ابزار هوش مصنوعی تازه گوگل در آزمون جواز پزشکی ایالات متحده نمره قبولی گرفت

به گزارش کالارنا، ربات چت پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل در یک آزمون سخت ویژه کسب جواز پزشکی در ایالات متحده به نمره قبولی دست یافته است.

ابزار هوش مصنوعی تازه گوگل در آزمون جواز پزشکی ایالات متحده نمره قبولی گرفت

عرضه عمومی چت جی پی تی در سال گذشته، که به وسیله مایکروسافت رقیب گوگل پشتیبانی می گردد، مسابقه ای را در زمینه هوش مصنوعی بین غول های فناوری به راه انداخته است.

در حالی که در خصوص نقش هوش مصنوعی در آینده بشر حدس های زیادی صورت گرفته است، کارشناسان این فناوری تازه را از همین حالا به عنوان یکی از مدعیان ایجاد تغییر شگرف در حوزه سلامت قلمداد می نمایند.

هوش مصنوعی قبلاً در زمینه سلامت پیشرفت ملموسی را نشان داده و با الگوریتم های منحصر به فرد خود، در بعضی بخش های پزشکی کارایی چشمگیری را به نمایش گذاشته است.

گوگل پیشتر در ماه دسامبر برای اولین بار از ابزار هوش مصنوعی خود برای پاسخ به سوالات پزشکی به نام مد-پالم (Med-PaLM) رونمایی کرد. این ابزار، بر خلاف چت جی پی تی، فعلا برای عموم منتشر نشده است.

غول فناوری ایالات متحده می گوید مد-پالم اولین مدل زبان بزرگ از خانواده مدل های زبانی عصبی است که با یک تکنیک هوش مصنوعی به وسیله انسان آموزش داده شده تا در آزمون جواز پزشکی ایالات متحده آمریکا (USMLE) قبول گردد.

این آزمون، امتحانی سه مرحله ای است که مورد تأیید فدراسیون بورد ملی ممتحنان پزشکی و بوردهای پزشکی ایالتی آمریکا واقع شده است و دانشجویان پزشکی و پزشکان برای کسب اجازه طبابت در ایالات متحده ملزم به قبولی در آن هستند.

نمره قبولی برای این آزمون، حدود 60 درصد است. حال نتایج یک مطالعه که روز چهارشنبه منتشر شده نشان می دهد که این ابزار در پاسخ به این امتحان به نمره 67.6 درصد دست پیدا نموده است.

محققان گوگل در نتایج پژوهش خود گفته اند که این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی عملکرد دلگرم نماینده ای دارد، هرچند نسبت به پزشکان ضعیف تر است.

کاران سینگال، محقق در گوگل و نویسنده اصلی این مطالعه تازه، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه نتایج به دست آمده را فوق العاده هیجان انگیز خوانده است.

یافته های یک مطالعه دیگر که نسخه پیش از چاپ آن در ماه مه منتشر شده و هنوز نتایج آن به وسیله نشریه های علمی داوری نشده اند نشان داده است که نسخه پیشرفته این ابزار، با نام مد-پالم 2 (Med-PaLM 2)، در همین آزمون نمره 86.5 درصد را کسب نموده است که تقریبا 20 درصد از نسخه قبلی بالاتر است.

مسئله حدود دخالت هوش مصنوعی در حوزه پزشکی از چالش های پیش روی این رشته به شمار میرود. جیمز داونپورت، دانشمند علوم کامپیوتر در دانشگاه باث بریتانیا، در این باره می گوید که تفاوت زیادی بین پاسخ به سوالات پزشکی و پزشکی واقعی وجود دارد که شامل تشخیص و درمان مسائل واقعی سلامت است.

آنتونی کوهن، کارشناس هوش مصنوعی در دانشگاه لیدز بریتانیا، می گوید که توهم (نام حالتی که در آن مدل های هوش مصنوعی اطلاعات نادرست ارائه می دهند) به علت ماهیت آماری احتمالاً همواره برای مدل های زبانی بزرگ مشکل ساز خواهد بود. بنابراین به اعتقاد او، این مدل ها باید همواره به عنوان دستیار در نظر گرفته شوند تا اینکه تصمیم گیرندگان نهایی عنوان بگیرند.

نشریه وال استریت ژورنال آمریکا اوایل این هفته گزارش داده بود که ابزار مد-پالم 2 از ماه آوریل در بیمارستان تحقیقاتی معتبر مایو کلینیک در ایالات متحده در دست آزمایش است.

آقای سینگال گفت که نمی تواند در این موارد صحبتی کند، با این حال گفت که هیچ آزمایشی به وسیله این ابزار هوش مصنوعی بالینی، با حضور بیمار یا قادر به آسیب رساندن به بیماران نیست.

نتایج مطالعات تازه محققان گوگل در نشریه علمی نیچر منتشر شده است.

منبع: انتخاب
انتشار: 23 تیر 1402 بروزرسانی: 23 تیر 1402 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 2535

به "ابزار هوش مصنوعی تازه گوگل در آزمون جواز پزشکی ایالات متحده نمره قبولی گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابزار هوش مصنوعی تازه گوگل در آزمون جواز پزشکی ایالات متحده نمره قبولی گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید