استراماچونی و ویلموتس؛ زرنگ های خارجی در ایران!

به گزارش کالارنا، آندره آ استراماچونی، سرمربی سابق استقلال بعد از گذشت حدود یک سال و نیم از زمان جدایی از آبی پوشان مرکز، هدایت تیمی را کیلومترها پایین تر از ایران در کشور قطر برعهده گرفت و از آغاز فصل تازه، کار خود را آغاز خواهد کرد.

استراماچونی و ویلموتس؛ زرنگ های خارجی در ایران!

این اتفاق دقیقا دو سال بعد از عقد قرارداد رسمی با استقلال صورت گرفت، یعنی سرمربی ایتالیایی با توجه به شکایت از استقلال در فیفا و درخواست غرامت برای این دو سال، قرارداد نوی منعقد نکرد تا طلب خود را از استقلالی ها تمام و کمال دریافت کند.

اگر استراماچونی قبل از این با تیمی قرارداد می بست، فیفا مبلغ قرارداد نو او را از طلبش از استقلال کسر می کرد تا او در یک زمان، از دو جا حقوق نگیرد. نگاهی به مبلغ قرارداد نو او با الغرافه قطر و قراردادش با استقلال به این معنی است که در این صورت، استراماچونی پولی بابت دوران حضور در استقلال نمی گرفت.

او برای همکاری با استقلال، 1 میلیون و 300 هزار یورو می گیرد که این دوران را به دلیل فسخ قرارداد در استراحت به سر برد و حالا از الان سالانه 2 میلیون و 200 هزار یورو از الغرافه قطر می گیرد. استراماچونی اگر دلتنگ مربیگری بود، می توانست پیش از این پیشنهادهای خود را قبول کند اما او تصمیم گرفت که تا جای ممکن از استراحت خود لذت ببرد و بعد از اتمام زمان قرادادش با استقلال، به سراغ گزینه های نو برود.

طبق قوانین فیفا و نهادهای بین المللی ورزش، وقتی مربی یا بازیکنی بابت پرداخت نشدن قراردادشان شکایت و اقدام به فسخ می کنند، فیفا با این فرض تمام مبلغ دستمزد را تا زمان قانونی قرارداد (مثلا سه سال آینده) به نام غرامت معین می کند که آن ها با تیم دیگری وارد همکاری نشوند اما به محض این که قرارداد نو آن ها با قرارداد قدیمی از نظر زمانی تقارن داشته باشد، فیفا و نهادهای قضایی دستمزد فعلی آن ها را از دستمزد قرارداد قبلی کسر می کنند.

در نتیجه اگر استراماچونی سال گذشته با الغرافه به توافق می رسید، فیفا مبلغ این یک سال را از غرامت استقلال به استراماچونی کسر می کرد و سرمربی ایتالیایی با اطلاع از این موضوع، چنین کاری را مرتکب نشد.

مشابه این اتفاق برای مارک ویلموتس هم رخ داده است. این سرمربی بلژیکی بعد از فسخ قرارداد خود با فدراسیون فوتبال، حکم محکومیت 6.2 میلیون یورویی بابت قراردادش تا سال 2022 گرفته است و به همین دلیل در این مدت هیچ پیشنهادی را قبول نکرده و احتمالا تا جام جهانی 2022 قطر هم بیکار می ماند تا یک سنت هم از غرامت ایران به این مربی کم نشود.

از دیگر مصادیق این ماجرا، قرارداد ماریو بودیمیر با پرسپولس بود که بعد از جدایی از این تیم و رفتن به لیگ کرواسی، قرارداد بسیار ناچیزی با تیم نوش در کرواسی منعقد کرد تا عملا چیزی از غرامت دریافتی از پرسپولیس کسر نشود و در عوض در کشورش تقریبا رایگان بازی می کند.

بی اطلاعی مدیران ایرانی و استفاده نکردن از حقوقدان های ورزشی هنگام عقد قرارداد بازیکنان و مربیان و از همه مهم تر بدعهدی در پرداخت تعهدات، از مهم ترین عواملی است که ایران را به بهترین گزینه برای خارجی ها بدل کرده تا بعد از چند ماه حضور و به دلیل دریافت نکردن حقوقشان، به راحتی به فیفا شکایت کنند و در دوران استراحت، به غرامت هنگفتی دست پیدا کنند.

منبع: فرارو
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1978

به "استراماچونی و ویلموتس؛ زرنگ های خارجی در ایران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استراماچونی و ویلموتس؛ زرنگ های خارجی در ایران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید