افزایش 70 درصدی اهدای خون بانوان در سال 99

به گزارش کالارنا، مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: بانوان استان در سه ماه نخست 99 آن هم در شرایط کرونایی نسبت به مدت مشابه سال قبل، 70 درصد بیشتر خون اهدا کردند که در این زمینه 374 زن مشارکت داشتند.

افزایش 70 درصدی اهدای خون بانوان در سال 99

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، دکتر حسین زارع سه شنبه سوم تیرماه اظهار کرد: در این مدت پنج هزار و 721 نفر داوطلب اهدای خون به مراکز ثابت و سیار خونگیری استان مراجعه داشته اند که از این تعداد چهارهزار و 685 نفر پیروز به اهدای خون شدند.

وی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای خون گیری را نیز از دیگر دلایل افزایش خونگیری توسط بانوان دانست و گفت: بانوان نقش بسیار مهمی در خانواده ایفا می نمایند و می توانند الگوی مناسبی برای ترویج اهدای خون در خانواده و جامعه باشند، به همین منظور از بانوان هم استانی دعوت به اهدای خون می گردد.

زارع اظهار کرد: انتقال خون خراسان شمالی احتیاج خونی 12 بیمارستان را برآورده می نماید و جوابگوی تمامی احتیاجهای خونی مراکز درمانی استان است.

وی در مورد آمار مقایسه ای در بازه زمانی مشابه سال 98 گفت: میزان 11.35 درصد کاهش در مراجعه، 4.29 درصد رشد در میزان اهدای خون و 3.6 درصد کاهش در اهدای مستمر دیده می گردد.

زارع اظهار کرد: شاخص اهدای خون سال جاری در استان 81.9 درصد و سال گذشته 69.6 درصد است.

وی شاخص اهدای مستمر را در سال 99 نیز 56.5 درصد دانست و گفت: این شاخص در سال 98، 61.1 درصد بوده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: این استان واحد مجزای پلاسما آفریزیس ندارد و برای راه اندازی آن رایزنی هایی زیادی نیز داشته ایم که کمبود فضا تا به امروز مانع اجرای آن شده بود.

وی اظهار کرد: در مرکز خون گیری استان از فرد خون گیری شده و پس از آن پلاسما از خون احصا می گردد، اما در صورت داشتن دستگاه آفریزیس به طور مستقیم از فرد اهدانماینده پلاسما دریافت می گردد.

زارع گفت: در احصای پلاسما مجزا بیشتر برای پلاسما درمانی در بحث ویروس کرونا مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: از یک واحد خون سه محصول پلاکت، پلاسما و گلبول قرمز فشرده به دست می آید که در این استان این محصولات از خون احصا می گردد.

زارع اظهار کرد: درخواست دستگاه پلاسما آفریزیس را داده ایم که برای این منظور احتیاج به فضای مورد احتیاج، آموزش و تجهیزات را داریم که قول مساعد برای آینده نزدیک در این خصوص داده اند.

وی بر پلاسمادرمانی در بحث بیماری کرونا نیز تاکید نمود و گفت: به علت این که در این استان این دستگاه وجود ندارد نمی توانیم از داوطلبان نیز پذیرش داشته باشیم.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی اظهار کرد: 25 هزار و 271 نفر، سال 98 برای اهدای خون به مراکز ثابت و سیار خونگیری استان مراجعه کردند که از این تعداد 19 هزار و 97 نفر پیروز به اهدای خون شدند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kalarena.com شناسه مطلب: 1356

به "افزایش 70 درصدی اهدای خون بانوان در سال 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 70 درصدی اهدای خون بانوان در سال 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید