرم‌افزار CrashPlan استفاده نمایید). این حذف نمودن شاید حجم زیادی را برای شما باز نکند، اما باعث می‌گردد که شما با خیال راحت‌ هارددیسک خود را فرمت نمایید. اگر کاربر ویندوز هستید، کافی است روی درایو کلیک راست نمایید و گزینه Format را انتخاب نمایید، اگر قصد ذخیره حجم بزرگی از اطلاعات را دارید از فرمت NTFS استفاده نمایید، و اگر قصد مبادله فایل بین ویندوز و مک را دارید از فرمت FAT32 یا ExFAT استفاده کنید. اگر کاربر مک باشید به آدرس Applications/Utilities/Disk Utility/ بروید و روی درایو در نوار کناری کلیک نمایید، تب Erase را در بخش میانی انتخاب کنید، سپس فایل سیستم خود را در منوی Dropdown انتخاب نمایید. بهترین گزینه برای ذخیره حجم بالای دیتا Mac OS Extended است، و اگر همانند قبل قصد تبادل فایل میان ویندوز و مک را دارید FAT32 و ExFAT گزینه مناسب برای شما است. زمانی که‌ هارد دیسک را فرمت کردید، تا حدی حجم بیشتری در اختیار شما است و نرم‌افزارهای شرکت سازنده دیگر در زمان اتصال‌ هارد به کامپیوتر مزاحم شما نخواهند بود.

حجم‌ هارد دیسک با یک معیار‌ اندازه‌گیری می‌شود و با معیار دیگری تبلیغ!

اما دلیل اصلی این تفاوت همین مورد است. تفاوت میان حجم واقعی و حجم اسمی‌ در یک‌ هارد دیسک یک ترابایتی حتی به 100 گیگابایت هم ممکن است برسد. کامپیوتر‌ها از ریاضیات باینری برای موارد مختلف استفاده می‌کنند، یعنی به این صورت که هر عددی در کامپیوتر بر اساس صفر و یک و مبنای 2 شناخته می‌شود، در صورتی که برای ما مبنا 10 است، و هر عددی بر همان مبنا شناخته می‌شود. این موضوع به این معنی می‌باشد که ما یک کیلوبایت را 1000 بایت می‌شناسیم اما کامپیوتر آن را 1024 بایت می‌شناسد. این موضوع برای مگابایت (1000 کیلوبایت در مقابل 1024 کیلوبایت) و گیگابایت (1000 مگابایت در مقابل 1024 مگابایت) و الی آخر نیز صادق است. نتیجه این موضوع این است که شما حجم کمتری نسبت به آن چیزی که به شما گفته شده است را دریافت می‌نمایید. این تفاوت هر چه‌ هارددیسک بزرگتری بخرید بیشتر می‌گردد. به ازای هر یک گیگابایت شما نزدیک به 70 مگابایت فضای کمتری را دریافت می‌نمایید. این مشکل راه‌حلی ندارد و کاری از دست شما برای برطرف کردن آن بر نمی‌آید. اگر شما کاربر مک یا لینوکس باشید این مشکل را حس نخواهید کرد، چرا که OS X بعد از نسخه 10.6 و Ubuntu بعد از نسخه 10.10 از سیستم مبنای 10 برای نشان دادن حجم استفاده می‌کند و شما دیگر این اختلاف را نخواهید دید و راحت‌تر در مورد فضای‌ دیسک سخت خود تصمیم می‌گیرید. مثلا اگر به یک ترابایت فضا نیاز دارید یک هارد دیسک یک‌ ترابایتی برای شما کافی می‌باشد، اما اگر در ویندوز به یک‌ ترابایت فضای ذخیره‌سازی نیاز داشته باشید یعنی به بیش از یک‌ هارد‌ یک ترابایتی یعنی یک‌هارد 1.5 ترابایتی نیاز دارید. این موضوع مستقل از این است که شما کدام هارد اکسترنال را بخرید، چه فلش مموری و چه‌ هارددیسک‌های 3.5 اینچی بزرگ، همگی از سیستم مبنای 10 برای معرفی خود استفاده می‌نمایند و در واقع حجم کمتری در سیستم مبنای 2 دارند. متاسفانه راه حلی برای تغییر معیار‌ اندازه‌گیری ویندوز نیز وجود ندارد، و تنها باید بدانید که حجم حک شده روی هارد دیسک در واقع سیستم مبنای 10 است و حجم کمتری را نسبت به سیستم مبنای 2 ویندوز نشان می‌‌دهد.

انتشار: 21 آبان 1396 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 220

به "چرا هارد دیسک ها حجم کمتری نسبت به‌ اندازه اسمیشان نشان میدهد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چرا هارد دیسک ها حجم کمتری نسبت به‌ اندازه اسمیشان نشان میدهد؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا هارد دیسک ها حجم کمتری نسبت به‌ اندازه اسمیشان نشان میدهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید